עמותת אור ירוק: אחד מכל ארבעה רוכבי אופניים שנפגעים בתאונת דרכים בעיר הוא ילד מתחת לגיל 14. בתל אביב נפגעו 851 רוכבי אופניים בעשר השנים האחרונות – פי 6 לעומת ירושלים. שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "לא ייתכן שילדים ובני נוער שאין מכירים את חוקי התנועה ירכבו בכביש סואן יחד עם משאיות, אוטובוסים ויתר כלי הרכב בכבישים. יש לבצע הפרדה בין רוכבי האופניים לבין כלי הרכב בכביש בכדי להפחית את מספר רוכבי האופניים שנפגעים בתאונות דרכים"

כלים
צילום: אילוסטרציה
צילום: אילוסטרציה

כמיליון רוכבי האופניים בישראל, ביניהם ילדים ובני נוער רבים, נמצאים בסכנה יומיומית בכבישים בישראל. בניגוד לערים המתקדמות בעולם, התשתית בערים הגדולות או הקטנות בישראל לא מותאמת לרוכבים. כתוצאה, רוכבי האופניים, שרבים מהם נטשו את כלי הרכב הפרטי לטובתם משיקולי עלות, יעילות ובריאות, נאלצים לסכן את עצמם בדרך לעבודה, לחברים ולבתי הספר.

על פי נתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשנת 2016 נפגעו בתאונות דרכים בערים 212 רוכבי אופניים, ילדים, בני נוער ומבוגרים. מתוך כלל הנפגעים, חמישה רוכבים נהרגו ועוד 65 נפצעו באורח קשה.

עוד עולה מהנתונים, כי בשנת 2016, מרבית רוכבי האופניים שנפגעו בתאונות דרכים בערים – 121 מהם – הם בני 25 ומעלה, עוד 40 הם בני נוער בגילאי 15-19, ו- 51 מהנפגעים (אחד מכל ארבע) היו ילדים עד גיל 14. בנוסף נמצא כי 77% מרוכבי האופניים שנפגעו בתאונות דרכים בתחום העירוני היו גברים.

בממוצע של העשור האחרון (2007-2016), נפגעים מדי שנה כ- 283 רוכבי אופניים בתאונות דרכים בתוך הערים, כשישה נהרגים וכ- 64 נפצעים באורח קשה. שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "לרוכבי האופניים אין שלדת מתכת שתגן עליהם מפני כלי הרכב האחרים בכבישים. לכן, המדינה חייבת להגן על רוכבי האופניים ולהסדיר עבורם שבילי רכיבה מיוחדים לאופניים, כנהוג בערים רבות בעולם. לא ייתכן שילדים ובני נוער שאין מכירים את חוקי התנועה ירכבו בכביש סואן יחד עם משאיות, אוטובוסים ויתר כלי הרכב בכבישים. יש לבצע הפרדה בין רוכבי האופניים לבין כלי הרכב בכביש בכדי להפחית את מספר רוכבי האופניים שנפגעים בתאונות דרכים".

בתל אביב נפגעו כ- 900 רוכבי אופניים בתאונות דרכים בעשר השנים האחרונות (2007-2016)

בתל אביב נפגעו 851 רוכבי אופניים בעשר השנים האחרונות, 12 רוכבים נהרגו.

בירושלים נפגעו 139 רוכבי אופניים בעשר השנים האחרונות, ארבעה רוכבים נהרגו.

בחולון נפגעו 114 רוכבי אופניים בעשר השנים האחרונות, שלושה רוכבים נהרגו.

בפתח תקוה נפגעו 109 רוכבי אופניים בעשר השנים האחרונות, חמישה רוכבים נהרגו.

בראשון לציון נפגעו 107 רוכבי אופניים בעשר השנים האחרונות, שני רוכבים נהרגו.

בבני ברק נפגעו 98 רוכבי אופניים בעשר השנים האחרונות, רוכב אחד נהרג.

רוכבי האופניים רוכבים פעמים רבות ללא אמצעי הגנה והם חשופים לפגיעת כלי רכב או נפילה. מחקרים מראים כי שני שליש מתמותת רוכבי האופנים היא עקב פגיעת ראש. ולכן, בכל רכיבה יש לחבוש קסדה, שיכולה לעשות את ההבדל בין חיים ומוות. במקביל, בזמן רכיבה יש להצטייד במגנים ובשעות החשיכה, יש לרכב עם בגדים זוהרים כדי לשפר את הנראות.

בשנים האחרונות התפשטה ברחבי הארץ גם תופעת הרכיבה על אופניים החשמליים. על פי נתוני עמותת אור ירוק, בשנת 2016 נהרגו תשעה בני אדם בתאונות דרכים במעורבות תאונות אופניים חשמליים. לשם השוואה בכל שנת 2015 נהרגו ארבעה בני אדם בתאונות עם אופניים חשמלים.

מניתוח של עמותת אור ירוק לנתוני מכון גרטנר לשנת 2015 עולה כי אחד מכל ארבעה מאושפזים בגין תאונות במעורבות אופניים חשמליים הם ילדים עד גיל 13, 9% מכלל הרוכבים שנפגעו נפצעו באורח קשה ואנוש, 8% מהנפגעים הם הולכי רגל ומרבית הפצועים – 44% - סבלו מפגיעת ראש.