לרגל היום הבין-לאומי למאבק בגזענות קיימה היום הכנסת יום מיוחד שכלל דיונים בוועדות השונות וכן כנס מיוחד של השדולה למאבק בגזענות. במהלך הדיון הוצג דו"ח הגזענות השנתי של מרכז מוסאווא אשר מצביע על הכפלה במספר אירועי הגזענות שדווחו בתקשורת במהלך השנה החולפת לעומת השנה שקדמה

ח"כ קסניה סבטלובה (המחנה הציוני): "אני לא מצפה לשום דבר ממשלת ישראל."
ח"כ קסניה סבטלובה (המחנה הציוני): "אני לא מצפה לשום דבר ממשלת ישראל."

היום התקיים בכנסת יום מיוחד למאבק בגזענות, החלטה של נשיאות הכנסת שהתקבלה לאחר פנייה של יושבות ראש השדולה למאבק בגזענות, ח"כ עאידה תומא-סולימאן (הרשימה המשותפת) וח"כ מיכל בירן (המחנה הציוני) והמטה למאבק בגזענות.

בעקבות היום הבינלאומי למאבק בגזענות ציינה הכנסת את היום בדיונים שונים בוועדות הכנסת בנושא הגזענות ובכינוס של השדולה למאבק בגזענות. הבוקר החל בדיון בוועדת החינוך על ספרי לימוד בהם נמצאות הערות גזעניות והנצחת סטריאוטיפים. חברי הכנסת יואל רוזבזוב ולנדבר קראו לפיטורים של גורם במשרד החינוך, על מנת להעביר את המסר באופן הברור ביותר.

בסיום הדיון דרש יו"ר הוועדה, יעקב מרגי, ממשרד החינוך לקדם בירור סביב השאלה כיצד אמירות גזעניות המנציחות סטריאוטיפים הוחדרו לספרי הלימוד וקבע כי על משרד החינוך להגיש את דו"ח המסקנות תוך 45 ימים לצד פעולות אקטיביות. כמו כן, הוועדה קראה לשר החינוך לשקול מינוי של אחראי על נושא גזענות והנצחת סטריאוטיפים במשרד החינוך על מנת להתמודד עם הבעיה ולפקח על הנושא.

במרכז היום המיוחד שצויין בכנסת התקיימה ישיבה של השדולה למאבק בגזענות בשיתוף המטה למאבק בגזענות ולשכת עורכי הדין. במהלך ישיבת השדולה הציג מרכז מוסאווא את דו"ח הגזענות השנתי שמצביע על כמעט הכפלה באירועי הגזענות, לעומת השנה הקודמת הקודמת. החמרה בגזענות, שהחמירה בתקופת הבחירות לכנסת, ונמשכה לאורך השנה, צריכה להדאיג את הציבור ואת מעצבי דעת הקהל. בשנה הקודמת נרשמו 237 אירועים לעומת 465 בשנה שחלפה. ותיעוד הגזענות בדו"ח בוסס בעיקר על אירועים שפורסמו בתקשורת. אירועים שלא הובאו לידיעת הציבור, ולא טופלו בידי הארגונים החברים במטה נגד גזענות לא נרשמו.

15 חברי כנסת, רובם המוחלט מהאופוזיציה, השתתפו בדיון מלבד שתי יושבות הראש של השדולה, ביניהם: אחמד טיבי, יוסף ג'בארין, דב חנין, קסניה סבטלובה, תמר זנדברג, איציק שמולי, עבד אלחכים חאג' יחיא, איילת נחמיאס ורבין, רויטל סויד, מסעוד גנאים, חיליק בר, מנואל טרכטנברג, אסאמה סעדי ויוסי יונה. הנציגה היחידה של הקואליציה הייתה מירב בן-ארי (כולנו).

ח"כ עאידה תומא-סולימאן (הרשימה המשותפת), יו"ר השדולה למאבק בגזענות: " זהו יום בעל חשיבות רבה – ציון יום המאבק בגזענות בכנסת -אך יחד עם זאת אנו לא יכולים להתעלם מההקשר שבו החלטה זו נלקחה. אני מברכת על הצטרפות לשכת עורכי הדין בישראל עוד צלע חשובה ועקרונית במאבק בגזענות בימים אלו. אנו חיים בחברה שמשתנה ונהפכת לגזענית יותר ויותר. בתקופה האחרונה היינו עדים גילויים חריפים של גזענות ולצערי הרב, חלק נכבד מהם יצאו מהמשכן בו אנו נמצאים. חברי כנסת ובראשם ראש הממשלה שמשתמשים בהסתה ובגזענות נגד האוכלוסייה הערבית, נגד מבקשי המקלט ונגד קבוצות אחרות, רק לשם גריפת הון פוליטי וקישוש קולות; אינם מבינים כי הגזענות היא נגע המסכן את החברה כולה ולשם מיגורה יש צורך בשיתוף פעולה של החברה כולה. הטיפול בבעיית הגזענות אינו אמור להיות נחלת צד פוליטי אחד. על כתפיי כל אחד ואחת מחברי ומחברות הבית הזה מונחת האחריות הכבדה לכך. המאבק בגזענות הנו אחריות של כולנו, כאזרחים ואזרחיות, חברי וחברות כנסת, ארגוני החברה האזרחית, מערכת החינוך ובכלל. מיותר לציין כי הגזענות אינה נעצרת רק ביחסים שבין אדם לחברו אלא גם מובילה לתמיכה מוצהרת וגלויה באפליה ממוסדת ושיטתית".

ח"כ מיכל בירן (המחנה הציוני), יו"ר השדולה למאבק בגזענות:"אני מברכת על כך שבפעם הראשונה ציינה כנסת ישראל את יום המאבק הבינ"ל בגזענות. אנחנו מרגישים שישראל הופכת לגזענית יותר, ומפנים את האצבע המאשימה בעיקר כלפי הרשתות החברתיות. אנחנו חסרי אונים מול הגזענות שברשת.כשאתה נמצא מול אדם, פנים אל פנים, מאוד קשה לעשות לו דה-הומניזציה. ברשת לעומת זאת, הגזענות חוגגת, המרחק הדיגיטלי מאפשר לנו להתעלם מרגשותיו של אדם אחר. לא רק שאיבדנו את הבושה בכל מה שנוגע לגזענות, היום אנחנו מתהדרים בה.לכולנו יש תבניות מסוימות בראש, השאלה היא אם אנחנו יודעים להילחם בהן ולעצור את עצמנו מלנהוג בזלזול כלפי מי ששונה מאיתנו. אני מצפה מכל אדם שחש על בשרו, ולו במעט, מה זה להיות שונה, לדעת לנהוג בסובלנות ושוויון כלפי מי שעומד מולו. בין אם מדובר בריאיון עבודה, הצעת חוק בכנסת או פוסט בפייסבוק, אסור לנו לתת לגזענות לפורר את החברה שלנו מבפנים."

עו"ד נדאל עותמאן מנהל מטה המאבק בגזענות אמר בשדולה: "אני מברך את כל המשתתפים ואת חברי הכנסת המחוייבים למערכה הזאת והם מנהלים את החזית בתוך הכנסת ואת ארגוני החברה האזרחית, שעושים עבודה חשובה מאד במיגור הגזענות. עלינו לייצר שותפות רחבה בין הקהילות והגופים השונים. פוליטיקאים מפלגות, גופים אזרחיים – כולם".

יו"ר לשכת עורכי הדין, אפי נווה, אמר בדיון: "הציבור הערבי הוא 20% מאוכלוסיית המדינה אבל מהווים רק 8% בבתי המשפט. אנחנו מחכים שיהיו לנו שופטות ממוצא אתיופי. הנתונים האלה נכונים גם לגבי עורכי דין מחבר העמים או שופטים חרדים. גם כן בכנסת יש מחלקה משפטית שמונה 50 עורכי דין ואין אפילו ערבי אחד. זה מאד מוזר ואפילו טעון הסבר. כיצד קרה שבבית המחוקקים לא הצליחו למצוא אפילו עורך דין ערבי מוכשר אחד".

סופי סוסונוב, מנהלת פרויקטים בארגון מורשתנו: "אני בת לקהילה קווקזית, גדלתי בעכו וחוויתי גזענות אישית לא פעם בחיי. גזענות נמצאת בכל תחומי חיינו והיא גם ממוסדת. היא לא פוסחת גם על מערכת החינוך ולא מזמן נחשפנו למספר מקרים מחרידים, שאחד מהם הוא אותו שאלון שתלמידים קיבלו ובו השאלה הסטריאוטיפית והגזענית אודות מידת השתייה של אלכוהול על ידי דוברי רוסית. הילדים היו אמורים לנחש לאיזה קהילה שייך הפתגם ״יום חג בלי ודקה - כמו מלח בלי ספינה״ והתשובה הייתה ל״רוסים״. השאלון אושר על ידי משרד החינוך. כבר שנה חמישית אנו מגישים במסגרת היום המאבק בגזענות דוח אודות גילוי גזענות ושנאת זר כלפי דוברי רוסית. השנה הדוח שלנו מוקדש בעיקרו לנושא של האלימות המשטרתית. המקרים האלו מסוקרים היטב על ידי תקשורת הרוסית בישראל, אך זוכים להתעלמות טוטאלית מצד התקשורת העברית וזה מצער מאד. נכון, שקהילה דוברת רוסית לרוב נתפסת לקהילה חזקה, ״עלייה מוצלחת״ שהצליחה להשתלב ולכן לא רואים בה קורבן לגזענות. ויחד עם זאת, זאת עדיין קהילה חלשה שברובה חייה בפרפריה, סובלת ממצב סוציו-אקונומי נמוך וסובלת מיתר סטריאוטיפיזציה".

ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת): "הגזענות היא מחלה מסוכנת ומדבקת. היא פוגעת במותקפים, אבל מחסלת גם את המתקיפים, והורגת את כולם. המאבק נגד גזענות חיוני ודחוף לכל החברה שלנו. למדינה יש כלים רבי עוצמה שהיו יכולים להיות מנוצלים למאבק בגזענות. אבל השלטון, מעמיד את הכלים האלה בצד הלא נכון. במקום להיאבק בגזענות, ראש ממשלה, מצית תבערה נוספת בכל פעם שעולה על דוכן המליאה. אבל יש גם סיבות לאופטימיות: האנרגיה שיש סביב מאבקם של יוצאי אתיופיה לשיוויון, אנשים רבים מוכנים להתגייס למאבק נגד הגזענות שמופנית נגד הציבור הערבי. ויוזמות של יהודים וערבים מסרבים להיות אויבים מתפשטות בכל הארץ. אנחנו יכולים לייצר מול הגזענות ומול הגזענויות השונות תנועה מאוד רחבה ומאוד חזקה שתדע לשים לגזענות גם גבול וגם סוף".

ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת): "הגזענות הפכה להיות זרם מרכזי החברה הישראלית וקונספצית הערבים נוהרים הפכה להיות דרך חיים אצל ראש הממשלה נתניהו".

קסניה סבטלובה (המחנה הציוני): "אני לא מצפה לשום דבר ממשלת ישראל. אני לא מאמינה שמי שעומד בראשות הפירמידה הזאת יעשה משהו. אבל אנחנו מסוגלים לעשות, ארגוני החברה האזרחית. אסור לנו להיכנע להפרד ומשול ולמאבק בין שבטים ובין קבוצות, עלינו לאחד בין הקבוצות למאבק משותף".

ח"כ תמר זנדברג (מרצ): "הקולות הברורים המנסים להוקיע את הגזענות הולכים ונדחקים לשוליים. הגזענות מגיעה משולחן הממשלה, משרים בממשלה, ממדיניות ברורה ומכוונת. אבל יש אזורים פוליטים רחבים מאד שבוחרים בשתיקה והם הסכנה האמתית. יש אזורים רבים של שתיקה, שהולכת ומתרחבת וזוהי השלמה שבשתיקה וגם עליה צריך להצביע ביום כזה".