יום הדיור הציבורי בכנסת: בדיון סוער שנערך בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת, אמר סגן שר הבינוי והשיכון, ז'קי לוי (הליכוד), כי משרדו, יחד עם משרד האוצר, מגבשים "פתרון ענק, עליו טרם בישרנו", כלשונו, לבעיית הדיור הציבורי.

כלים

"אני אמון על הדיור הציבורי כשנתיים, ולוקח זמן לסגור פערים של 20 שנה. הקריטריונים אכזריים ונוצרו כתוצאה ממחסור בדירות. אי אפשר לחיות עוד עם האילוצים האלה. לא מקובל עלי שאנשים ממתינים 15 שנה לדירה. כל מי שזכאי חייב לקבל קורת גג. בשנתיים האחרונות רכשנו 2,650 דירות ועוד היד נטויה. אין פה טובים ורעים, כולנו באותו צד. גם במשרד האוצר השתנתה הגישה בזכות השר". לדבריו התפרצה אחותו, חברת הכנסת אורלי לוי-אבקסיס: "מה עוד צריך לקרות כדי שתפתרו את הבעיה?". קודם לכן אמרה לוי-אבקסיס: "הקריטריונים הם פועל יוצא של מדיניות אכזרית ואטומת לב של משרד השיכון ומשרד האוצר שגזלה את כבשת הרש מהעניים, והעבירה את הכסף המיועד עבורם לגורמים פוליטיים, שיעשו עם 3 מיליארד השקלים מה שהם רוצים".

במהלך הדיון ביקש יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו), מ-3 מפעילי הדיור הציבורי לצאת מהאולם, עקב התפרצויות חוזרות לדברי מוזמנים אחרים. "אני מטפל בנושא הדיור הציבורי כבר 50 שנה. אי אפשר להקים עוד ועוד ועדות ומנגנונים ולא לתת פתרונות ולפשט את הקריטריונים". אלאלוף הודיע כי יחד עם ח"כ לוי-אבקסיס ידון עם משרדי הבינוי והשיכון, המשפטים והקליטה על פישוט וביטול קריטריונים לזכאות. "הגיע הזמן לשנות את המציאות ולהפסיק עם התיאוריות. מדוע קשיש בן 99 וזכאים נוספים צריכים לרדוף אחרי משרד השיכון ולפנות לתקשורת כדי לקבל את מה שמגיע להם? מדוע משרדי הממשלה לא פונים לזכאים מיוזמתם?". ח"כ אלאלוף הודיע גם כי יטפל באופן אישי במצוקתה של משפחת ליפשיץ בירושלים; אם המשפחה ליאורה סיפרה בדיון על קושי במציאת דירה הולמת לבנה, אשר בשל מוגבלות לא מסוגל להתקלח בעצמו. אלאלוף מתח עוד ביקורת על החברות המשכנות המאפשרות מגורים בתת תנאים.

מנכ"ל עמידר, ראובן קפלן, אמר בתגובה: "נעשה ככל שביכולתנו כדי למצמם את הפערים. הממשלה הנוכחית משקיעה פי 4 מאשר קודמותיה; 15 אלף מתוך 40 אלף הדירות שברשותנו נמצאות כרגע בשיפוצים". נציגי פורום הדיור הציבורי התפרצו לדבריו וקראו: "אתה פושע, זהו מצג שווא. אי אפשר לקבץ נדבות וחסדים כל הזמן". ח"כ אילן גילאון (מרצ): "מדוע אנשים צריכים להיאבק על מה שאמור להיות מובן מאליו? המדינה מתנהלת כמו עסק". ח"כ טלי פלוסקוב (כולנו): "הפתרונות אינם מספיקים, אבל למנכ"ל עמידר יש אוזן קשבת והוא סייע לפתור מצוקות של זכאים קשישים".

ריקי כהן-בן לולו מהפורום לדיור ציבורי: "עמידר משקיעה בשנתיים האחרונות כספים רבים ביחסי ציבור. את הכספים האלה אפשר היה להשקיע בשיפוץ הדירות". מיטל כהן, דיירת בדיור הציבורי משנת 2003: "אני גרה בדירה עם מרצפות שבורות, עובש ועכברים. אנחנו לא פח זבל, תתייחסו אלינו בכבוד".

ח"כ קסניה סבטלובה (המחנה הציוני): "כ-25 אלף עולים ממתינים בתור לקבלת דיור ציבורי ממשרד העלייה והקליטה, ועוד דורשים מהם לעבור ועדה רפואית לצורך קבלת זכאות. הדעת לא סובלת את זה".