על פי נתוני עמותת אור ירוק, ב- אחד-עשר החודשים הראשונים של שנת 2016 נפגעו בתאונות דרכים בתוך הערים כמעט 1,400 רוכבי דו גלגלי. עוד עולה מהנתונים, כי בתקופה זו נהרגו 16 רוכבי אופנועים וקטנועים בתאונות דרכים בערים ו- 225 רוכבים נפצעו באורח קשה.

כלים
צילום: עמותת אור ירוק
צילום: עמותת אור ירוק
אור ירוק: 16 רוכבי אופנועים וקטנועים נהרגו בערים בשנת 2016 - בתל אביב נפגעו בתאונות דרכים כמעט פי 3 רוכבי דו גלגלי לעומת ירושלים ב- 11 החודשים הראשונים של שנת 2016 שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "באחריות משרד התחבורה והבטיחות בדרכים האחריות לדאוג לבטיחות לרוכבי האופנועים והקטנועים על ידי התאמת התשתיות לכלי הרכב הדו גלגליים".

בחודש יולי, רכב קוסטה חזנוב על, 28, את האופנוע שלו בבאר שבע כאשר חצה את צומת קניון הנגב בבאר שבע, צומת עמוס, גדול ומוכר לתושבי הנגב. בעת שחצה את הצומת, הגיחה מונית שחצתה את הצומת באור אדום, פגעה בו והעיפה אותו למרחק רב. קוסטה, הבחין במונית וניסה לבלום ולסטות אך לא הצליח. קוסטה, ששרד את הפגיעה הקשה, סיפר לאחר התאונה כי הדבר הראשון שהוא חשב עליו היה שהוא מפחד להישאר נכה.

קוסטה, הוא אחד מ- 1,393 רוכבי דו גלגלי שנפגעו בשנת 2016 (חודשים ינואר-נובמבר) בתאונות דרכים בתוך הערים, כך על פי נתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. עוד עולה מהנתונים, כי ב- 11 החודשים הראשונים של שנת 2016 נהרגו 16 רוכבי אופנועים וקטנועים בתאונות דרכים בערים ו- 225 רוכבים נפצעו באורח קשה.

בממוצע של עשר השנים האחרונות (2007-2016) נפגעו ב- 11 החודשים הראשונים של השנה כמעט 2,000 רוכבי אופנועים וקטנועים בתאונות דרכים בתוך הערים, 17 רוכבים נהרגים בכל שנה בממוצע ולמעלה מ- 210 נפצעים באורח קשה.

שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "מדינת ישראל מפקירה את רוכבי האופנועים והקטנועים. באחריות משרד התחבורה והבטיחות בדרכים האחריות לדאוג לבטיחות לרוכבי האופנועים והקטנועים על ידי התאמת התשתיות לכלי הרכב הדו גלגליים: להתקין פס הגנה במעקות הבטיחות שיגן על הרוכבים בזמן החלקה, לוודא כי הרשויות משתמשות בצבע כביש שלא גורם להחלקה כאשר הכביש רטוב ולעודד רכישת אביזרי בטיחות על ידי הורדת המע"מ".

בתל אביב נפגעים הכי הרבה רוכבי דו גלגלי

בתל אביב נפגעו 400 רוכבי אופנועים וקטנועים ב- 11 החודשים הראשונים של שנת 2016, ארבעה רוכבים נהרגו.

בירושלים נפגעו 149 רוכבי אופנועים וקטנועים ב- 11 החודשים הראשונים של שנת 2016, שני רוכבים נהרגו.

ברמת גן נפגעו 72 רוכבי אופנועים וקטנועים ב- 11 החודשים הראשונים של שנת 2016.

בחולון נפגעו 56 רוכבי אופנועים וקטנועים ב- 11 החודשים הראשונים של שנת 2016.

בפתח תקוה נפגעו 54 רוכבי אופנועים וקטנועים ב- 11 החודשים הראשונים של שנת 2016.

בחיפה נפגעו 51 רוכבי אופנועים וקטנועים ב- 11 החודשים הראשונים של שנת 2016.

בבת ים נפגעו 40 רוכבי אופנועים וקטנועים ב- 11 החודשים הראשונים של שנת 2016, רוכב אחד נהרג.

הקטנועים והאופנועים הם כלי תחבורה פופולארי מאד בישראל: מזג האוויר בישראל נוח יחסית לרכיבה בכל עונות השנה, מדובר על כלי רכב זול שפותר את מצוקת החניה, מפחית את עומסי התנועה ומאפשר עצמאות כבר מגיל 16, בו ניתן להוציא רישיון נהיגה לכלי רכב דו גלגלי.

יחד עם זאת, מחקרים מראים, כי הסיכון של אופנוע להיות מעורב בתאונת דרכים קטלנית גבוה פי 7 מאשר כלי רכב פרטי. בנוסף, ארגון הבריאות העולמי מעריך כי שיעור ההרוגים (לכל 100 מיליון מייל נסועה) גבוה פי 34 בקרב רוכבי אופנועים בהשוואה לנוסעים ברכב.

הסיבות לכך רבות: לרוכב הדו גלגלי אין שלדת הגנה, חגורות בטיחות או כריות אוויר, מדובר על כלי רכב לא יציב, מעקות הבטיחות מותאמות בארץ לרכבים פרטיים ולא לרוכבי הדו גלגלי, תהליך ההכשרה לרוכבים קצר, הסימונים על הכביש מחליקים ונהגים רבים אינם שמים לב לרוכבים ואינם מתחשבים בהם.

בדיון שהתקיים בסוף שנת 2013, הודיע משרד התחבורה כי הנחה את חברת נתיבי ישראל ליישם את התקנת המעקות הבטיחותיים לאופנועים רק בפרויקטים חדשים. ומה לגבי שאר המעקות? כנראה שעדיף לרוכבי הדו גלגלי לא להחליק בקרבתם.