בהחלטה שהתקבלה על ידי כבוד השופט דן סעדון בחודש נובמבר האחרון (2023) בבית המשפט השלום, אודות הבקשה שהוגשה באמצעות עורך הדין ניקולאי מאינס, נקבע כי נושים יוכלו לעיין בבקשות ופרוטוקולי חקירה של חייבים בהליכי פשיטת רגל (חדלות פירעון). מי שאי פעם נאלץ לדרוש את כספו מאדם אשר נמצא בהליך חדלות פירעון, יודע בוודאי שמדובר בחוויה מאתגרת ולא פשוטה. מעבר להוצאות משפטיות הכרוכות בהליכים המשפטיים, שלעיתים עלולים להתארך שנים ארוכות, נושים רבים נתקלים בקושי רב של קבלת מסמכים אשר הוגשו על ידי החייב או מייצגו במסגרת ההליך

כלים
עורך הדין ניקולאי מאינס
עורך הדין ניקולאי מאינס

 

ישנם מקרים בהם מדובר במסמכים אשר חשיפתם עשויה להיות קריטית והרת גורל לנושים, כמו מסמכים שעשויים לשמש כעדויות והוכחות בבית המשפט, בטענות בדבר הברחת כספים וחשיפת מידע על ידי חייבים שבחרו לנצל את ההליך לרעה. 

בנובמבר האחרון (2023) כבוד השופט דן סעדון מבית המשפט השלום בתל אביב, קבע החלטה שיש ביכולתה לשנות את פני המציאות לטובת הנושים. ההחלטה התקבלה בעקבות בקשה שהגיש עורך הדין ניקולאי מאינס, המייצג נושה בהליך חדלות פירעון שביקש לקבל גישה למסמכים הללו.

על אף התנגדות הנאמן שמונה מטעם המדינה, קבע כבוד השופט דן סעדון כי יש לאפשר לנושה לעיין בבקשת היחיד לצו פתיחת הליכים ואף בפרוטוקול החקירה, שבו נחקר היחיד אצל הנאמן שמונה מטעם המדינה.  

במסגרת ההחלטה נכתב על ידי השופט סעדון כי: "יש קושי לראות מניעה לאפשר לנושה לעיין בבקשת יחיד לצו פתיחת הליכים בשים לב לכך שנושים אמורים לדעת על תוכן הבקשה ולו על מנת לממש את זכותם על פי דין כדי להגיש בקשה לביטול צו פתיחת ההליכים". 

כמו כן הוסיף סעדון כי: "המוצא הוא גילוי מרבי של המידע והמסמכים הנדרשים לנושה לרבות פרוטוקול". החלטה זו הינו צעד נוסף שבא לשמור על זכויות הנושים. 

הערכה היא כי החלטה זו עשויה לסלול את הדרך בו הנאמנים ובעלי תפקידים נוספים יקלו על הנושים, יאפשרו עיון במסמכים לנושים מבלי הצורך לפנות לבית המשפט, ובכך יקלו באופן ניכר על מלאכת הנושים. הזמן יגיד אם אכן כך יהיה. 

*ההחלטה של כבוד השופט דן סעדון טרם פורסמה*

  עו"ד ניקולאי מאינס - יועץ משפטי, קצין ציות ועורך דין העוסק בהוצאה לפועל וחדלות פירעון עם ניסיון של למעלה מ-10 שנים, בייצוג חייבים ונושים, בהליכי חדלות פירעון הוצאה לפועל.

בעברו עורך הדין מאינס שימש כיועץ משפטי ומנהל מחלקת ליטיגציה בחברות אשראי חוץ בנקאיות המובילות בישראל. ניתן ליצור קשר עם משרדו של עו"ד מאינס בדוא"ל nick@nmlaw.info או בטלפון:  076-5384751.