כששואלים את הבת שלי, בת ה-6 "מה אמא עושה?" היא משיבה "מגרשת הורים... אבל היא תמיד דואגת לילדים...". כן, גם ילדה בת 6 שנים בלבד מבינה שבהליך גירושין יש לדאוג לילדים. לא אחת מגיע למשרדי לקוחה (או לקוח כמובן) ומביעה בפניי את הדילמה בהתחלת הליך גירושין , כאשר מאז ומתמיד הדילמה נעוצה בילדים הקטנים. אולי מוטב לנו להישאר נשואים עד שהילדים יבגרו? כמענה לשאלה זו יש לבחון האם ילדים יעדיפו לגדול בבית אחד, בו מצויים פיזית הורים אומללים או בשני בתים אשר בכל אחד מהם נמצא הורה מאושר? כמובן שסביבה מאושרת לילד (לא משנה איזו סביבה) תצמיח ילד מאושר.

כלים
המתכון לאושרו של הילד בהליכי הגירושין. עוה"ד שירה קופמן.
המתכון לאושרו של הילד בהליכי הגירושין. עוה"ד שירה קופמן.

אם כך מה המתכון לאושרו של הילד בהליכי הגירושין?

1. לעולם לא לערב את הילדים בהליכים משפטיים: ילדים רבים הופכים להיות "מתאם הורי" בין ההורים , כך הורה אחד מעביר להורה אחר מסר באמצעות הילדים לרבות מתי הוא יקיים זמני שהייה עם הילדים, מתי עליו לבטל מפגש וכו' , אנו ההורים, המבוגרים "האחראיים" תנו לילדים להיות פשוט ילדים!

2. לעולם לא להשתמש בילדים כדי לפגוע בהורה האחר: בתיקים רבים אני שומעת משפטים של "הוא לא משלם מזונות ,אני לא אתן לו לראות את הילדים", אכן הורה שאינו משלם מזונות אינו מקיים את חובותיו כלפי הקטין ויש לפעול בכל האמצעים הנדרשים לשם כך , יחד עם זאת יש להבין שקיומו של קשר בין קטין לבין מי מהוריו מהווה – זכותו של קטין, זכות בעלת השפעה רבה על אופיו, אישיותו וצמיחתו לאדם בוגר. היעדר קשר של קטין עם מי מההורים יפגע בקטין בסופו של יום , פגיעה אשר ספק אם ניתן יהיה לרפא בעתיד ועל כן העובדה כי הורה משתמש בקטין כדי לפגוע בהורה אחר אין בה אלא לפגוע בילדו שלו!

3. לצמצם ככל שניתן את המחלוקות בין ההורים, גם במחיר של וויתורים כלכליים והכל בכדי לסיים את ההליכים במשפטיים בהסכם גירושין: הליכי גירושין עולים בממוצע 150,000 ש"ח לתא המשפחתי המתפרק, אם תוסיפו לסכום זה את הפגיעה הנפשית ולעיתים אף הבריאות הפיזית תבינו שגירושין הם לא "עסק משתלם". נכון שבמקרים מסוימים אין מנוס אלא מלנהל את תיקי הגירושין שכן הפערים בין הצדדים עצומים . יחד עם זאת כשמדובר בזוג עם ילד (או שניים), רכוש שאינו רב וסיבה גירושין נפוצה (בעיות תקשורת וכו') אין מקום לנהל מאבק שיפגע כלכלית בצדדים וניתן לגשר על המחלוקות על מנת להוביל לחתימה על הסכם גירושין. הסכם גירושין הוא הדרך הטובה ביותר לסיים את קשר הנישואין שכן עסקינן בהליך עם מינימום מריבות / הליכים משפטיים , כאשר המשמעות המעשית היא מינימום פגיעה בילדים. לעיתים כדאי לוותר... גם אם מדובר בוויתורים כלכליים והכל על מנת לשמור על נפשם הרכה של הילדים. בחודש יולי האחרון נכנס לתוקפו החוק החדש ל"הסדר התדיינות" בבתי המשפט לענייני משפחה, לפיו קודם להגשת תביעה בבית המשפט לענייני משפחה, תוגש "בקשה ליישוב סכסוך" כאשר בקשה זו נטולת עובדות למעט שמם של הצדדים והילדים המשותפים. מטרתו של החוק הינה לייצר מציאות חדשה לפיה בני הזוג ישכילו תחילה לשוחח עם מגשר (בליווי עורכי דין) לשם גיבוש הסכם גירושין, קודם ליציאתם "למלחמה".

4. להבין שהילדים הם של שני ההורים וגידולם מהווה חוזה וזכות של כל אחד מההורים: "הילדים באו לעולם כיצירה משותפת" ויוותרו יצירה משותפת לעד! אין ולא ניתן לקבוע כי "הילד הזה הוא שלי" , ילד בכל גיל הנו ילד של שני ההורים יחדיו ואין אפשרות לראות בילד קטן כמי שיכול ללון אצל הורה אחד ולא יכול ללון אצל הורה אחר. בתיקים רבים מתעורר קושי של אמא לאפשר לקטין, רך בשנים, ללון אצל אביו , כמובן שכל קביעה שתכפה על האם לאפשר זאת תוביל למצב הפוך לפיו האם תעשה כל שלאל ידה על מנת להימנע מקיום ההחלטה , ועל כן יש ליצור מבנה מדורג- בריא, שבו האם תאפשר לעצמה לשחרר את הקטין לפרקי זמן קצובים לידי האב עד למצב בו הקטין לן אצל האב – כששני ההורים מכילים החלטה זו.

5. להבין שהילד לומד מציאות חדשה וכמו בכל תהליך למידה יצוצו קשיים שיש ליתן להם מענה: יש להכיר בעובדה כי קטינים אשר הוריהם מסיימים את קשר הנישואים – זקוקים לתמיכה רגשית, בין היתר מאחר וההורים אינם פנויים רגשית אליהם (שכן אף הם מצויים במשבר משלהם), יש לאתר קבוצות לתמיכה בילדים (ילדים להורים בהליכי גירושין) ו/או טיפול פסיכולוגי ו/או טיפול רגשי, על מנת להקל על הקטין בהתמודדות. אמירה כמו "הזמן יעשה את שלו" לא מועילה לילד, ילד שלא מטופל נכון יצמח להיות מבוגר עם בעיות רגשיות שהתעצמו עוד ועוד עם השנים. אל לנו לשכוח כי בסופו של יום בכל אחד מאתנו חבוי לו ילד קטן שכל רצונו הוא חיבוק עוטף , לא משנה מהו עוצמת המאבק שלכם כבני זוג, תמצאו בתוך תוככם את אותו הילד ותעטפו אותו מפני הפגיעה החמורה ביותר שיכולה להיות – פגיעה במסגרת מאבק גירושין תוך שימוש בילד כנשק בשדה קרב.

-עורכת הדין שירה קופמן הינה מגשרת אשר בהשקפת עולמה פועלת תחילה לסיום המחלוקות באמצעות הסכם, אולם ככל שלא ניתן לגבש הסכם המשרת את טובת הלקוח כי אז פועלת היא בכל הערכאות על מנת לאפשר ללקוח לצאת לפרק ב' בחייו בדרך הטובה ביותר. במסגרת עבודתה הצליחה עורכת הדין שירה קופמן להגיע להישגים המהווים דרך "חדשה" בעולם המשפט. שירה קופמן - עורכת דין ומגשרת | נייד: 052-3493905 משרד: 08-9330930.