מחלת הסוכרת הפכה מאוד נפוצה בעשורים האחרונים. כמעט כל אחד מאיתנו מכיר דוד, סבא, אבא או מישהו אחד לפחות שסובל מסוג מסויים של סוכרת. למעשה, עולם הסוכרת נחלק לשני סוגים עיקריים: סוכרת מסוג 1, המכונה גם סוכרת נעורים והיא מסווגת כסוכרת התלויה באינסולין, וסוכרת מסוג 2, המכונה גם סוכרת מבוגרים (וכוללת בין היתר גם סוכרת הריון), אשר מסווגת כסוכרת שאינה תלויה באינסולין. רמות סוכר תקינות בדם נעות בין 70 ל 140 מיליגרם לדציליטר של דם. הגוף החכם שלנו יודע לווסת את רמות הסוכר בעקבות מאכלים שאנו צורכים באמצעות הורמון האינסולין אשר מופרש מתאי הבטא שבלבלב. במחלת הסוכרת מופיעים שיבושים ברמות הסוכר, אך הסיבה לעליה ברמות הסוכר בדם שונה בין שני הסוגים.

כלים
קרדיט תמונה: unsplash
קרדיט תמונה: unsplash

 

ההבדלים העיקריים בין סוגי הסוכרת השונים

לפני שנבין כיצד פועל המנגנון של כל אחת מהמחלות, חשוב שנבין כיצד מתנהל איזון הסוכר בגוף בריא. תאי הבטא שבלבלב מייצרים את הורמון האינסולין שתפקידו לסייע בהעברת מולקולות הסוכר המתקבלות מפירוק האוכל, מזרם הדם אל תוך התאים, על מנת לאפשר להם להמשיך בייצור האנרגיה הדרושה לגוף. במטופלים הסבלים מסוכרת סוג 1 יש צורך בשימוש במשאבת אינסולין לצורך איזון רמות הסוכר. למעשה, מדובר במחלה אוטואימונית בה המערכת החיסונית תוקפת את התאים הללו בלבלב, ייצור האינסולין נפגם, ועל מנת לאזן את רמות הסוכר בדם יש צורך בצריכת אינסולין מבחוץ באמצעות משאבת אינסולין או זריקות. במטופלים הסובלים מסוכרת מסוג 2, המנגנון הוא קצת אחר. במקרה זה הרגישות של תאי הגוף לאינסולין יורדת, נוצרת תנגודת אינסולין, ויש צורך באיזון רמות הסוכר בדרכים אחרות כמו שמירה על תזונה נכונה ולקיחת כדורים. מטופלים הסובלים מסוכרת מסוג 2 לרוב לא יזדקקו לצריכת אינסולין בצורה חיצונית באמצעות משאבת אינסולין, מאחר והבעיה אינה מצויה במנגנון ייצור האינסולין בגוף.

איזון רמות הסוכר באמצעות משאבת אינסולין

מטופלים הסובלים מסוכרת מסוג 1 לעיתים יעדיפו שימוש במשאבת אינסולין על פני זריקות. לאיזון רמות הסוכר באמצעות משאבת אינסולין יש יתרונות רבים:

  • משאבה מאפשרת חיבור פעם בכמה ימים ולא מצריכה דקירות והזרקות על בסיס יומי.
  • משאבה מאפשרת למטופל להגדיר את צריכת האינסולין הבזאלי (אינסולין אשר מופרש בצורה איטית לאורך כל שעות היממה), בהתאם לצורך ולפעילות שהם מבצעים. מחלות, מצבי סטרס של הגוף, פעילות גופנית ואפילו שעות שונות במהלך היום יכולים להשפיע על רמות הסוכר בדם. האפשרות לשחק עם צריכת האינסולין הבזאלי מאפשרת איזון מדוייק ויעיל יותר, מה שאינו מתאפשר בצריכה של זריקות.
  • הטכנולוגיה של ימינו מאפשרת שימוש דיסקרטי, קל ונוח במשאבת אינסולין, ואם בעבר חולי הסוכרת היו צריכים לשאת על גופם משאבה מסורבלת, המחוברת בצינורית אל הגוף, כיום יש להם את האפשרות לבחור במערכת אומניפוד דאש, משאבת אינסולין קטנה וקומפקטית, עמידה בפני מים, ומאפשרת הזלפת אינסולין רציפה של עד 3 ימים ברצף.