כי מציון תצא תורה - יוזמה ישראלית חדשה פועלת להקמת בית משפט בינלאומי בהאג הדן במחלוקות בין תאגידים רב לאומיים לבין מדינות – THE ICSCD INTERNATIONAL COURT OF STATE AND CORPORATE DISPUTES – יוזמה רב לאומית חדשה, להקמת בית משפט כלכלי בינלאומי, יוצאת לדרך בימים אלו בהובלתה של עו"ד ד"ר איריס טרומן, מומחית למשפט בינלאומי ויו"ר הועדה לבית משפט כלכלי בינלאומי בלשכת עורכי הדין.

כלים
ד"ר איריס טרומן, עורכת דין
ד"ר איריס טרומן, עורכת דין

ד"ר טרומן, מציעה כי בית המשפט החדש שיקום ידון בסכסוכים בין מדינות לבין תאגידים רב לאומיים. כך למעשה יימצא פתרון הולם ורציני לסוגיית סמכות השיפוט המעורפלת, בכל הקשור לסכסוכים בין מדינות לתאגידים רב לאומיים. לדבריה של טרומן, בשנים האחרונות עם ריבוי הפעילויות הרב לאומיות של תאגידים לא נמצא סמכות שיפוטית אחת מוסכמת אליה יגיעו כדי לקבל סעד משפטי. עד כה פנו הצדדים לבתי משפט מדינתיים שונים לרבות זה שבארה"ב , אולם פתרון זה אינו עונה על סוגיית סמכות השיפוט ולעיתים אף אינו מסיים את הסכסוך.

ה- ICSCD מציע פתרון לשלושה אתגרים מורכבים הקיימים במצב הנוכחי במשפט הבינלאומי: שאלת היקף תחולת החוק הבינלאומי על סכסוכים מעין אלה, הטבע הבלתי ברור של השיפוט הבינלאומי במישור הפנים ־ ארצי בסכסוכים בין תאגידי ענק ומדינות , והעדר מסורת מגובשת פורמאלית של תקדימים.

מטרתו העיקרית של ה- ICSCD הינה לתת פתרון משפטי קבוע ומוסדר לסכסוכים מעין אלה תחת המצב הכאוטי הקיים היום, בו תאגידים ואף מדינות בוחרות בטריבונל מקומי כזה או אחר אשר משרת ביתר שאת את האינטרסים שלהם. מצב זה נכון גם לעניין בחירת אמנת סחר מסוימת התואמת את התנהלות התאגיד. ה- ICSCD ישמש גוף שיפוטי בינלאומי בעל סמכות גלובאלית מוכרת בדומה להכרה בסמכותם של בית המשפט הבינלאומי לצדק בהאג ( ICJ ) ובית המשפט הפלילי הבינלאומי ( ICC) . בית משפט כלכלי בינלאומי זה, ייצור תאימות בין החלטות טריבונלים מדינתיים קיימים, יסייע באכיפתם של החלטות אלו , יצמצם את ניגוד אינטרסים בין טריבונלים לאומיים ובינלאומיים ויגדיר בין היתר, את האישיות המשפטית של תאגיד בינלאומי ( MNE) במסגרת אמנת סחר בינלאומית חדשה.

עוד הוסיפה עו"ד ד"ר טרומן: בית משפט כלכלי בינלאומי זה , ישאב את סמכויותיו מתוך אמנה בינלאומית שתכתב , תקבע את מקום מושבו ותגדיר באופן ברור את יסודותיו ועקרונותיו. אמנה זו תהה תחת חסותה של האו"ם. חלק מאמנה זו יהווה קודקס של חוקים ומונחים משפטיים ואחרים הקשורים בסוגיות המשפט התאגידי הבינלאומי. חברי הצוות שיגבשו את האמנה יהיו משפטנים, דיפלומטים ונציגי התאגידים עצמם.

ד"ר איריס טרומן, עורכת דין, מגשרת , מרצה , כלכלית ובעלת תואר MBA , בעלת משרד עורכי דין העוסק בתחום החוזים, תאגידים ומשפט בינלאומי. היוזמה הינה פרי מחקרה בן 6 שנים , במסגרת לימודי הדוקטורט באוניברסיטת לסטר באנגליה , שם רכשה ד"ר טרומן , מומחיות ייחודית בתחום אמנות סחר בינלאומיות והגבלים עסקיים במשפט הבינלאומי.

ללימודי הדוקטורט התקבלה בהמלצתה של פרופ' גבריאלה שלו, ואת התמחותה עשתה אצל עו"ד רם שמגר , עמו עובדת בשיתוף פעולה עד היום.

קודם להיותה עורכת דין , שימשה ד"ר טרומן כאנליסטית לחברות ולתאגידים במסגרת משרד עצמאי ,בו הפגישה בין חברות סטרט-אפ למשקיעים וכן עסקה בפיתוח עסקי . מתוך ניסיונה הרב בתחום היזמות, מעבירה ד"ר טרומן הרצאות וסדנאות לפיתוח והעצמה עסקית לחברות ועסקים.

עו"ד ד"ר איריס טרומן מתנדבת שנים רבות כמנטורית בקרן שמש , לעידוד והעצמת יזמים צעירים.