ניצב רוני ריטמן לא הגיע הבוקר לדיון בבג"צ בעתירה להדחתו ממשטרת ישראל הבוקר דן בג"צ בעתירה להדחתו של ריטמן, שהוגשה ע"י עו"ד חי בר אל ממשרד חי בר אל – אילן יונש ושות', פרקליטה של צ'.

צילום:יח"צ
צילום:יח"צ

העתירה הוגשה לבית הדין הגבוה לצדק להדיח מתפקידו את מפקד להב 433 ניצב רוני ריטמן, שמח"ש קבעה שהטריד מינית את צ', קצינת משטרה שנמצאה תחת פיקודו, ונגד מדיניות הטיוח שמנהיג מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך בטיפול בעבירות מין והטרדות מיניות של שוטרים וטיפוח השוטרים המטרידים מינית.

ניצב רוני ריטמן - מפקד להב 433, כמו גם פרקליטו עו"ד ירון לונדון, ממשרד כהן - סטרשנוב - לונדון, לא הופיעו הבוקר באולם הדיונים בפני הרכב שופטי בית הדין: הנדל, מלצר וחיות. למרות שהרכב השופטים יצא להפסקה של כמחצית השעה במטרה לאפשר לניצב ריטמן להגיע לדיון, הוא לא הגיע לדיון.

עורך הדין חי בר-אל אמר בבית הדין: "החלטת המפכ"ל להשאיר את ריטמן בתפקידו אינה סבירה ויש לבטלה. כל הראיות שבידינו מצביעות על תקיפה מינית מח"ש המליצו חד משמעית להעמיד את ריטמן לדין פלילי. לא מתקבל על הדעת שדווקא ניצב להב 433 יקבל הקלה כזאת".

"הנורמה שבה בכירים ומעבידים מנצלים את סמכותם כדי להטריד מינית היא פסולה ויש לקעקע אותה" המשיך עו"ד בר-אל, "התנהגותו של ריטמן בפרשה היא נפסלת ומקוממת ולא ראויה לקצין משטרה בכיר." יש לציין כי "מר אלשיך לא דיבר עם המתלוננת. לא פגש אותה פעם אחת ולא דיבר איתה לפני שהחליט להשאיר את ריטמן בתפקידו", הוסיף עו"ד בר-אל, "את החקירה לא יזמה המלוננת. וככל שהיא התארכה הראיות רק גדלו. גם המשטרה והמדינה לא חושבים שעדות המתלוננת ושאר העדויות נגד ריטמן אינן נכונות." עו"ד בר-אל הציג בעתירה ציטוטים ואמירות קשות של ניצב ריטמן נגד צ': בהתחלה הוא שיבח את המראה שלה ואחר כך אמר שהיא מגעילה, או במילותיו של ניצב ריטמן "לא הייתי נוגע בה במקל". הוא מנסה ליצור לה שם של אחת שעוסקת במקצוע העתיק ביותר, הסביר עו"ד בר-אל והמשיך כי "כך נוהג ומדבר החוקר מספר אחת במשטרה? אדם שבעצמו מנהל חקירות של פשעי מין? איך הוא יכול לחקור אחרים?" עו"ד בר-אל אף אמר "לא הייתי רוצה לחזור על הערותיו של ריטמן אבל הן מדברות בעד עצמן. הוא מעיר הערות סקסיסטיות לפקודה שלו וחושב שזה בסדר".

גם נציגת המשטרה בבית המשפט המשיכה בדבריה את מסכת השקרים נגד צ', במקום להסביר עניינית את ההחלטה להשאיר את ריטמן בתפקיד.

נציגת הפרקליטות אמרה בדיון כי "אלשיך הגיע למסקנה שהוא לא יכול להכריע", לדבריה זה נבע בגלל פער הגרסאות בין ניצב ריטמן לצ' ובגלל שהיועץ ויינשטיין לא הכריע.

בעקבות זאת כבוד השופטת הנדל שאלה: אם זאת לא עלילה והוא מתקשה להכריע, למה הוא לא שקל להדיח אותו?.

נציגת הפרקליטות השיבה לכך כי הוא כן שקל.

כזכור, הקצינה צ' עתרה לבג"צ בחודש מאי באמצעות עורך הדין חי בראל ממשרד חי בראל – אילן יונש ושות', בבקשה להדיח מתפקידו את ניצב רוני ריטמן, מפקד להב 433. חקירת מח"ש שהתנהלה אשתקד קבעה באופן חד משמעי כי ריטמן ביצע מסכת ארוכה של הטרדות מיניות, תקיפה מינית והתנכלויות כלפי הקצינה. עמדתה הרשמית של מח"ש הייתה כי יש להעמיד את ניצב ריטמן לדין. היועץ המשפטי לממשלה יהודה ויינשטיין המליץ לנקוט נגד ריטמן בהליך משמעתי ולא פלילי. ואולם, אלשיך בחר להתעלם משתי ההמלצות להשאיר את ריטמן בתפקידו ולתת לו גיבוי מלא.

חקירת מח"ש מצאה ראיות לכך שריטמן ניסה לכפות את עצמו בכוח על הקצינה ולנשק אותה בכוח, הטריד אותה מינית באופן חוזר ונשנה במילים בעלות אופי מיני, התנכל לה, הכפיש אותה ופגע בשמה הטוב. למעשיו של ריטמן היו עדי ראיה ושמיעה והם נתמכו בראיות. צ', שהתבקשה ע"י מח"ש להעיד, אף עברה בדיקת פוליגרף ע"י בודק מומחה של מח"ש ונמצאה דוברת אמת.

ריטמן עצמו הודה בחקירותיו במח"ש, במספר לא מועט של תשובות, כי נהג להעיר הערות סקסיסטיות ושוביניסטיות לשוטרות תחת פיקודו - "אמירות סקסיסטיות הן חלק משיח סביר" (ריטמן). הוא הדגיש כי הוא אינו מוצא כל פסול בסוג זה של אמירות ולטעמו מדובר בשיח "טבעי בריא ומבוגר" גם במקום שמתקיימים יחסי מרות.

במסגרת מאבקם לקראת הדיון הבוקר בבג"צ, הפגינו אמש פעילות ופעילים בכיכר הבימה בתל אביב "מטרת המאבק היא שנרגיש בטוחות במרחב הציבורי", אמרה שירה אבנימלך, ממארגנות ההפגנה ומובילות המאבק נגד תרבות הטיוח של האלימות המינית במשטרה.