לימודי חינוך מהווים שער לקריירה משמעותית וארוכת טווח בתחומים שונים בעולם החינוך, ומאפשרים לאינספור צעירות וצעירים (כמו גם מבוגרות ומבוגרים יותר) לרכוש לעצמם תחום עיסוק משמעותי ביותר, המתאפיין גם בהיצע רחב ויציב יחסית של משרות ומקומות עבודה בארץ. בתוך העולם הרחב של חינוך מוצאים רבים את עניינם וייעודם ספציפית בתחום של חינוך מיוחד, תחום בו זוכים לסייע לילדים ממסגרות שונות להגשים את עצמם ולהפיק את מלוא הפוטנציאל הגלום בהם, למרות תנאים ונסיבות בעייתיים במובנים מסוימים

כלים

 

תואר אקדמאי הכולל תעודת הוראה בחינוך מיוחד

בעוד ניתן למצוא מסלולי לימוד שונים במסגרת לימודי חינוך מיוחד, במכללות מובילות בתחום החינוך ניתן למצוא מסגרת של תואר בחינוך והוראה עם התמחות בחינוך מיוחד, הכולל כמובן תעודת הוראה בחינוך המיוחד (הנדרשת על מנת לעבוד ברבים ממוסדות החינוך בארץ).

מדי שנה פונים סטודנטיות וסטודנטים רבים ללימודי חינוך מיוחד, ובדרך כלל שיקוליהם אינם בהכרח מעשיים או תעסוקתיים, למרות שכאמור מדובר בתחום בעל יציבות גבוהה יחסית מבחינה תעסוקתית והיצע רחב של משרות. הגורם המניע רבים מהפונים לתחום לימודי חינוך מיוחד הוא האפשרות לסייע לילדים המגיעים מרקעים שונים להגשים את עצמם ואת הפוטנציאל הגלום בהם, למרות בעיות שונות מהן הם עלולים לסבול. גם ילדים המגיעים מרקע סוציו אקונומי קשה יחסית וגם ילדים הסובלים מבעיות התפתחותיות, הפרעות אלו או אחרות או כל מצב בריאותי ו/או פסיכולוגי אחר, טומנים בחובם פוטנציאל עצום להצלחה ושגשוג. המסגרת החינוכית בה ישהה הילד מדי יום, במידה וזו תספק לו את התמיכה והליווי המקצועיים הנכונים והמתאימים, היא זו שיכולה לעשות את ההבדל בין פוטנציאל ממומש ואיכות חיים טובה בטווח הארוך, לבין מקרים פחות מוצלחים. אנשי חינוך מיוחד מקצועיים הם כמובן אנשי המפתח בתהליך זה, אשר עבודתם תקבע איזו הזדמנות יקבלו ילדים אלו באמת.

התנסות מעשית ולמידה מהשטח

לימודי חינוך מיוחד, וספציפית המסלול שהוזכר לעיל תואר בהוראה בהתמחות בחינוך מיוחד, כוללים כמובן פן תיאורטי ופן מעשי גם יחד. בנוגע לפן התיאורטי אין יותר מדי מה לפרט – מדובר בלמידה תיאורטית מהסוג שניתן למצוא בכל תואר ומסלול לימודים אקדמי, בין אם בתחום החינוך ובין אם בתחומים אחרים. מי שמתעניין בהרכב תכנית הלימודים התיאורטית יכול להיכנס לתכניות הלימודים המפורטות של המוסדות השונים ולסילבוסים של קורסים ספציפיים.

הפן המעניין יותר בהקשר זה הוא של ההתנסות המעשית במהלך הלימודים – לימודי חינוך מיוחד הנערכים במוסדות מובילים ללימודי חינוך בארץ כוללים התנסות מעשית בשטח, עבודה עם ילדים במסגרות חינוך מיוחד עוד במהלך הלימודים עצמם והתחלה של צבירת ניסיון יקר ערך. אנשים מעולם החינוך יכולים להעיד עד כמה חשובה התנסות מעשית זו, ועד כמה היא מהווה חלק אינטגראלי, חשוב ומרכזי, בחוויית הלימודים הכללית ובכלים שרוכשים התלמידים במהלך השנים בהן הם מתמחים בתחום.

למידע נוסף הכנסו לאתר מכללת אורנים המובילה בתחום החינוך בישראל