כ-90 עובדים במוקדי הקליטה ליוצאי אתיופיה הועברו להעסקה ישירה וקבועה ברשויות המקומיות במסגרת תכנית ניסנקורן-כחלון לצמצום תופעת עובדי הקבלן. העובדים, שממלאים תפקיד מוביל בהנגשת שירותים עירוניים לאוכלוסיית יוצאי אתיופיה ברחבי הארץ, נקלטו כעובדים בתקן קבוע ברשויות המקומיות יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן: "קליטת עובדי המוקדים לתקן קבוע ברשויות מסמלת קודם כל את החזרת הכבוד לאדם העובד.

בוצעה: תכנית ניסנקורן-כחלון לצמצום תופעת עובדי הקבלן
בוצעה: תכנית ניסנקורן-כחלון לצמצום תופעת עובדי הקבלן

היום אנו עושים צדק לא רק להם אלא לחברה הישראלית כולה" שר האוצר משה כחלון: "בפעולות שלנו אנחנו לא עושים טובה לאף אחד, רק מתקנים עוול שנעשה לעובדים במשך שנים" "אנחנו מתקנים היום עוול גדול לאנשים שעושים עבודה חשובה ומקדישים את עצמם לשליחות חברתית ראשונה במעלה", כך אמר יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, במעמד הטקס שציין את העברתם להעסקה ישירה של כ-90 עובדי מוקדי הקליטה ליוצאי אתיופיה, אשר נקלטו לתקן קבוע ברשויות המקומיות. ניסנקורן ציין כי: "לא הגיוני שיש עובדים שמועסקים בצורות העסקה שונות ומשונות כל כך הרבה שנים, עושים עבודה משמעותית ועדיין מרגישים חסרי אונים בתוך המערכת. המעמד של קליטת עובדי המוקדים לתקן קבוע ברשויות מסמל קודם כל החזרת הכבוד לאדם העובד. היום אנו זוכים לעשות צדק לא רק לעובדי המוקדים אלא לחברה הישראלית כולה".

שר האוצר ויו"ר מפלגת כולנו משה כחלון, אמר במהלך טקס קליטת העובדים כי: "כל פעם שאנחנו מגיעים למעמד קליטת עובדי קבלן זה יום שמח ועצוב. שמח כי העובדים נקלטים והצדק נעשה ועצוב שהיינו צריכים להגיע למצב הזה. בפעולות האלה אנחנו לא עושים טובה לאף אחד רק מתקנים עוול שנעשה לעובדים במשך שנים".

השרה לשוויון חברתי גילה גמליאל, הצטרפה לדברי יו"ר ההסתדרות ושר האוצר וציינה: "כשרה לשוויון חברתי זהו תפקידי לפעול לשילובן של כל הקבוצות בחברה הישראלית וזוהי זכות גדולה מבחינתי להיות שותפה של שר האוצר כחלון, יו"ר ההסתדרות ניסנקורן ויו"ר השלטון המקומי ביבס בהליך קליטתם של כמעט 100 עובדי קבלן מהאוכלוסיה האתיופית שהחזרנו את כבודם לעבוד במקום עבודה מן השורה ובקביעות".

יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין-מכבים-רעות, חיים ביבס: "אני שמח שהצלחנו להביא לשילובם של עובדי הקליטה בתקן ברשויות המקומיות. כעת הם יזכו לביטחון תעסוקתי, יקבלו את התנאים להם הם זכאים ויוכלו גם לתרום מכישוריהם לצרכי הרשות. העלייה היהודית מאתיופיה היא אבן דרך בהיסטוריה הישראלית ונמשיך לפעול ביתר שאת לשילובם המלא בחברה ובשלטון המקומי".

יו"ר ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות בכנסת, ח"כ ד"ר אברהם נגוסה: "אני נרגש היום מאוד כי אני רואה מולי את הגיבורים והגיבורות שמובילים את מוקדי הקליטה במשך שנים רבות ויודע כמה הם נאבקו כדי להגיע ליום הזה. עובדים אלו שקלטו בשטח אלפי עולים בשכונות ובערים, עשו וממשיכים לעשות עבודה מצוינת, ומגיעה להם תודה גדולה על השליחות. מגיע להם להיקלט באופן ישיר וקבוע לרשויות".

ח"כ אלי כהן (כולנו) אמר במעמד הטקס: "היום זהו יום של אור ושמחה. אני רוצה להודות לכל מי שעזר לזה לקרות אבל חייבים לציין ביום הזה שני אנשים שמובילים מהפיכה בארץ – מהפיכה של שוויון, מהפכה של צדק, ומהפכה לטובת העובדים – שר האוצר משה כחלון ויו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן. צמצום תופעת עובדי הקבלן אשר מובילים שר האוצר ויו"ר ההסתדרות - זה לא רק תוספת למשכורת לאותם עובדים אלא זה החזרת הכבוד והמעמד לאותם עובדים".

יו"ר ההסתדרות במרחב ירושלים, דני בונפיל: "לעובדים מגיע חג שמח פעמיים. גם לחנוכה וגם לרגל קליטתם בתקן קבוע ברשויות המקומיות. המהלך של יו"ר ההסתדרות ושל שר האוצר הוא דבר גדול ומכניס הרבה אור".

העובדים הנקלטים להעסקה ישירה הינם עובדים שמנגישים שירותים עירוניים, ומעניקים ייעוץ וסיוע במיצוי זכויות בתחומי החינוך והרווחה לאוכלוסיית יוצאי אתיופיה ברחבי הארץ. עובדים אלו, שחלקם מועסקים שנים רבות, סבלו מחוסר ביטחון תעסוקתי בשל העסקתם המותנית במבחני תמיכה ממשלתיים שהתחדשו מעת לעת. בזכות המעבר להעסקה ישירה והקליטה לתקן קבוע ברשויות המקומיות, העובדים ייהנו מזכויות ומהטבות שונות המעוגנות בהסכמים קיבוציים תוך הסדרת הביטחון התעסוקתי שלהם כעובדים מן המניין.

עובדי מוקדי הקליטה מצטרפים לאלפי עובדים שנקלטו וממשיכים להיקלט להעסקה ישירה, כחלק מיישום ההסכם לצמצום תופעת עובדי הקבלן כפי שנחתם בין יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן לשר האוצר משה כחלון, ביולי 2015. יצוין כי תכנית ניסנקורן-כחלון כוללת מתווה רב שנתי למעבר להעסקה ישירה של עובדים במיקור חוץ ו"כתף אל כתף" לשירות המדינה והרשויות המקומיות, ולשיפור תנאי השכר של העובדים ברף הכנסה נמוך.