כיצד נתמודד עם הארוחות הגדולות בחג הפסח בלי להעלות במשקל וללא תופעות לא נעימות במערכת העיכול? ישראל חלד, רוקח בכיר מרשת בתי המרקחת "ש.ר.מ פארם" נותן לנו 6 עצות חשובות לפסח בריא ולא משמין

כלים
מצה אחת שווה ל-4-3 פרוסות לחם
מצה אחת שווה ל-4-3 פרוסות לחם

חג הפסח המתאפיין בהתעסקות רבה באוכל, הוא חג מאתגר ומאוד לא פשוט בכל הקשור לדיאטה. אך אפשר בהחלט לשמור על תזונה נכונה ולמנוע את הצורך בתרופות מיותרות.

חג הפסח הוא חגיגה של ארוחות, שהרי בטרם הגיע ליל הסדר כבר קיבלנו לידינו דברי מתיקה כמתנת חג, בטרם עיכלנו את ארוחת ליל הסדר אנחנו כבר חושבים איפה נהיה במימונה, ובטרם הספקנו לחשוב על מה שאכלנו – הנה אנחנו סובלים מעצירות, מגזים ומעלייה במשקל.

ישראל חלד, רוקח בכיר מרשת בתי המרקחת "ש.ר.מ פארם" נותן לנו 6 עצות חשובות שיעזרו לנו לעבור את חג הפסח בשמחה ובבריאות!

מצה היא אמנם כשרה אך לא משביעהלמצה ערך קלורי רב. מצה אחת שווה ל-4-3 פרוסות לחם או לכ-10 פריכיות אורז. לכן מומלץ להחליף את המצה בפריכיות או לחמניות כשרות לפסח, שהן הרבה יותר משביעות.חולים הסובלים מסוכרת צריכים להיזהר שבעתיים, מכיוון שמצה עלולה להעלות מאוד את רמת הסוכר בדם מאחר שהיא מכילה הרבה מאוד פחמימות, ואינה משביעה כמו הלחם, כך שיש נטייה לאכול ממנה בכמויות גדולות.

לא על השמן לבדו...רבים אינם יכולים לאכול את המצה יבשה, ולכן הם מרטיבים אותה בטיגון בשמן או בבלילה של ביצה (מצה ברייט). אמנם כך המצה טעימה יותר, אך יש בה הרבה יותר קלוריות, וחשוב מכך – היא אינה משביעה יותר. בנוסף לקלוריות, השמן עלול לגרום לצרבות, וכדי להימנע מכך מוטב להרטיב את המצות במים או בחלב, במקום בשמן, ולהשרותן כרבע שעה בתוך כלי סגור.

אם אתם סובלים מצרבת, ישנן תרופות המטפלות בצרבת מיד כשהיא מתעוררת, וישנן כאלו המונעות את הצרבת לאורך היום כולו. מומלץ להתייעץ עם הרוקח הקהילתי הן לטיפול בבעיה והן למניעת צרבת. אם אתם נוטלים תרופות נוספות או תוספי תזונה, חובה לציין זאת בפני הרוקח כדי להימנע מתגובות ביניהן לבין התרופה לצרבת.

הרבו במזונות המכילים סיבים והמעיטו במזונות יבשיםמומלץ להרבות באכילת מזונות העשירים בסיבים תזונתיים, כגון ירקות לא מקולפים, גריסים, בורגול, שקדים וטחינה. הסיבים מתנפחים במגע עם מים ומסייעים למעי לעבוד בצורה תקינה ובריאה ולפנות את המזון במהירות, וכך גם נמנעת עצירות.מזונות יבשים עלולים להפוך למעין יציקה שנתקעת לאורך מערכת העיכול ויכולה לגרום לעצירות ולהרגשה כללית לא נעימה. לכן ישנה חשיבות גדולה לשתייה מרובה של מים בכלל ובחג הפסח בפרט.

אם אתם כבר סובלים מעצירות, בקשו מהרוקח שלכם תרופה על בסיס סיבים תזונתיים, אשר תוכל לסייע לטיפול בבעיה ותקל על המעי. במקרים בעייתיים יותר, אפשר להשתמש בתכשירים אגרסיביים יותר, אך מובן שהדבר מחייב התייעצות עם הרוקח הקהילתי.

ביצים ביצים...חג הפסח מאופיין בעוגות כשרות המכילות כמות גדולה של ביצים. ישנם מתכונים המכילים אפילו 10-8 ביצים בעוגה אחת!חשוב לזכור שהכמות המומלצת לאדם הממוצע היא 7-3 ביצים לשבוע (תלוי בגיל ובמידת הפעילות), וחריגה מכמות זו היא בהחלט פחות בריאה.במיוחד נכון הדבר לגבי הסובלים מכולסטרול גבוה, אשר להם מומלץ לצרוך את חלמון הביצה בכמויות מדודות.

"תרבחו ותסעדו" במימונהמומלץ מאוד להגיע למימונה שבעים, כדי לא לאכול כמויות גדולות של מתוקים, אלא ליהנות מטעימות בלבד, וכמובן גם מאווירת השמחה.אם בחרתם לאכול מתוקים, מוטב לבחור באלה הנחשבים למשביעים יותר.על הסובלים מסוכרת לנקוט משנה זהירות, שכן בחג זה רוב המזונות הם עתירי סוכר.

לא הכול זה קלוריותהדרך הטובה ביותר לאזן את עומס הקלוריות בחג היא בפעילות גופנית ובטיולים.צאו לטייל עם המשפחה בשמורות הטבע, סעו באופניים, בקרו בפארקים ותיהנו מהאביב ומהפריחה. פעילות גופנית בטבע יוצרת מצב רוח טוב ואנרגיות טובות, והבילוי המשפחתי בטבע נשאר כזיכרון חגיגי ואופטימי. והרי זוהי בעצם מהות כל החג הזה.. חירות בגשמיות וברוחניות.