במהלך החצי השני של שנת 2016 הריבית על המשכנתא זינקה בקרוב ל-2% בממוצע וכל זאת בשעה שהריבית במשק לא השתנתה כלל. בנק ישראל והבנקים למשכנתאות מיחסים את העלייה לגידול בסיכון בשוק הדיור בכלל ושוק המשכנתאות בפרט. עקב עלייה חדה במחירי הנדל"ן בשנים האחרונות גדל גם היקף המשכנתא הממוצעת הנלקחת על ידי הרוכשים, כתוצאה מכך הבנקים זיהו מבחינתם סיכון גדול: הסיכון הראשון הוא מצב של ירידה קיצונית במחירי הדיור מה שיגרום לפגיעה בבטוחה של הבנק (הנכס שמשועבד כביטחון להחזר המשכנתא), וגם עלייה בסכומי המשכנתא וההחזרים החודשיים, וכל זאת בזמן שהשכר הממוצע במשק לא עלה באותו היחס, מה שגורם לנטל ההחזר החודשי של המשכנתא להיות גבוה יותר

בנק ישראל עשה את הצעד הראשון והורה לבנקים להגדיל את "כריות הביטחון" שלהם ולרתק חלק מההון שלהם למקרה חירום, והבנקים מצדם עקב הוראה זו, החלו להעלות את הריביות על מנת לפצות על חוסר היעילות שנגרם להם עקב ריתוק ההון (סכום כסף שלא יכולים לעשות בו שימוש ומיועד לביטחון במקרה של אי פירעון המשכנתא על ידי הלווים).

למרות כל זאת, בחודשים הראשונים של שנת 2017 אנו מזהים מגמה של ירידת ריביות במשק, אומנם לא חזרה לריביות שהיו עד תחילת שנת 2016 אך מגמת העלייה נבלמה ואף כאמור הריבית ירדה.

אז מה השתנה בשנת 2017 שהריבית פתאום יורדת?

לכאורה שום דבר מהותי לא השתנה בתחילת שנת 2017 אבל הריבית על המשכנתא ירדה, אז מה בכל זאת קרה? היצע וביקוש וגידול בתחרות:

הסיבה הפורמלית לעליית הריבית היא כפי שנמסר על ידי בנק ישראל והבנקים למשכנתאות, אך מתחת לפני השטח, מה שאפשר את עליית הריביות הללו הוא הביקוש הגדל לדירות ומשכנתאות. אם בסוף הרבעון השלישי של שנת 2016 הבנקים כבר הגיעו ליעדים השנתיים שלהם, שנת 2017 נפתחה בבנקים במתינות יחסית. אומנם מחירי הדירות לא ממש ירדו, והביקוש לדירות עדיין זהה שכן לא חל גידול מהותי בבניית דירות חדשות שיענה על כל הביקושים אך אנו מזהים מגמה של קיפאון בשוק הדיור.

ישנם רוכשי דירות פוטנציאלים רבים ש"שוכבים על הגדר" – חלקם ממתינים להגרלות או תוצאות של הגרלות בתוכנית "מחיר למשתכן" של משרד השיכון וחלקם ממתינים להתפתחויות בתחום המיסוי על דירות להשקעה, עקב כך הבנקים מצאו את עצמם עם מעט עבודה באופן יחסי, מה שפתח שוב את שוק המשכנתאות לתחרות וכך על מנת שהבנקים יוכלו לסגור יותר עסקאות, הם נאלצים להילחם להשגת לקוחות חדשים על ידי הורדת ריביות.

אם אתם בתהליך רכישת דירה, עכשיו זו נקודת זמן יחסית טובה לקחת משכנתא ולהתמקח על הריביות. חשוב לציין כי ישנם פרמטרים רבים לקביעת הריבית.

קראו מה הפרמטרים לקביעת ריבית משכנתא.