מכירת דירה היא תהליך מורכב, אשר משלב לעתים בין חשיבה פונקציונלית ותכנון פיננסי להחלטות רגשיות ותחושות בטן, לקבלת החלטות בעלות השפעה מכרעת על איכות החיים ואפשרויות הרכישה העתידיות.

בין אם אתם מוכרים דירה בפעם הראשונה ובין אם יש לכם ניסיון קודם, חשוב שתכירו את הטעויות הנפוצות ביותר שיכולות להוביל להימתחות התהליך, התפשרות על תנאי רכישה ומחיר ופגיעה בתשואה הצפויה

כלים

 

אין הזדמנות שנייה לעשות רושם ראשוני- השקיעו בחזות הדירה

דירה אשר שימשה להשכרה לתקופות ממושכות, עמדה ריקה או אף אם שימשה את בעלי הנכס אשר כבר רואים את עצמם בנכס הבא והמשודרג, עשויה לסבול מהזנחה, בעיקר של אלמנטים חיצוניים. שריטות וקשקוש של ילד על קיר, רצפות דהויות, אגירת ציוד ותחושת דחיסות, ארונות מטבח בעיצוב מיושן ועוד.

על מנת ליצור רושם ראשוני חיובי ומושך ולעורר את המבקרים והמתעניינים לדמיין את חייהם בדירה, מומלץ להשקיע בדירה ולבצע שיפוץ בסיסי וממוקד וכן לשלב אלמנטים עיצוביים מזמינים. פעולות פשוטות ליישום במחיר שווה לכל כיס דוגמת צביעת הדירה, פוליש להברקת הרצפה, חיפוי ארונות מטבח מודרני וצעיר יותר, פינוי ציוד מיותר וארגון ליצירת תחושת מרחב- כל אלו ישדרגו את חוויית הסיור בדירה ויהפכו אותה לאטרקטיבית יותר בעיני הקונים הפוטנציאליים.

תמחור מנותק מהשוק

מכירת דירה אינה מתבצעת בוואקום, ומושפעת משוק נדל"ן שאמנם פורח, אולם גם תחרותי במיוחד. קביעת מחיר נמוך מדי יוביל למכירה מהירה במחיר הפסד במקרה הטוב, ויעורר חשדות שירתיעו את הקונים במקרה הפחות טוב. קביעת מחיר גבוה ממחיר השוק- עשוי להוביל לפרסום מתמשך ועקר, שיסמן לטורפים בשוק על בעייתיות בנכס ו/או על מוכר לחיץ במיוחד.

קביעת המחיר הריאלי לדירה מצריך ליווי וסיוע מקצועי, ולרוב ישלב בין מחיר השמאות כפי שיקבע על ידי שמאי מקרקעין, למחיר השוק בהתאם לתנודות בענף ולעסקאות בגין נכסים דומים שבוצעו בסביבה בטווח השנה האחרונה.

ניתן בהחלט לקבוע מחיר שיותיר טווח מיקוח אולם חשוב לשמור על מחיר ריאלי המשקף את שווי הנכס והאפשרויות בשוק.

שיווק לא יעיל

שיווק לא יעיל עשוי לכלול פרסום בנוסח בעייתי ו/או עם תמונות לא מחמיאות, פרסום בערוצים ובפלטפורמות שאינם פונים לקהל היעד, פרסום אגרסיבי במספר רב של פלטפורמות באופן לא עקבי, תוך הורדה והקפצת המודעה שוב ושוב, פרסום שמביא להתעניינות כאשר לבעל הנכס או לדיירים אין את הזמן הנדרש להצגת הדירה, ניתוב מבקרים ומתעניינים לתיאום ולביקור מול דיירים שוכרים ועוד.

שיווק לא יעיל של הנכס יוביל לבזבוז זמן, ולבסוף לצורך להתפשר במחיר הנכס ולהפסד.

הדרך היעילה לשווק דירה למכירה היא באמצעות משרד תיווך אמין, מקומי אשר חולש על הסביבה ומכיר את השוק, וידע לכוון ולסייע כבר משלבי התכנון להעריך את המחיר, לפנות לקהל המתאים, להציג את הדירה ולנהל משא ומתן בגינה.

היתרונות הבולטים של משרד תיווך אמין ומתווך נדל"ן מיומן באים לידי ביטוי בידע והיכרות עם השוק, מאגר רחב של קונים פוטנציאליים ובעלי עניין, כלים לעיצוב ולניהול קמפיין מכירה, מיומנויות בניהול משא ומתן ומיקוח, וכן העובדה שזמנם מיועד לשיחות עם רוכשים, לקידום המכירה ולהצגת הנכס, מה שיחסוך בזמן שלכם.

התנהלות לא מקצועית במשא ומתן

ניהול משא ומתן נחשב לאומנות בפני עצמה, ובניהול משא ומתן למכירת דירה נדרשת לא רק מיומנות המכירה או חלקלקות לשון, כי אם דווקא ארשת אחראית, רצינית ואמינה, ידע וכלים להתמודד עם שאלות ומורכבויות, לגשר על מחלוקות ולהימנע מאי הבנות.

הליך המשא ומתן אינו עוסק רק במחיר הדירה, ונוגע בתנאים נלווים, מועד פינוי ומסירה, ווידוא רקע וקבלת ביטחונות, ומעבר זהיר מעל מכשולים שמלבד לפגוע בעסקה עלולים גם להוליד סוגיות משפטיות.

על מנת להבטיח ניהול משא ומתן מקצועי והגעה להסכמות עקרוניות המגינות על המוכר, בשלב זה מומלץ להסתייע בעורכי דין מנוסים בעייני חוזים ונדל"ן.

מכירת דירה תחת לחץ

כאשר מוכרים דירה, אחד ההיבטים שיסייעו בקבלת התמורה הרצויה והשליטה בתנאי העסקה, הוא הזמן. דירה הנמכרת תחת לחץ זמן תוליד פשרות גדולות מן המקובל שאינן הכרחיות, ואילו מוכר בעל אורך רוח שאינו חושש מדחיית עסקה לא מתאימה, יהיה בעל סיכויים גבוהים יותר לממש את עיקר יעדיו בהליך המכירה.