בעקבות פרסום דוח קבילות החיילים - התנועה לאיכות השלטון לשר הביטחון: מלא את מסקנות ועדת וינוגרד - הקפדה על שמירת כשירותם של הימ"חים ושל מחסני החירום והמשרתים בהם.

צילום: רפאל
צילום: רפאל

התנועה לאיכות השלטון פנתה היום (ג) לשר הביטחון אביגדור ליברמן בעקבות פרסום דוח קבילות החיילים לשנת 2015 בקריאה לפעול בתפקידו החדש, ללא לאות, לשם הקפדה על מילוי מסקנות ועדת וינוגרד, והקפדה על שמירת כשירותם של הימ"חים ושל מחסני החירום והמשרתים בהם.

אתמול, יום 30.05.2016, פורסם במספר כלי תקשורת דוח קבילות החיילים לשנת 2015. בין היתר, וכפי שנחשף באותן ידיעות, מצטיירת תמונה מדאיגה של עלייה בתלונות חיילים בנוגע למוכנותם וכשירותם של יחידות מחסני החירום בצה"ל (הימ"חים) לשעת מלחמה.

כך, קובע הדו"ח כי "קיצוץ של עשרות אחוזים בכל תחומי הליבה ללא התחשבות מספקת במשמעויות הנובעות מכך ושחיקת שכר הנגדים הביא לירידה ממשית במקצועיות, לפערים רבים המשליכים על רמת הכוננות והמוכנות במחסני החירום". ומוסיף כי "באם לא יתוקנו הליקויים המשמעותיים בימ"חים", מזהיר הדוח, "בדגש על התאמת המשימות לכוח האדם, הדבר עלול לגרום הן ל"מחירים" מבצעיים והן ל"מחירים" בהיבטי הפרט ובמוטיבציית הנגדים להמשיך ולשרת בשירות קבע."

כזכור, אחד מלקחיה העיקריים של מלחמת לבנון השנייה, כפי שנכתבו בדוח הוועדה לבדיקת אירועי המערכה בלבנון 2006, המוכרת בשמה וועדת וינוגרד, התייחסו להעדר מוכנותם של מחסני הימ"חים אשר נאלצו לקלוט גיוס מילואים רחב היקף בתוך זמן קצר.

עיקרי הדוח התמקדו, בין היתר, בעדויותיהם של לוחמים וקצינים אשר הגיעו לימ"חים להצטיידות, ונתקלו בציוד ישן, חסר, בלוי וקרוע. הדוח מדגיש מפורשות את תחושת השבר שאחזה בחיילים – אשר עמדו בפני כניסה לאדמת לבנון – ומבקש מפורשות להסב את תשומת ליבם של מפקדי הצבא לקיומן של תחושות אלו, ולקיומם של ליקויים במערך הימ"חים.

דוח קבילות החיילים האמור כמוהו כקריאת השכמה חשובה המחייבת את התייחסות הדרגים הבכירים ביותר לסוגיית תפקוד הימ"חים בעיתות רגיעה, ומוכנותם לעיתות חירום.

לפיכך, קוראת התנועה לאיכות השלטון לשר הביטחון לפעול בתפקידו החדש, ללא לאות, לשם הקפדה על מילוי מסקנות ועדת וינוגרד, והקפדה על שמירת כשירותם של הימ"חים ושל מחסני החירום והמשרתים בהם.