שיטת מצליח בביטוח: על אף שביהמ"ש פסק כי אין לבקשה זו כל בסיס וכי היא לא מופיעה בפוליסות הביטוח, חברות הביטוח ממשיכות לפסול חולים הסובלים מבריחת שתן, בטענה שאין בידם אישור אורולוג למצבם

כלים
עו"ד רפאל אלמוג - לנושאי ביטוח ונזיקין. צילום: אפרת ספקטור
עו"ד רפאל אלמוג - לנושאי ביטוח ונזיקין. צילום: אפרת ספקטור

חולים סיעודיים נדחים בטענה שאין להם אישור רפואי על בריחת שתן.

ביהמ"ש ומש' האוצר: אין לבקשה כל תוקף חוקי, להערכת עו"ד רפאל אלמוג, חברות הביטוח דוחות מאות תביעות מוצדקות של חולים סיעודיים מדי שנה, בטענה כי החולים לא סיפקו להן אישור אורולוג לבריחת שתן.

רקע: על מנת שחברת הביטוח תכיר בחולה כסיעודי שאיננו תשוש נפש, הוא אמור להיכשל בשלושה מבחני יכולת מתוך שישה: קימה ושכיבה, ניידות, להתלבש ולהתפשט, אכילה, רחצה ושליטה על הסוגרים.

לדברי עו"ד אלמוג, חברות הביטוח פוסלות חולים הסובלים מבריחת שתן, חרף שימושם בחיתול למבוגרים, בטענה שאין בידם אישור אורולוג למצבם, וזאת חרף פסיקות בתי המשפט שכבר קבעו לא אחת

כי לבקשה זו אין כל בסיס חוקי, וכי היא כלל לא מופיעה בפוליסות הביטוח הסיעודיות.

הדרישה לאישור אורולוג גם עומדת בניגוד גמור לחוזר המפקחת על הביטוח משנת 2016 שקבע מפורשות שאדם סיעודי לא צריך להידרש לאישור רפואי שכזה, וכי גם קשיי ניידות שלא מאפשרים לחולה להגיע לשירותים במועד, מהווים כשלעצמם כישלון במבחן השליטה על הסוגרים.

לדברי עו"ד אלמוג, חברות הביטוח מצאו להן שלל שיטות לדחות שוב ושוב את מועד ההכרה של הקשיש כסיעודי, מתוך ידיעה כי תוחלת החיים של חולים סיעודיים היא נמוכה מאד.

"מדובר בהתנהלות צינית ונפשעת – שהמניע לה הוא לא אחר מאשר תאוות בצע של חברות הביטוח" טוען עו"ד אלמוג "על כל חודש של מימון חולה סיעודי אמורות חברות הביטוח לשלם אלפי שקלים. כל דחייה שכזו מטרתה לחסוך לחברת הביטוח כסף רב".