רשות מקרקעי ישראל והחברה להגנת הטבע, מזמינים את הציבור לפסטיבל סיורים חינמיים באוויר הפתוח, בחול המועד פסח, ללא תשלום ובהרשמה מראש, באתרי טבע ברחבי ישראל, ששוקמו טופחו, והונגשו לטובת הציבור הרחב, בתמיכת רשות מקרקעי ישראל, באמצעות הקרן לשמירה על שטחים פתוחים

הסיורים יתקיימו בימים שני ושלישי, 18-19 באפריל 2022, ב-10 מוקדים שונים ברחבי הארץ, מהצפון ועד הדרום.

במסגרת הפסטיבל, יתקיימו סיורים ב-10 מוקדים שונים ברחבי הארץ, בדרום, במרכז ובצפון: פארק הצפרות באילת, נחל קדש תחתון (פארק מונגש), נחל השבעה, טחנת הנזירים בנחל ציפורי, יער השלום ירושלים, אגמון פולג, טיילת ג'יסר א-זרקא ומכלול שפך נחל תנינים, פארק אקולוגי מצודת אשדוד, מצד עטרת ואגם ירוחם. בכל אחד מהאתרים, יתקיימו מספר סיורים, גם ביום שני וגם בשלישי.

את הטיולים בשטח, ילוו המדריכים המנוסים והמקצועיים של החברה להגנת הטבע. ההשתתפות בסיורים אינה כרוכה בתשלום, אך נדרשת הרשמה מראש.

מנהל רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) יעקב קוינט: "רשות מקרקעי ישראל, משקיעה משאבים משמעותיים, בכל סוגי ויעודי הקרקעות בישראל ושמה דגש רב, על איזון בין צורכי פיתוח ובניית הארץ, לצורכי שימור של אתרי הטבע והשטחים הפתוחים. בשנים האחרונות, השקיעה רמ"י קרוב ל-900 מיליון ש"ח, לסיוע במימון של כ-600 פרויקטים העוסקים בשמירה, פיתוח סביבתי, הנגשה וטיפוח של נחלים, פארקים ושטחים פתוחים, גם בצמידות לערים ומרכזי אוכלוסייה וגם במרחבים הפתוחים המרוחקים בגליל בנגב ובאילת. אנו מזמינים את הציבור לצאת אל הטבע וליהנות מפינות החמד הייחודיות שהיינו שותפים לשיקומן ולהנגשתן לציבור הרחב".

מנכ"לית החברה להגנת הטבע, איריס האן: "במדינת ישראל המצטופפת, יש ערך עליון לשמירה על השטחים הפתוחים, החיוניים לקיומם של הטבע והאדם, זה לצד זה. לקרן השטחים הפתוחים, יש תפקיד חשוב בשיקום, הגנה והנגשה של שטחים פתוחים בישראל. כמי שמלווים את עבודת הקרן, מהקמתה ועד היום, לכבוד ולגאווה לנו, להיות שותפים בפסטיבל ולהעניק לציבור הישראלי, הצצה לכמה מהאתרים ששוקמו על ידי הקרן".

מידע על הסיורים:

פארק הצפרות באילת:

כל הציפורים בדרך הביתה לאירופה, והדרך עובדת בפארק הצפרות אילת!

פארק הצפרות באילת (צילום: רשות מקרקעי ישראל)פארק הצפרות באילת (צילום: רשות מקרקעי ישראל)

הצטרפו אלינו לחווית צפרות באחד משיאי נדידת הציפורים:

תחנת הטיבוע תציג את עבודת המחקר שעוזרת לנו לשמור על הציפורים הנודדות, מדריכינו יספרו לכם איך מצליחה ציפור השוקלת כ-5 גרם לחצות יבשות ולהישאר בחיים ולמה בכלל כל זה קורה? הטלסקופים שלנו יראו לכם עד כמה הציפורים יפות וביחד נשמע מה האתגרים של שמירת הטבע של ציפורים נודדות, שמעדיפות לעבור דווקא בגנים, שדות ואפילו בריכות ביוב... *משך ההדרכה: כשעה וחצי. *הגעה עצמית. *מתאים לעגלות ולכסאות גלגלים. הפארק מותאם לבעלי מוגבלויות.

קהל יעד: משפחות (ילדים מגיל 5), מבוגרים, מטיילים בהליכה קלה. רמת קושי: קלה (פחות מקילומטר הליכה).

כוחות העל של הציפורים הנודדות. אילת היא הגשר היבשתי היחיד המחבר את אירופה, אסיה ואפריקה והיא נקודת המוצא למשימה מאתגרת במיוחד של חציית מדבר הסהרה. לפארק הובאו ציפוריו יחודיות שהובאו מתחנת המחקר, כמו כן בוצעה העשרת וחידוש מלאי מזון הציפורים במקום, בכדי להעניק לציפורים נקודות פתיחה טובה ביציאתן להמשך המסע המפרך. לטובת המטיילים נוצרו שבילים, שוקמה צמחייה, גשר אל אי הציפורים, הקמת תצפיות ציפורים.

נחל קדש תחתון, פארק מונגש:

נחל קדש הוא אחד הערוצים הקצרים והמרשימים בגליל העליון המזרחי, ראשיתו בשני ערוצים רדודים המתחילים בלבנון וחוצים את הגבול בשקט ובלי לעשות רושם על אף אחד

למרגלות מצודת ישע הערוצים מתאחדים לקניון מרשים, הנחל יורד בתלילות מרום של 375 מ' ליד כביש הצפון עד לרום של 80 מ' בהגעתו לעמק החולה וזאת במרחק אווירי של 2 ק"מ בלבד .

הנחל אכזב אך בחורף זורמים בו מי נגר עֽלי. בחורפים גשומים במיוחד בבקעת קדש וסביבותיה, מתקיימת זרימה רצופה בנחל במשך ימים ואף שבועות.

בטיול נפגוש את הנחל הקסום הזה כשהוא נשפך לעמק החולה בחניון נחל קדש תחתון ונצא לסיורי פריחה ומורשת בשפך הנחל באזור חניון נחל קדש תחתון. בנוסף תפעל עמדה ליצירה מחומרים טבעיים לכל המשפחה בה נלמד ליצור מבלי ליצור לכלוך!

קהל יעד: קטנטנים במנשאים או עגלות, משפחות, מבוגרים, מטיילים בהליכה קלה. רמת קושי: קלה (כקילומטר הליכה). ציוד: נעליים נוחות להליכה, כובע, מים.

נחל השבעה וסיפורי כדורי:

נחל השבעה (צילום: אורי וול)נחל השבעה (צילום: אורי וול)

בית ספר שדה גליל מזמין אתכם להכיר את הגליל התחתון דרך אחד מהנחלים ששוקמו לאחרונה והפכו לפינת חמד מקסימה - נחל השבעה! נתחיל את המסלול שלנו בחניון נחל השבעה, משם נתקדם לעבר הנחל המשתרע תחת הר תבור ובין גבעות בית קשת, אזור ירוק ובעל נוף גלילי, עטוף בצמחיית נחלים ופריחה. נחפש ונשמע על דו חיים שונים שנמצאים בסביבה ומה אנחנו יכולים ללמוד מהם. במהלך המסלול נסתכל ונדבר גם על ההיסטוריה המרשימה של האזור - התיכון החקלאי הוותיק והמוכר כדורי, שם למדו רבים ממנהיגי המדינה כמו יצחק רבין ויגאל אלון שגדל באזור והושפע ממנו רבות. נסיים את המסלול שלנו באותו חניון (חניון נחל השבעה). קהל יעד: ניתן קטנטנים במנשאים, משפחות, מבוגרים, מטיילים בהליכה קלה. רמת קושי: קלה (כ-1.5 ק"מ). ציוד: כובע, מים, נעלי הליכה, ביגוד בהתאם למזג האוויר ואוכל.

טחנת הנזירים נחל ציפורי:

בעקבות הסיפורים של נחל ציפורי

ציפורי (צילום: עמיר חיל)ציפורי (צילום: עמיר חיל)

בואו להכיר את אחד הנחלים המוצלחים של הגליל התחתון - נחל ציפורי!

נחל ציפורי עבר בשנים האחרונות פיתוח תיירותי משמעותי, לאורך הנחל הוקמה טיילת והגישה לרכבים מוגבלת כך נהנים הצועדים מטיול נוח קל ונעים לאורך הנחל הזורם כל ימות השנה, הנחל משתרע לאורך 32 ק"מ מהרי נצרת, דרך הגליל התחתון ועמק יזרעאל ועד הקישון אליו הוא מתחבר ליד חיפה.

נתחיל את המסלול בכפר ראס עלי ונתקדם לאורך הנחל בהליכה בשביל נוח סלול ומישורי.

במהלך הדרך נראה צמחיית נחלים, אלונים ירוקים וסימנים שהשאירו בעלי החיים. נגיע עד לטחנת הנזירים - טחנת קמח עתיקה ומרתקת, שם נשמע על השימוש בתחנה בעבר ושימוש במים היום. במהלך המסלול נחווה חוויות ונלמד על זיהום ושיקום נחלים. בטחנה ייגמר מסלול ההליכה שלנו ונחזור לנקודת ההתחלה.

קהל יעד: ניתן קטנטנים במנשאים ועגלות, משפחות, מבוגרים, מטיילים בהליכה קלה

רמת קושי: קלה (כ-1.5 ק"מ)

ציוד: כובע, מים, נעלי הליכה, ביגוד בהתאם למזג האוויר ואוכל

יער השלום ירושלים:

טיול מעגלי לכל המשפחה ביער השלום

יער השלום (צילום:פיתוח מזרח ירושלים)יער השלום (צילום:פיתוח מזרח ירושלים)

אנחנו מזמינים אתכם להצטרף אלינו לטיול משפחתי המתאים לכל הגילאים!

נצא אל הטבע הירושלמי לכבוד האביב שהגיע אלינו כאשר כל הפרחים פורחים והשמש מתחילה לחמם אותנו. נצא למסע אביבי בעקבות המים, הטבע, מורשת ופסח בירושלים.

נתחיל את הטיול בטיילת ארמון הנציב בתצפית מדהימה לכיוון ירושלים העתיקה, נחל קידרון ורכס הר הזיתים נדבר על משמעות הפיכת ירושלים למרכז שלטוני מאז ועד היום. משם נלך אל פארק אמת המים העליונה שם נספר את סיפור מצוקת המים בתקופת בית המקדש ואת הפיתרון בעזרת בניית אמה מיוחדת שהביאה מים מגוש עציון שמדרום לירושלים אל בית המקדש. ונצא לטיול עירוני ביער השלום שם נראה ונחווה את הפריחה האביבית על שלל צבעיה, נלמד אודות הפרחים. בדרך נעבור הדרכות מרתקות על הקרבות וקביעת הקו העירוני אחרי מלחמת העצמאות ועד מלחמת ששת הימים.

הטיול כולל הפעלות בנושא מים ויצירה בטבע.

קהל יעד: ניתן קטנטנים במנשאים ועגלות, משפחות, מבוגרים, מטיילים בהליכה קלה, חובבי לכת.

רמת קושי: קלה (כ-2 ק"מ).

ציוד: מים, כובע ונעליים סגורות.

אגמון פולג:

פוגשים ציפורים באגמון פולג

אגמון פולג. צילום יעקב שקולניקאגמון פולג. צילום יעקב שקולניק

הצטרפו אלינו לסיור הליכה קליל, מוצל ומעגלי מסביב לאגם, בין עצי האקליפטוס ומסתורי הצפרות, יחד נגלה את נפלאות בית הגידול הלח!

מקור השם פולג הוא "פאליק" בערבית, שמשמעו "המפלג". בעבר היו בחלק זה של מישור החוף ביצות נרחבות שנוצרו עקב רכס הכורכר שחסם את דרכו של הנחל לים. בעבר הלא רחוק, האגם היפה, שסביבו נטייל בסיור, היה מחצבת כורכר שחצבה את הרכס. לאחר שהיא ננטשה התמלאה המחצבה במי תהום והפכה לאגם קטן בו מגוון רב של צמחים ובעלי חיים. בשנים האחרונות עבר המקום הנגשה לציבור הרחב בזכותה אפשר להקיף את האגם ולהכיר את הציפורים, צבי הביצה, נוטריות ועוד ועוד בעלי חיים.

קהל יעד: משפחות (ילדים מגיל 5), מטיילים בהליכה קלה.

רמת קושי: קלה (כקילומטר הליכה).

ציוד: מים, כובע, נעליים סגורות, מומלץ משקפת אם יש.

טיילת ג'יסר א-זרקא ומכלול שפך נחל תנינים:

"סיני הישראלית" - חופים, נופים וכפר דייגים בג'יסר א זרקא

טיילת גיסר א זרקא (צילום: אורטל צבר)טיילת גיסר א זרקא (צילום: אורטל צבר)

"סיני הישראלית" לא פעם נקראים כך חופי ג'יסר א-זרקא. ולא סתם- כפר הדיגים הפסטורלי, נופי החופים הסלעיים, טיילת נעימה, מטע דקלים ושקיעות מרהיבות, כל אלה נמצאים בג'יסר א-זרקא, מרחק שעה נסיעה מתל אביב.

בשנים האחרונות עבר המקום הנגשה לציבור הרחב בזכותה אפשר לפגוש במקום פיסות היסטוריה וטבע משגע.

ניפגש בחנייה של הגן הלאומי החדש בהקמה, כפר הדייגים ג'יסר א-זרקא. נפתח את הסיור בהיכרות עם ההיסטוריה של שבע הע'וורנה וביצות הכבארה שלימים הפך לכפר שאנחנו מכירים היום. נתקרב אל שפת המים ונכיר את "טבלאות הגידוד" - המערכת האקולוגית המסתורית של החוף הסלעי ובה חיים בעלי חיים מיוחדים שנעלמים עם הגאות ומתגלים עם השפל. נטפס על קרוקודינופוליס הלא הוא תל תנינים, נצפה בנוף המרהיב של הים מהתל ונרד אל שפך נחל תנינים. נחצה את הנחל בעזרת הגשר המשוקם, נשמע אגדה, נכיר בחשיבות השימור על הנחלים, נחפש ציפורים בחוף ונחזור חזרה לרכבים.

המסלול חשוף לשמש, חשוב להביא כובע ומים. ההשתתפות בסיור מחייבת נעליים סגורות (אפשר להישאר בחוף לבד אחרי הסיור).

קהל יעד: ניתן קטנטנים במנשאים, משפחות, מבוגרים, מטיילים בהליכה קלה.

רמת קושי: קלה (כקילומטר הליכה).

ציוד: מים, כובע, נעליים סגורות, קרם הגנה.

נחל תנינים מתחיל ברמות מנשה בגובה של 400 מ' מעל פני הים ולו יובלים מרבות מנשה, גבעות אולונה, הר חורשן ורכס הכורכר של מישור החוף, ביניהם נחל נילי, נחל שוני, תעלת התמסח ונחל עדה שחובר עליו לקראת השפך לים התיכון. אורכו של הנחל כ-25 ק"מ ואגן ההיקוות שלו מתפרס על 190 קמ"ר. לאחר שיקום אקולוגי, שחזור גשר וילהלם ההיסטורי ופיתוח של תל תנינים ושפך נחל תנינים, בסיוע ובמימון רשות מקרקעי ישראל - הקרן לשמירה על השטחים הפתוחים -

בסביבת שפך נחל תנינים, מאזור הסכר הרומי ועד הים בוצעה הסדרה של תנועת מטיילים במרחב ע"י יצירת מערך שבילים להולכי רגל ורוכבי אופניים המקשר בין אתרי הטבע ומוקדי העניין, תוך חסימת אתרים ומוקדים רגילים והגבלת תנועת כלי רכב ובעיקר רכבי שטח וחיבור של מערך הטיילות למרכז הצפרות מצפון לנחל.

פארק אקולוגי מצודת אשדוד: סיורי עששיות לכל המשפחה במצודת אשדוד

פארק אקולוגי חופי מצודת אשדוד (קרדיט תכנון נופי וליווי אקולוגי: אדריכל נוף ואקולוג ליאב שלם)פארק אקולוגי חופי מצודת אשדוד (קרדיט תכנון נופי וליווי אקולוגי: אדריכל נוף ואקולוג ליאב שלם)

סיור עששיות לכל המשפחה במצודת אשדוד

נצא לסייר בין שבילי הבוסתן לאורן של העששיות, נכיר פינות חמד, נשמע על הצמחייה המקומית וייחודה ועל בעלי החיים השונים שהפכו את הפארק למקום המחייה שלהם. שרידי הבוסתנים של החקלאות המוואסית ורחש הגלים מנעימים את האווירה הנעימה של טבע פראי בתוך העיר. מצודת אשדוד ים שריד לשימושי האדם באיזור החשיבות של מיקום עיר הנמל דווקא באיזור זה לאורך "דרך הים". נשמע על התקופות השונות והדמויות הצבעוניות שעברו במצודה וההשפעה שלהן על העיר ותושביה.

הפארק האקולוגי מצודת ים אשדוד נבנה בדגש השמירה על הסביבה האקולוגית של רצועת החוף בשיתוף פעולה של תיירות אשדוד ם האגף לאיכות הסביבה בעיר, הקרן לשטחים פתוחים של רמ"י.

קהל יעד: ניתן קטנטנים במנשאים, משפחות, מבוגרים, מטיילים בהליכה קלה.

רמת קושי: קלה (כ-3 ק"מ).

ציוד: נעלים סגורות נוחות, בגד נעים ונוח, מים.

מצודת אשדוד ים ("קלעת אל-מינה") שנבנתה על ידי החליף עבד-אל-מלכ, הוקמה על שרידי ישוב ביזנטי ושמשה כחלק בלתי נפרד ממערכת הגנה בכדי למנוע פשיטה של הביזנטים מהים אל החוף. במקביל לרכז הכורכר משתרעת רצועת חוף חולית המאפשרת שוטטות של בעלי חיים בסביבתם הטבעית. במהלך הביקור תיחשפו לשלבים השונים בהקמת הפארק ושיקום המצודה על ידי העירייה, ולאורך שבילי הפארק תוכלו ללמוד על החי, על הצומח ועל בית הגידול היחודי לאזור זה.

מצד עתרת: מגלים את הלילה במצודה - סיור עששיות במצד עתרת

מצד עתרת (צילום: אשכול גליל מזרחי)מצד עתרת (צילום: אשכול גליל מזרחי)

כשהלילה יורד והשמים זרועי כוכבים הטבע מתעורר!

מצויידים בעששיות ניצא לגלות את מצד עטרת ואת הטבע הפראי של הירדן ההררי.

מצד עתרת או בשמו הערבי "קצר אל-עתרה" , נמצא על גדות נהר הירדן והוא הוקם על תל חורבות מתקופת הברונזה שאוכלס לסירוגין עד לתקופה הערבית. הוא הוקם בימי מלכותו של המלך בלדווין הרביעי כדי לאבטח את גשר בנות יעקב החוצה את נהר הירדן, בו עברה הדרך הראשית בין טבריה לדמשק. המצד נבנה בצורת ריבוע שסביבו חומה ובמרכזו מגדל שממנו היו אמורים הלוחמים להתגונן , בצדו המזרחי הייתה טחנת קמח שהשתמשה במי הירדן השוצפים שאת שרידה ניתן לראות עד היום.

המבצר המרשים נכבש בשנת 1179 על ידי צבאו של צלאח א-דין המצביא המוסלמי האגדי עוד לפני שהסתיימה בנייתו , הוא נהרס עד היסוד לאחר כעשרה חודשי קיום, ובמצב זה הוא נשאר עד ימינו. אנחנו נצא להכיר את המצד המרשים בשעות הלילה מצוידים בעששיות, נשמע את סיפורו המרתק של המצד ונבין איך הוא קשור לשבר הסורי אפריקאי בנוסף נכיר את חיי הלילה על גדות נהר הירדן.

קהל יעד: משפחות (ילדים מגיל 4), מבוגרים, מטיילים בהליכה קלה.

רמת קושי: קלה (כקילומטר הליכה).

ציוד: לבוש חם, מים, נעליים סגורות.

אגם ירוחם - פסטיבל כוכבים באגם!

אגם ירוחם (צילום: רשות מקרקעי ישראל)אגם ירוחם (צילום: רשות מקרקעי ישראל)

תמיד רציתם לראות את הכוכבים אבל פנסי הרחוב סינוורו אתכם?

תמיד הסתקרנתם לדעת מה קורה שם למעלה באין סוף של שמי הלילה?

הגעתם למקום הנכון!

הצטרפו אלינו למסע בין כוכבים, בשמי הלילה של האביב. נשקיף על קבוצות מרכזיות בשמים, נלמד על התנועה של הכוכבים ועל ההיסטוריה של האסטרונומיה. נצפה מבעד לטלסקופ בגרמי שמים מיוחדים ועמוקים ונחלום יחד הכי רחוק שאפשר אל היקום אין סופי שלנו שרק הולך ומתפשט...

את הפעילות יובילו מדריכי הכוכבים המנוסים של החברה להגנת הטבע

הסיור יעבור בין 5 תחנות הדרכה , כל תחנה בת 15 דקות:

תחנה 1- על ירוחם והאגם ועל שמי הלילה של הנגב

תחנה 2- כיפת שמים קבוצות מרכזיות בשמי האביב

תחנה 3- טלסקופים ושמים עמוקים

תחנה 4- סיפורים ומיתולוגית

תחנה 5- הירח! השכן הקרוב שלנו..

התחנות מותאמות לילדים ומבוגרים כאחד

והכל במלון מיליון הכוכבים באגם ירוחם

קהל יעד: משפחות (ילדים מגיל 3), מבוגרים, מטיילים בהליכה קלה, חובבי לכת.

אורך הסיור: שעה וחצי.

מרחב ההליכה: עד ק"מ.

*נא להצטייד בלבוש חם

לאחר שיקום אקולוגי של אגם ירוחם, בסיוע רשות מקרקעי ישראל - הקרן לשמירה על השטחים הפתוחים - פותחה במקום טיילת וגשר להולכי רגל ומסלול לאופניים משפחתיות ולרכבי סיור חשמליים קטנים סביב האגם, ופרויקט "ירוחם - עיר בלב פארק". במקום גם מצפורים ופינות ישיבה המותאמים לסביבה ולאופיו היחודי של האזור לטובת הדורות הבאים.

פרט לימי הפסטיבל, האתרים פתוחים בכל ימות השנה להנאת הציבור הרחב.

קישור למידע עם כל האירועים:

https://www.teva.org.il/open-festival-2022

רשות מקרקעי ישראל רואה חשיבות בשמירה על האיזון בין פיתוח לשימור השטחים הפתוחים בישראל, לטובת השמירה על המגוון הביולוגי, על המערכות האקולוגיות ועל רווחת הציבור והדורות הבאים. רמ"י הקצתה בשנים האחרונות קרוב ל-900 מליון ש"ח לסיוע במימון פרויקטים העוסקים בשמירה, פיתוח סביבתי וטיפוח של נחלים, פארקים ושטחים פתוחים שמחוץ לשטחים העירוניים הבנויים. מידע על הקרן לשמירה על שטחים פתוחים בישראל: