אלוף אמיר אשל, מפקד חיל האוויר, נשא דברים במסגרת כנס הרצליה ה- 16, כחלק מפאנל מלחמות המחר: אסטרטגיות עתידיות וחדשנות בצה"ל, בהנחיית יואב לימור, מגיש תכנית הבוקר בערוץ 2 ;הפרשן הצבאי, ישראל היום. "המניע הוא הדחף להיות טובים יותר ורלוונטים ואי אפשר לשקוט על השמרים כדי להיות רלוונטיים." אמר אשל

    אלוף אמיר אשל, מפקד חיל האוויר. צילום: עדי כהן צדק
אלוף אמיר אשל, מפקד חיל האוויר. צילום: עדי כהן צדק

לדבריו, " זה שח"א הוא עמוד תווך של מדינת ישראל באופן לא רשמי זה לא חדש. היכולת האווירית הרב ממשימתיות מביאים את מי שמגדיר לנו את המשימות בתוך הצבא, זה להטיל אחריות הולכת וגוברת ואנחנו רואים בזה זכות גדולה וזה נובע מהכח האווירי והסגולות הבסיסיות שלו. יש כאן עוד נקודה, במזה"ת התיכון המשתנה הזה של תפניות ממשמעותיות היו ויהיו. הצורך בכח גמיש לתת מענה לתפניות מקטנות עד גדולות הוא קריטי."

אשל אמר כי "העליונות של צהל לאורך השנים יצרה את האיום הא-סימטרי, מטרור ועבור לרקטות והנשקים שמשתמשים בהם ארגונים שאינם באות אבל יש להם לפעמים יכולות רחבות והם הולכות ועולות ככל שהטכנולוגיה מתפתחת. זה לא נכון רק לתת תשובות ישירות לאיומים. צריך לתת ביטוי ליתרונות יחסיים שלנו. בפרספקטיבה של עשור מ 2006 ועד הלום- תוך כדי עשור אנחנו בין חצי סדר גודל לסדר גודל של היכולות שלנו. אנחנו עם יכולות שהיו אז בגדר חלומות."

"יש שינויים דרמטיים בכוחות היבשה, בחיבור ובאפקטיביות שלו, לאפשר את הפעילות של היכולות היבשתיים בסיוע של הכוחות האוויריים. זה דרש חשיבה, רצון, תהליכים שחלקם התחלנו כמעט מסקרץ'. המניע הוא הדחף להיות טובים יותר ורלוונטים ואי אפשר לשקוט על השמרים כדי להיות רלוונטיים."

"השילוב שלנו כשאני מסתכל על החייל הוא בין שני מרכיבים: חברת מופת, ואלמנטים של סטארטאפ- אי אפשר לייצר את היכולות הללו ללא המרכיב הזה שהוא הכרחי לייצר את השינויים הללו. לאן אנחנו הולכים: הכיוונים בהמשך הם להעצים את היכולות שלנו ביחס להיום ברמה של סדר גודל (של שני עשורים) שמייצרים שני סדרי גודל: ביכולת המודיעינית. יכולות עם סנסורים של 24/7 שמייצרות את המודיעין, ומרכזי עיבוד וניתוח שיכולים לעבד את המידע ולדלות את המידע הרלוונטי בסמוך בלזמן אמיתי, בחלקו ברמה של שניות."

"כשאני מדבר על מודיעין ומטרות- ניקח את הזירה הצפונית- אני מדבר על איסוף של אלפי מטרות ביממה, להחליט על תיעדוף. אני מדבר על רשת גדולה של מטוסים, מסוקים, כלי טיס בלתי מאויישים, יש אלמנט של סייבר מאוד משמעותי. הכיוון הוא להגביר את הקטלניות בצורה משמעותית- באיכות ובהיבט כמותי רחב מאוד. פה אני רוצה לפתוח סוגריים- סוגיית F35 חי בשתי העולמות האלה, בעולם המודיעיני ובעולם ההתקפי. אנחנו קוראים לזה בח"יא דור חמישי, כל חי"א הולך להתאים את עצמו לכלי הזה שיקח אותו עוד קומה למלעלה."

"בעולם ההגנה, אנחנו מדברים על חמש שכבות במרחב האווירי הכי צפוף בעולם. יכולת מאוד מורכבת והיקפים מאוד גדולים ולהתמקד באיומים הנכונים- עניין מורכב מאוד. בסוגיית השילוביות עם הקרקע- יש עוד הרבה לאן ללכת בתחום ה- VOD- בתוך פרק זמן מאוד קצר מבוצעת פעולה מהאוויר שמאפשרת לכוחות הקרקע לבצע את הפעולה שלהם."

"הגענו לנקודה שבה היכולת של בנאדם לקחת את ההחלטות בהיקפים ובכמויות האלה מגיעה למגבלה שלה ואנחנו מגיעים למקום שבו המכונות חושבות כדי לעזור לנו. כל סוגיות האימון בתהליך שינוי. הרבה יותר עולם ורטואלי שמאפשרות לגעת במצבים הללו. אי אפשר לתרגל מצבים אלו באוויר. הרבה מאוד חיים בעולם אמיתי ווירטואלי משולב ביחד. כבר היום מרכיבים אלו פעילים בקורס טיס כבר בחמישים אחוז. אין דבר כזה בעולם היום."

"דיברתי על יכולות אדירות בהתקפה ובהגנה. העניין ההתקפי מייצר כח הרס עצום מעבר לנתפס. העניין הערכי של מי שיושב על היכולת הזו צריך להפעיל אותה בצורה נכונה וערכית. אלפי פצצות בזמן קצר יכולים לעשות נזק עצום למדינת ישראל ולכן הנושא של ההכשרה של ההפעלה הנכונה הוא קריטי. אין קונץ פטנט, זה לא הולך להפוך את המלחמות למשחק מחשב, אבל זה חלק מהמלחמות ולשם אנחנו הולכים." אמר אשל.