כ-10% מאוכלוסיית התלמידים בישראל הם בעלי צרכים מיוחדים. החינוך המיוחד מיועד לאוכלוסיה זו. תלמידים אלו מתמודדים עם מכשולים רבים ולימודים אלו מציעים תמיכה, סיוע ושירותים בתחומים אחרים. זהו מקצוע מלא בשליחות של אתגר וסיפוק, ואם אתם מעוניינים ללמוד אותו כמקצוע לחיים ייתן ולימודי תואר ראשון בחינוך מיוחד יתאימו לכם.
מאמר זה יסקר עבורכם את כל המידע שאת צריכים לדעת אם לימודי תואר ראשון לחינוך מיוחד באמת מתאים לכם.

כלים
לימודי חינוך מיוחד
לימודי חינוך מיוחד


למה כדי ללמוד תואר ראשון בלימוד חינוך מיוחד?

תואר ראשון בתחום זה מהווה הכשרה מקצועית מבוקשת. הלימודים יכינו ויקנו לכם כלים לעבודה כדלקמן - מיומנויות ומיטב הידע התיאורטי כיצד לשלב אותם במסגרות לימודיות וחברתיות.
לצד משרה מלאת סיפוק ואתגר תוכלו למצוא שמציאת משרה עם סיום הלימודים אינה משימה קשה משום שחסרים אנשים מקצוע, ולכן מוצאים במהרה משרה בתחום.

למי מתאים לימודים אלו?

אם אתם אנשים רגישים, סובלניים, בעלי יכולת הקשבה והכלה גבוהה ורצון לטפל ולעוזר - זה התחום שלכם!
לימודי חינוך מיוחד מתאימים למי שמעוניין להתחבר לעבודה שהיא שליחות חברתית. הלימודים מתאימים לבוגרי כל התארים הראשונים שיש. במידה וישנו רצון לעשות הסבה מקצוע ישנו מסלול לימודים ייחודים המותאם בדיוק עבור סטודנטים אלו.

תנאי קבלה

תנאי הקבלה ללימודי חינוך מיוחד דומים לתנאי קבלה ללימודי תואר ראשון בחינוך במסלולים השונים. חשוב לציין כי כל מכללה או אוניברסיטה מציבות תנאים משלה ויהיו שונים "מהמקובל". הדרישות מתבססות על ציון הפסיכומטרי וממוצע תעודת הבגרות. מכללות דורשות ציון סף של 550.
סטודנטים הזכאים לתעודה של מכינת קדם אקדמית יכולים ולנסות להתקבל ללימודי חינוך מיוחד. מעבר לציוני הפסיכומטרי וממוצע הבגרות ישנו גם ראיון אישי לבדיקה. ראיון זה בודק את התאמתם ללימודים אלו לפני קבלת הסטודנטים לתואר והתחלת הלימודים.
לראיון חשיבות גדולה ויש להתכונן אליו באותה הרצינות כפי שמתכוננים לראיון עבודה. זה ראיון שעתיד להכריע על כיוון הקרירה שלכם.

משך זמן הלימודים וסטאז'

תואר ראשון בחינוך מיוחד, כמו שאר מסלולי הלימודים לתואר ראשון, נמשך בין שלוש לארבע שנים. תוכנית הלימודים הינה שלוש שנים למידה והשנה הרביעית מוקדשת ללימודי התעודה להוראה בחינוך מיוחד. קיימים גם מסלולי הסבת אקדמאים לחינוך מיוחד, והם יותר קצרים בזמן הלימוד.
חלק מהמכללות עומלות על פיתוח למסלולי לימוד המאפשרים לימודים ועבודה. מסלולים אלו מתקיימים בשעות אחר הצהריים והערב ואף בימי שישי בבוקר. החלקים המעשיים של הלימודים לעומת זאת, נערכים בשעות הבוקר, שאלו שעות העבודה של מערכת החינוך.
בוגרי תואר ראשון בחינוך מיוחד משתלבים במערכת החינוך - החל מגני ילדים ועד לבתי ספר תיכוניים. אם בוגרי התואר רוצים ובוחרים הם יוכלו לעזור גם במסגרות בלתי פורמליות כגון - מתנסים או התנדבות בקהילה.

תואר ראשון בחינוך מיוחד - מה כוללת תוכנית הלימודים?

תוכנית זו עשירה בידע תיאורטי ומעשי ומרתקת לא פחות. הסטודנטים יהנו מהרצאות עיוניות ותיאורטיות המקנות להם את המידע העדכני בתחום. כמובן שלא חסרים תרגולים מעשים שעוזרים לפתח ניסיון עוד לפני המשרה הראשונה בבתי הספר. במהלך הלימודים הסטודנטים לומדים הכשרה שתאפשר להם לעבוד בהוראה, בחינוך ובטיפול בילדים הסובלים מגוון רחב של לקויות.
סטודנטים מצטיינים יוכלו להשתלב בתוכנית ייחודית המבוססת כל לימודי חינוך מתקדמים ומבטיחים לעצמם מקום עבודה לאחר הלימודים.
הקורסים בתואר ראשון ללימודי חינוך מיוחד ומגוונים ורבים,


להלן רשימה קצרה של נושאי קורסים:


• גישות ותיאוריות בחינוך הפורמלי והבלתי הפורמלי.
• טיפול באמצעות בעלי חיים
• אבחון פסיכולוגי, נוירופסיכולוגי ודידקטי.
• הקבוצה כמערכת חברתית
• היכרות עם קשיים ובעיות שונות - הספקטרום האוטיסטי, שיתוק מוחין ועוד.

סוג תעודה ולימודי המשך

בוגרי תואר ראשון לחינוך מיוחד, שעמדו בהצלחה בכל דרישות הלימודים. יהיה זכאים לתעודת בוגר תואר ראשון בחינוך מיוחד B.Ed, כמו גם תעודת הוראה לחינוך מיוחד.
לפעמים בוגרים אלו מקבלים תעודות נוספות, בהתאם למסלול הלימודים שבו בחרו.
מי שירצה להמשיך את לימודיו יוכלו להתחיל ללמוד לתואר שני בתחום. תואר שני בחינוך מיוחד מהווה מסלול מבוקש מאוד בקרב בוגרי החינוך המיוחד.
בוגרים אלו יוכלו להמשיך ולהתמקצע גם בעזרת פנייה ללימודי תעודה רלוונטיים:
• קורס אימון בהתמחות לקויות למידה והפרעות קשב וריכוז
• קורס הנחיית קבוצות
• קורס ניתוח ופענוח ציורי קיר
• קורס הוראה מתקנת