נשיא המדינה נשא דברים הבוקר בטקס האזכרה הממלכתי לזכרם של יהודי אתיופיה שנספו בדרכם לישראל. נשיא המדינה: "החברה הישראלית מחויבת להמשיך ולתקן את הכשלים שנוצרו, ולהפוך את ישראל עוד יותר ועוד יותר ראויה ואטרקטיבית לעלייה". "צריך לעשות מאמץ גם ביחס הפשוט לעולי אתיופיה, וגם בהפצת הסיפור הייחודי של בני העדה על מנת שמסירות הנפש, הנספים, אסירי ציון שישבו שם בשבי ובכלא, יהיו כולם חלק בלתי נפרד של הסיפור הישראלי"

כלים
נשיא המדינה נשא דברים הבוקר בטקס האזכרה הממלכתי לזכרם של יהודי אתיופיה שנספו בדרכם לישראל. צילום: מארק ניימן/ לע"מ
נשיא המדינה נשא דברים הבוקר בטקס האזכרה הממלכתי לזכרם של יהודי אתיופיה שנספו בדרכם לישראל. צילום: מארק ניימן/ לע"מ

נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, הניח זר ונשא דברים הבוקר, יום ראשון, כ"ח אייר, 5 ביוני, בטקס האזכרה הממלכתי לזכרם של יהודי אתיופיה שנספו בדרכם לישראל. עוד נשאו דברים באירוע ראש הממשלה בנימין נתניהו, שרת העלייה והקליטה סופה לנדבר, ונציגת המשפחות השכולות רחל טניה רובל. בטקס השתתפו ראש העיר ירושלים ניר ברקת, שגריר אתיופיה בישראל יוסף הילאוי, יו"ר הנהלת ההסתדרות הציונית העולמית אברהם דובדבני ומשפחות שכולות.

"אני עומד ומאחוריי האנדרטה שמספרת את סיפורכם- סיפור הכפרים והערים מהם באתם, סיפור הבית שנותר מאחור, סיפור הדרך הארוכה והכואבת שהחלטתם לעבור, סיפור הכמיהה, הגעגועים לציון. הסיפור הזה הוא סיפור הגבורה שלכם, של עדה אמיצה ונחושה." פתח הנשיא את דבריו והמשיך: "אחיי ואחיותיי, יוצאי אתיופיה. פעמים רבות אני שואל את עצמי האם כשהחלטתם לצאת למסע דמיינתם גם את המחיר, מחיר המסירות לירושלים, אותו תיאלצו לשלם. מחיר יקר ברכוש, בגוף, בנפש, בקשיי הקליטה ובאכזבות."

הנשיא הזכיר את חשיבות קליטת העלייה כחברה ואמר: "העלייה הזו מחייבת לא רק את העולים- אלא קודם כל את הארץ אליה עולים, שתהיה ראויה למסע שעשו אליה. נכון, נעשו טעויות, למרות כוונותיהם הטובות של כל קולטי העלייה פעמים רבות לא הבנו מה האתגרים העומדים לפתחנו. אך האתגר הוא ברור, החברה הישראלית מחויבת להמשיך ולתקן את הכשלים שנוצרו ולהפוך את ישראל עוד יותר ועוד יותר ראויה ואטרקטיבית לעלייה. חברת מופת, כמו החברה הישראלית, נקנית בדם, יזע ודמעות. ובעיקר- בעבודה קשה ובתיקון מתמיד. צריך לעשות מאמץ גם ביחס הפשוט לעולי אתיופיה, וגם בהפצת הסיפור הייחודי של בני העדה, על מנת שמסירות הנפש, הנספים, אסירי ציון שישבו שם בשבי ובכלא, יהיו כולם חלק בלתי נפרד של הסיפור הישראלי."