גם טוקבקים עלולים להדביק בכופר – מציעים פתרון "חינמי" למתקפת הסייבר המדביקה את המחשב טובקבים נתפסים כמקום שבו גולשים מסייעים לאחרים עם מידע וטיפים, אבל לעיתים זו עלולה להיות גם מלכודת מתוחכמת.

כלים
תמונה: אילוסטרציה
תמונה: אילוסטרציה

כחלק מהתקפת הסייבר בוצעו ניסיונות להפיץ תוכות כופר גם דרך טוקבקים שנראים תמימים. ההאקרים מנסים לנצל את הבהלה שיוצרים הדיווחים על המתקפה ושותלים בטוקבקים קישורים הממליצים על הורדת תוכנות הגנה, שלמעשה מובילים להידבקות בכופר. ניסיונות כאלו של "פישינג" באתרי חדשות בינלאומיים יורטו ונבלמו על ידי הסטארטאפ הישראלי Spot.IM המנהל את תיבות הטוקבקים באתרים הגדולים בעולם. ההגנה הטובה ביותר מפני ניסיונות מתקפה דרך הטוקבקים היא לא להיכנס לקישורים חשודים ישירות מתיבות התגובות. במידה ויש ענין באחד מהם, לחפש באופן עצמאי את האתר דרך מנוע חיפוש בדפדפן. הסטארטאפ Spot.IM מנהל את תיבות הטוקבקים באתרי חדשות גדולים בארה"ב, אירופה, רוסיה וישראל, משתמש בטכנולוגיות המאתרות בזמן אמת פעילות זדונית וחוסם את תגובות המשתמש הזדוני באופן גורף ואת שאר המשתמשים שמפיצים את אותו הקישור שסומן כפוגעני.

הטכנולוגיות לאיתור פעילות זדונית בתיבות הטוקבקים מבוססות על למידה חישובית Machine learning הלומדת על התנהגות אנושית ברשת, האזור הגיאוגרפי שההאקר פועל ממנו, אינטראקציות הנוצרות עם התכנים שהוא מפרסם, טכנולוגיות של חברות חיצוניות הממפות את האינטרנט ויודעות לעדכן בזמן אמת על מהלכים זדוניים שתופסים תאוצה. כך אתרי חדשות יכולים לפעול מבלי שמתן אפשרות התגובה לגולשים תפגע בתפקודם.

חברת Spot.IM היא חברה ישראלית המפתחת טכנולוגיות בתחום שיח הרשת עבור אתרי תוכן. המערכת מותקנת ב- 5,400 אתרים פעילים המסכמים יחד כניסות מ-410 מיליון מחשבים ומוצרי מובייל שונים בכל חודש, ו- 4 מיליארד צפיות בכל חודש.