כלים

החברה הלאומית לדרכים פרסמה את המכרז להקמת מחלף רעננה דרום - אחד המחלפים המורכבים בישראל במרכזו של פרויקט 531.  האומדן הכספי להקמת המחלף  כ-850 מליון שקל, כולל את הגבהת כביש 531 מעל כביש 4, כרית מנהרה תת קרקעית, הנחת מסילות רכבת ובנית תחנת נוסעים

החברה הלאומית לדרכים מפרסמת מחר (יום חמישי) את המכרז המרכזי והמורכב ביותר בפרויקט 531 – מחלף רעננה דרום. מחלף תלת-מפלסי שבחלקו העליון יוגבה כביש 531 החדש מעל כביש 4 הקיים. בחלקו התחתון מתוכננת כריית מנהרה באורך של 1,825 מטרים, תבוצע הנחת מסילות רכבת ובנית תחנת נוסעים.

הפרויקט יבוצע בשיטת תכנון-ביצוע (D.B) בו תידרש החברה הזוכה לתכנן ולהקים את המחלף בלוחות זמנים מוגדרים. בשל המורכבות ההנדסית במחלף רעננה דרום: כריית המנהרות, הנחת מסילות רכבת, בנית תחנת נוסעים והקמת גשר מעל כביש 4, צפוי המכרז לרתק את החברות הגדולות ביותר בענף התשתיות. האומדן להקמת המחלף הוא כ-850 מליון שקל.

פרויקט 531 נועד לתת מענה תחבורתי כולל לנוסעי הרכבת והרכב הפרטי, באמצעות הקמת כביש פרברי רחב וממוחלף, מסילות רכבת ותחנות נוסעים לצידם. הכביש החדש יוצר קשר רציף ומהיר בין ערי השרון לבין מטרופולין תל-אביב וחיבורם עם כבישי האורך של מדינת ישראל: כביש החוף (דרך מס' 2), כביש גהה (דרך מס' 4), כביש חוצה ישראל (דרך מס' 6) ונתיבי איילון (דרך מס' 20). במסגרת הפרויקט יוארכו נתיבי איילון צפונה עד לאזור שפיים בכביש החוף.

אורכו הכולל של הכביש, כ-17 קילומטרים ומהירות הנסיעה המתוכננת, 110 קמ"ש. לרוחבו של הכביש יסללו בין ארבעה לשישה נתיבי נסיעה, אחד עשר מחלפים יוקמו לאורכו ועשרות גשרים ומנהרות. לצד הכביש החדש תפעל רכבת פרברית חדשה, אשר תפקוד שתי תחנות רכבת חדשות. מסילת השרון תתחבר לרשת מסילות הרכבת הארצית דרך מסילת החוף (ת"א-חיפה) ותאפשר לתושבי השרון הגעה מהירה לתל אביב גם ברכבת.

מנכ"ל החברה הלאומית לדרכים, אדריכל שי ברס אמר כי, "פרויקט 531 יהיה דרך רוחב פרברית מהירה שתביא להקלה משמעותית בעומסי התנועה. הכביש החדש ייתן לנהגים חלופה תחבורתית נוחה לנוע בין ישובי השרון ומהם לאזור תל אביב. חלופה נוחה תהיה גם לנוסעי הרכבת באמצעות הקמת שתי תחנות נוסעים חדשות והקמת מסילת השרון".

יו"ר החברה הלאומית לדרכים מיכה גולדמן: "תושבי השרון וצפון גוש דן אינם חייבים לחיות עם פקקי תנועה כגזירת גורל. פרויקט כביש 531 תוכנן בראש ובראשונה, באופן שייתן מענה להולכי הרגל, נהגים ונוסעי התחבורה ציבורית באזור השרון. עם סיומו, אנו צופים הקלה גדולה והורדת גודש בדרכים הקיימות, המשרתות את אוכלוסיית האזור".