ועדת הכלכלה אישרה לקריאה ראשונה הצעה להחיל את החובה על פרסומות של דקה ומעלה – היו"ר כבל הבהיר שהכוונה להחיל את ההצעה על כל תשדירי הפרסומת; היוזם ח"כ פריג': העלות מינימלית והתועלת לכבדי השמיעה אדירה

כלים
ח"כ עיסאווי פריג' (מרצ)
ח"כ עיסאווי פריג' (מרצ)

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, אישרה היום לקריאה ראשונה את ההצעה של ח"כ עיסאווי פריג' לתקן את חוק שידורי טלוויזיה, העוסק בכתוביות ותרגום לשפת הסימנים ולחייב שימוש בכתוביות או בתרגום לשפת הסימנים גם בפרסומות שאורכן עולה על דקה. ח"כ פריג' הציע להחיל את החובה להוסיף כתוביות על כל הפרסומות באופן גורף, אולם משרד התקשורת התנגד וביקש להחיל זאת על תשדירים באורך של 3 דקות ומעלה, הוועדה אישרה לקריאה ראשונה את הצעת הפשרה לפיה החובה תחול על פרסומות באורך של מעל דקה.

עם זאת היו"ר כבל דרש מהרשות השנייה נתונים לגבי אורך הפרסומות והעלות להוספת כתוביות ואמר כי אם הצעת משרד התקשורת הייתה מתקבלת והחוק היה חל על פרסומות מעל 3 דקות זה כאילו שלא נעשה כלום. הוא הוסיף כי במסגרת הכנת ההצעה לקריאה שנייה ושלישית תבחן הוועדה את ההצעה המקורית של ח"כ פריג', מתוך כוונה להחיל את החוק על כל תשדירי הפרסומת.

ח"כ פריג' הסביר כי כיום החובה להוסיף כתוביות או תרגום לשפת הסימנים לא חלה על תשדירי פרסומת שאורכן לא עולה על 5 דקות, ובשל כך אנשים עם מוגבלות בשמיעה מודרים מפרסום בטלוויזיה. "גם לאנשים עם מוגבלות בשמיעה מגיעות זכויות כמו לכל שאר האנשים. העלות של החלת החוק גם על פרסומות היא מינימלית והתועלת אדירה – מגיע לאנשים האלה להיות כמו כולם", אמר. ח"כ יעקב פרי אמר כי אין ספק שאפשר וצריך לתרום לרווחתם של לקויי השמיעה".

מנכ"לית ארגון כבדי השמיעה והמתחרשים בקול, ורדית דנציגר, אמרה כי "מדובר על 13% מהאוכלוסייה שמצליחה לראות שידורים חיים ותוכניות, אבל כשעוברים לפרסומות היא מקבלת תזכורת למגבלה שלה. עלות הוספת כתוביות לפרסומות נעה בין 300 שקלים ל-1,000 שקלים לסדרת פרסומות וזאת תוספת זניחה לעומת עלות הפקת פרסומת שעומדת על עשרות אלפי שקלים".

ראש מטה שר התקשורת, עו"ד רן שטרית, אמר כי ועדת השרים לחקיקה הסכימה לתמוך בחוק בתנאי שהוא יחול על פרסומות שאורכן 3 דקות ומעלה. "ההצעה של ביטול הפטור באופן מלא לא הוסכמה ולא מקובלת עלינו", אמר. היו"ר כבל אמר בתגובה כי "אם הפטור ירד מ-5 דקות ל-3 דקות זה כאילו שלא עשינו כלום".

ח"כ פרי הוסיף: "זה יהיה ריק מתוכן, זה לעשות צחוק מעצמנו". יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן, ביקש כי בקריאה ראשונה תקבע החובה על פרסומות שאורכן מעל דקה, ובהכנת ההצעה לקריאה שנייה ושלישית ננסה לשכנע את ועדת השרים לחקיקה להחיל זאת על כל תשדירי הפרסומת.

עו"ד מיכל גרוס מהרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו הזהירה מזליגת הפרסום מהטלוויזיה לרשתות החברתיות, שעליהן אין רגולציה. לדבריה, אורך הפרסומות הוא 30 שניות בממוצע ולא יותר מ-50 שניות. היו"ר כבל אמר כי הוועדה שבעה מהאיומים על זליגת הפרסום לאינטרנט, וכי דוח ועדת פילבר הוא שאמור לטפל בכך ולא הצעת החוק הזו. הוא ביקש מהרשות השנייה נתונים על הפרסומות ששודרו ב-2015 בערוצים המסחריים 2 ו-10, משך הזמן שלהן ועלות ממוצעת לפרסומת.

כאמור, ההצעה אושרה בהתאם להצעת ח"כ ביטן פה אחד, כאשר תמכו בה היו"ר כבל, המציע ח"כ פריג', ח"כ דב חנין, ח"כ ביטן, ח"כ עבד אל חכים חאג' יחיא וח"כ פרי, והיו"ר כבל הבהיר כי בעת הכנת ההצעה לקריאה שנייה ושלישית תיבחן הכוונה להחילה על כל תשדירי הפרסומת.

ליאור רותם

דובר ועדת הכלכלה

נייד: 050-6200143

משרד: 02-6408063

דוא"ל: liorr@knesset.gov.il

הכנסת שומרת על איכות הסביבה. אנא המנע\י מהדפסת המייל שלא לצורך