כשהיינו קטנים ההורים הפחידו אותנו שאם לא נלמד, לא נוכל למצוא עבודה ונמצא את עצמנו ברחוב. מה לעשות, ההורים צדקו במובן מסוים. בסקרים שנעשים בישראל מדי כמה שנים, מתברר שבעלי תארים אקדמיים מרוויחים יותר בהשוואה למקביליהם ללא תואר.

כלים

 

ישראל נמצאת במקום השני בין 10 המדינות המשכילות ביותר בעולם, כך לפי מחקר של ה- OECD לשנת 2012. כמעט מחצית מהישראלים (46%) הם אקדמאים, קצת אחרי קנדה (51%) ולפני יפן (45%). השלמת בגרויות מאפשרת לכל אחד ואחת להשלים את מבחני הבגרות החסרים ו/או לשפר את ציוניהם בבגרות; זאת על מנת שלכל אחד ואחת יהיה סיכוי שווה להתקבל ללימודים אקדמיים.

לימודים אקדמיים הם מקפצה חיונית לרבים מאיתנו, ללא קשר בהכרח למקצוע בו נבחר לעסוק בהמשך. בניגוד ללימודים בתיכון, הנכפים עלינו שלא מרצוננו בתקופה בה אנו צעירים מדי ושטופי הורמונים משתוללים, הלימודים האקדמיים הם בחירה חופשית ומלאה של כל אחד ואחת מאיתנו. כאן ניתנת לנו האפשרות לבחור הלכה למעשה את תחום הלימודים האהוב או המועדף עלינו.

מוסדות לימוד אקדמיים רבים מציעים מגוון אפשרויות להשלמת בגרויות, עם תוכניות לימוד משתנות בהתאם לצרכים המשתנים של הסטודנטים והשוק. לדוגמה, מכינה אוניברסיטאית מיועדת לחסרי בגרות או בעלי בגרות חלקית והיא מקנה תעודה שוות ערך לתעודת בגרות עם סיום המסלול (הנמשך בדרך כלל שנה אקדמית אחת). בנוסף ניתן להירשם למכינות ייעודיות, מכינות השלמה וכן מכינות לבני 30 ומעלה.

בל נשכח כמובן את מוסדות הלימוד האקסטרניים, כגון יואל גבע, לחמן, אנקורי ועוד. לכל אחת מהרשתות הללו מספר סניפים הפזורים ברחבי הארץ, המאפשרים לכל אחד ואחת מסלולים ייעודיים לשיפור בגרויות, עם או בלי פסיכומטרי ושאר מבחנים ודרישות.

אפשרות נוספת לבעלי בגרויות חסרות או חלקיות, היא לפנות ללימודים אקדמיים באוניברסיטה הפתוחה. זהו למעשה המוסד האקדמי היחיד בארץ שמאפשר להתקבל לשורותיו גם ללא תעודת בגרות כלל, וללא מבחן פסיכומטרי אם כבר נכנסנו לעובי הקורה. אומנם זו אפשרות מצוינת בהחלט, ויעידו על כך עשרות אלפי הסטודנטים הלומדים באו"פ מדי שנה, אך יש לזכור שהלימודים באוניברסיטה הפתוחה נעשים במתכונת שונה מזו הקיימת במוסדות אקדמיים אחרים.

הלימודים באו"פ נעשים ברובם בצורה עצמאית, באמצעות ספרי וחומרי לימוד הנשלחים לבית הסטודנט. כמו כן כיום האו"פ מציעה מגוון קורסים וחומרי לימוד מקוונים, המשלימים את מגוון אפשרויות הלימוד המסורתיות. אומנם יש מפגשי הנחיה פעם בשבוע או פעם בשלושה שבועות, אך זוהי בהחלט לא המתכונת הלימודית הרגילה הנהוגה במוסדות אקדמיים - ויש לקחת זאת בחשבון.

כדי לקבל את ההחלטה הטובה והנוחה ביותר עבורכם, חשוב להכיר את מרב האפשרויות העומדות בפניכם. יש כאלה שיבחרו להשלים או לשפר בגרויות על פני לימודים באוניברסיטה הפתוחה, מכיוון שהאו"פ מציע מסגרת לימודים משוחררת מדי לטעמם - ואילו הם זקוקים למסגרת נוקשה יותר על מנת לשקוד ולהצליח. מצד שני, יש כאלה שדווקא לימודים במתכונת חופשית תועיל להם יותר מכל מסגרת אחרת.

בכל מסלול שתבחרו - שיהיה בהצלחה.