"האיום על ייקור מוצרי המזון בעקבות חיוב סימון אריזות מזון לא בריא ע"י משרד הבריאות מעיד על ניתוק מהציבור, ציניות ופופוליזם" פרופ. איתמר רז, נשיא עמותת מהיום, יו"ר המועצה הלאומית לסוכרת וחבר ועדת אסדרת המזון במשרד הבריאות, מגיב לאיום לייקור מוצרי מזון בשל הנחיית משרד הבריאות לסימון מזון עתיר סוכר, מלח, או שומן

כלים
פרופ. איתמר רז. צילום: יח"צ
פרופ. איתמר רז. צילום: יח"צ

 

בעקבות האיום שהשמיע איגוד לשכות המסחר, לייקר את מוצרי המזון בעשרות אחוזים, על רקע פרסום טיוטת ההמלצות לסימון שלילי של מוצרי מזון, שיכילו כמויות גדולות של סוכר, מלח או נתרן, אומר פרופ. איתמר רז, נשיא עמותת מהיום – הפורום לאורח חיים בריא ויו"ר המועצה הלאומית לסוכרת:

"רק השבוע פרסם מכון טאוב מחקר לבדיקת הבריאות בארץ, ממנו עולה כי הסוכרת היא אחת התחלואות העיקריות בישראל, ואיתה תופעת ההשמנה, בעיקר בקרב ילדים. עוד פורסם במחקר כי מחלות, שקשורות ללחץ דם גבוה, כמו: מחלות לב, כליות, שבץ וסוכרת, מושפעות בעיקר מהרגלי תזונה לקויים, וכי הישראלים נוטים לצרוך כמויות גבוהות מידי של סוכר ומלח.

ההחלטה לסמן את מוצרי המזון היא מהפיכה מבורכת וחשובה מעין כמותה, לשם הנגשת מידע חיוני לציבור לגבי ערכי המזון ולאזהרה מפני מזון לא בריא. ברור שסימון האריזות לבדו לא מספיק כדי להביא למפנה בתזונה בארץ, וצריך יהיה להשקיע מאמצים רבים בהסברה, בחינוך ובכלים נוספים. אבל, האיומים על ייקור אפשרי של מוצרי מזון, רק בגלל הכוונה לסמן בסימוני: מזון בריא, או מזון לא בריא - מעידים על ניתוק מהציבור, על ציניות של חברות המזון והיבואנים ועל פופוליזם לא ראוי.

בשנת 2017 היינו כבר מצפים מהחברות לגלות אחריות חברתית ולהתאמץ, כדי לשפר לטובה את הרכבי המזון, על מנת לתרום לחברה בריאה יותר. משום כך מאכזב כל כך לשמוע את האיומים, שכל מטרתם להפחיד את הממשלה ולעכב את תהליך סימון האריזות. אני קורא לאיגוד לשכות המסחר לחזור בו ולהכיר בכך שהמהפכה כבר יוצאה לדרך, כדאי להצטרף אליה וודאי אין טעם להילחם בה".