העולם בו אנו חיים הוא עולם מסחרי - צרכני, אשר עקרונות המסחר החופשי והשוק מכתיבים את הכלכלה בו. לכן, תחום השיווק והפרסום הוא תחום עצום אשר רק הולך ומתפתח משנה לשנה, והדבר נכון לגבי מרבית המאה האחרונה.

כלים
פרסום בפייסבוק
פרסום בפייסבוק

בעוד פרסומות ומסרים שיווקיים הפכו נפוצים ומתוחכמים יותר ויותר עם המצאת ערוצי תקשורת חדשים דוגמת רדיו וטלוויזיה, עשרים השנים האחרונות מתאפיינות העידן טכנולוגי מסוג חדש לחלוטין – עידן האינטרנט והטלפונים החכמים, בו למיליארדי אנשים גישה ישירה ורציפה לרשת העולמית. בהתאם, גם עולם השיווק והפרסום משתנה כמובן, ומתאים עצמו לעידן הטכנולוגי החדש. השם הכללי של תופעה זו הוא "שיווק דיגיטלי", ותחום זה כולל בתוכו תתי תחומים רבים המתפתחים כולם בקצב מואץ. לא רחוק היום בו עולם השיווק הדיגיטלי על תחומיו השונים יהווה את החלק העיקרי והגדול ביותר בכלל עולם הפרסום והשיווק.

פרסום בפייסבוק, קמפיין פרסום בגוגל ועוד – תחומים עיקריים בעולם השיווק הדיגיטלי

גם אם אנחנו לא מגיעים מעולם השיווק והפרסום, סביר להניח שאנחנו כן מכירים את התחומים העיקריים של עולם השיווק הדיגיטלי, בהנחה ואנחנו מתחברים לאינטרנט מדי פעם או מחזיקים סמארטפון בבעלותנו.

בין התחומים הגדולים והעיקריים של עולם השיווק הדיגיטלי ניתן למנות למשל את התחום אשר הפך את גוגל לאחת המעצמות הטכנולוגיות הגדולות בהיסטוריה – פרסום בגוגל הוא הערוץ העיקרי אשר הביא את אותה חברה אשר אף אחד מאיתנו לא הכיר לפני עשרים שנים להיות אחד המותגים המוכרים יותר בעולם. הפרסומות הקטנות והקישורים הממומנים המופיעים בחלקו העליון של כל עמוד חיפוש בגוגל – זהו מקור הכוח של החברה, ואחת הדרכים הנפוצות ביותר כיום עבור חברות לפרסם את עצמן.

גם מעצמות אינטרנט נוספות מתבססות בחלקן הארי על מכירת אפשרויות פרסום ושיווק – פרסום בפייסבוק ובמדיה החברתית בכללה הוא כיום ערוץ שיווקי מוביל, עליו אף חברה גדולה אינה מוותרת. האופן בו בנויה ופועלת הרשת החברתית מאפשרת לארגונים ובתי עסק שונים לפרסם ולשווק באופן ממוקד ומתוחכם יותר מאי פעם, ולהגיע עם מסרים שיווקיים מסוימים ביותר ישירות אל צרכנים פוטנציאליים – אנשים בעלי סיכוי גבוה להתעניין באותו מוצר/שירות. זאת תודות לאופן בו זורם המידע אודות כל משתמש ומשתמשת בפייסבוק ובאינטרנט בכלל, ומאפשר למפרסמים לפלח את השוק בצורה יעילה ביותר.

תחום עיקרי נוסף בעולם השיווק הדיגיטלי הוא קידום אתרים – לכל בית עסק, ארגון פרטי או ציבורי יש כיום אתר אינטרנט. קידום האתר כך שיופיע במקומות גבוהים בתוצאות החיפוש עבור מילות וביטויי מפתח מסוימים במנועי החיפוש השונים (ובעיקר גוגל) הפך לאחת הדרכים העיקריות "להיראות" בעולם, ולהעלות את הסיכויים להשיג לקוחות ולשווק באופן יעיל. כך נהפך תחום קידום האתרים לתחום מקצועי מפותח ורב כלים שימושיים ונישות קטנות יותר – תחום אשר מושך אליו כאמור פעילות כלכלית ענפה בעולם העסקים.

רימרקטינג, אאוטבריין ועוד - דרכים מקצועיות וספציפיות יותר לשיווק דיגיטלי

קמפיינים של פרסום בפייסבוק, קידום אתרים או קמפיין פרסום בגוגל הן דרכי פעולה כלליות, עיקריות ומוכרות יחסית מעולם השיווק הדיגיטלי. אך קיימות שיטות מקצועיות רבות נוספות, אשר הולכות ומשתכללות משנה לשנה.

לדוגמה, ביטוי המוכר בעיקר לאנשי שיווק דיגיטלי ואנשי מקצוע נוספים העוסקים בתחום הוא "רימרקטינג". מהו רימרקטינג? ובכן, מדובר בדרך מתוחכמת במיוחד של שיווק דיגיטלי, במסגרתה אתם, כמפרסמים, יכולים לשלוח מסרים שיווקיים שונים (לא רק פרסומות גרידא, אלא גם קישורים לדפים רלבנטיים וכו') לגולשים אשר כבר התעניינו ו/או ביקרו באתר שלכם. מערכות הרימרקטינג (הידועות גם כ"ריטרגטינג") יודעות לזהות בדיוק באילו מוצרים או דפים ספציפיים באתר שלכם התעניין כל גולש וגולש, ולהתאים במיוחד עבורו את המסר השיווקי הרלבנטי בעל הסיכוי הטוב ביותר לגרום לו לשוב לבקר באתר שלכם, ובתקווה גם לבצע רכישה.

שם מעניין נוסף מתחום השיווק הדיגיטלי המקצועי הוא – אאוטבריין. זהו שמה של פלטפורמת תוכן מצליחה ביותר, אליה מעלים אינספור בעלי אתרים תוכן בנושאים שונים. הפלטפורמה מקשרת בין מפרסמים ובעלי אתרים שונים, ומהווה בעצם מערכת להצגת המלצות תוכן. אתרים מצליחים בעלי נפח תעבורה גדול מעלים המלצות לתכנים מסוימים (בתמורה לחלק מן ההכנסות), ואילו מפרסמים ובעלי אתרים קטנים יותר יכולים באמצעות הפלטפורמה להגיע לאתרים גדולים ונחשבים ולהציג שם את התכנים שלהם.

שמות וביטויים כמו אאוטבריין או רימרקטינג מייצגים כיום תחומי פעילות עסקיים בנפח עצום, ומגלגלים לא מעט כסף מדי שנה. אלו, כמו גם פרסום בפייסבוק וקמפיינים ממוקדים של פרסום בגוגל, הם ייצוגים ספציפיים של האופן בו עולם השיווק הדיגיטלי הולך ותופח, ונהיה רלבנטי עבור חלק גדול יותר ויותר מהאוכלוסייה. לכן, צפוי השיווק הדיגיטלי להפוך לתחום המוביל והגדול ביותר בעולם השיווק והפרסום בכללותו.