התאמה של סבון פנים מחייבת בדיקה של עור הפנים והשוואה בין תכשירי הטיפוח הקיימים. בנוסף, רצוי לדעת מה יש בתוך הסבון כדי להתאים את רמת ה-PH לצרכי העור

 לפי סקר על הרגלי הטיפוח בישראל, כ-70% מהנשים בארץ מנקות את הפנים בערב לפני השינה. 54% משתמשות במסיר איפור, 22% משלבות גם גרגירי פילינג עמוק ו-10% רוכשות מוצרים רלוונטיים בתדירות של אחת לחצי שנה לפחות.

במצטבר, ישראלית ממוצעת מוציאה בחודש 200-350 שקל על מוצרי טיפוח ורוכשת 12-14 קרמים וסבונים מדי שנה. עם זאת, זה לא אומר שכולן יודעות איזה סבון פנים מתאים להן.

באופן עקרוני, איכות הסבון נקבעת לפי היכולת שלו לרענן את העור במקום לייבש אותו. העיקרון הזה מבהיר שאין משמעות לריח של הסבון או אפילו למחיר. כמובן שרצוי שהוא יעלה כמה שפחות ושהניחוח שלו יהיה נעים ומפנק, אבל בסופו של דבר נמדד הסבון על פי היעילות וההשפעה הפיזיולוגית על עור הפנים.

איזה סבון מתאים לכל סוג עור?

סוג העור הוא זה שיקבע איזה סבון יעשה עליו את העבודה בצורה הטובה ביותר. גברים ונשים עם עור יבש צריכים להשתמש בקרם-סבון עדין. עליהם לקחת בחשבון שהעור שלהם יתייבש עוד יותר מהר בחורף בגלל תנאי מזג האוויר, או בקיץ בגלל השהות הממושכת במקומות ממוזגים. לפיכך, הפתרון הוא לבחור קרם-סבון עדין ולעסות אותו היטב על עור לח לפני ששוטפים במים פושרים.

מנגד, בעלי עור מעורב עד שמן צריכים להשתמש בסבון מוס מקציף. זהו סבון שתפקידו לנקות את העור ולהעניק לו תחושת רעננות בלי קשר לתנאי מזג האוויר. כללי השימוש הם ניקוי של העור בעזרת סבון מוס מקציף יותר מפעם אחת ביום, כמו גם שימוש בתכשירים להסרת איפור לפני שהולכים לישון.

בעלי עור חסר לחות או עור מעורב-שמן לא יכולים להסתפק בסבון פנים. הוא חיוני עבורם בכל הנוגע לניקוי שטחי, אך היעילות שלו מוגבלת. במקרים של עור חסר לחות או עור מעורב-שמן ההמלצה של אנשי מקצוע היא להשתמש במסכת לחות או במסכת טיהור.

מה יש בתוך הסבון?

אחרי שבוחרים את הקטגוריה המתאימה של סבון פנים לפי סוג העור, ניתן להשוות בין המוצרים לפי רשימת החומרים הפעילים. סבונים שמכילים PH נכון הם הדרך הטובה ביותר לנקות את עור הפנים, ויש גם תכשירים שמכילים דטרגנטים ומרכיבים צמחיים להגנה מפני רדיקלים חופשיים ונזקים סביבתיים.

לבסוף, יש להבחין בין סבון שמורכב ממלחים בסיסיים של חומצות שומן ברמת PH של 9-10, סבון עם חומרים פעילים נוספים וסבון עם חומרים סינתטיים ורמת PH של 5.5-7. דרגת החומציות צריכה להיות 5.5-6 בעור רגיל והסבון הנכון הוא זה שגורם לעור להרגיש נקי, לא שמנוני מדי ולא שורף.