נשיא המדינה, בשיתוף עם שר האוצר והשרה לשוויון חברתי, קיימו היום מפגש משותף עם ראשי הרשויות הערביות ונציגי הממשלה בנושא תכנית החומש לפיתוח כלכלי בחברה הערבית. נשיא המדינה: "ההחלטה החשובה הזאת תיבחן בביצוע, אנחנו נמצאים על דרך שיכולה להוביל אותנו לתחילתו של שינוי מהותי או חלילה לאכזבה גדולה- אין לנו את הפריבילגיה להיכשל". השרה גילה גמליאל: ״לראשונה ממשלת ישראל משנה את מנגנוני ההקצאה במשרדי הממשלה באופן כזה שאזרחי ישראל הערבים יקבלו את חלקם היחסי בתקציב המדינה, התכנית תצא בשלמותה - ללא התניות מיותרות״. השר משה כחלון: ״זהו פרויקט טוב, אמיתי, נקי ומקצועי, אם יהיו דרישות תמיד אפשר לדבר״. מנכל משרד ראש הממשלה: "הממשלה מחויבת באופן מלא ליישומה של התכנית – read my lips"

 נשיא המדינה, בשיתוף עם שר האוצר והשרה לשוויון חברתי, קיימו היום מפגש משותף עם ראשי הרשויות הערביות ונציגי הממשלה בנושא תכנית החומש לפיתוח כלכלי בחברה הערבית. צילום: מארק ניימן/ לע"מ
נשיא המדינה, בשיתוף עם שר האוצר והשרה לשוויון חברתי, קיימו היום מפגש משותף עם ראשי הרשויות הערביות ונציגי הממשלה בנושא תכנית החומש לפיתוח כלכלי בחברה הערבית. צילום: מארק ניימן/ לע"מ

נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, בשיתוף עם שר האוצר והשרה לשוויון חברתי, קיימו היום, רביעי, ט"ו אדר א', 24 בפברואר, מפגש משותף עם ראשי הרשויות הערביות ונציגי הממשלה בנושא תכנית החומש לפיתוח כלכלי בחברה הערבית. במפגש, שנערך בבית הנשיא בירושלים השתתפו שר האוצר משה כחלון, השרה לשוויון חברתי ח"כ גילה גמליאל, מנכ"ל משרד ראש הממשלה אלי גרונר, יו"ר ועד ראשי הרשויות הערביות, מאזן גאניים, הממונה על התקציבים במשרד האוצר, אמיר לוי, נציגי המשרדים הממשלתיים הכלולים בתכנית, נציגי ראשי הציבור הערבי וראשי הרשויות הערביות ומנכ"לי הרשויות.

במהלך המפגש הוצגו עיקרי התוכנית, מטרותיה ויעדיה. לאחר הצגת התכנית התכנסו סביב שולחנות עגולים ראשי הרשויות ונציגי משרדי הממשלה לשיחות היכרות ושאלות ותשובות על תחומים הנכללים בתכנית, כאשר בכל אחד מהשולחנות ישבו נציגי משרד ממשלתי אחר ולצדם ראשי רשויות.

בפתח דבריו התייחס הנשיא למותו של סרן במיל. אליאב גלמן ז"ל שנהרג היום בניסיון ההשתלטות על המחבל בצומת גוש עציון ואמר: "קיבלתי עכשיו את הידיעה האיומה על מותו של סרן במילואים אליאב גלמן ז"ל שנהרג במהלך ניסיון ההשתלטות על המחבל, היום בצומת גוש עציון. אין מחילה לטרור, אין סובלנות לטרור, ועל כל היושבים כאן לגנות אותו בצורה נחרצת. אש הטרור שגבה מאתנו כל כך הרבה קרבנות בחצי השנה האחרונה, היא גם האש שתבעיר את הגשר שאנו מנסים לבנות כאן היום. אני שולח מכאן את תנחומי העמוקים למשפחה."

בהמשך דבריו ברך הנשיא את ראשי הרשויות הערביות על הגעתם ואמר: "אתם המנהיגים של החברה הערבית בישראל, אני מברך את כולכם, על התקווה שהבאתם אתכם בעצם הגעתכם לכאן היום". הנשיא הוסיף ואמר: "קבלת התכנית היא תקדימית, ראשית, מצד הממשלה. ההחלטה הזאת אולי אינה מושלמת, ועדיין, היא אחת ההחלטות החשובות ביותר, מעשית וסימבולית, שקיבלו ממשלות ישראל לדורותיהן. זוהי החלטה 'לאחוז את השור בקרניו', ולצאת למסע ארוך וחיוני, לצמצום הפערים בין יהודים וערבים במדינת ישראל. אני שב ומברך את ממשלת ישראל, ואת ראש ממשלת ישראל, על ההחלטה האמיצה והחשובה הזאת."

"ההחלטה החשובה הזאת, תיבחן בביצוע", הדגיש הנשיא והוסיף: "אנחנו נמצאים על דרך שיכולה להוביל אותנו לתחילתו של שינוי מהותי- או חלילה לאכזבה גדולה. אם ניכשל לפני שנתחיל לצעוד את הצעד הראשון, יהיו לנו את כל הסיבות הלא נכונות, להמשיך להאמין, כי הפער בין יהודים לערבים, הוא בלתי פתיר. אסור לנו להיכשל. אין לנו את הפריבילגיה להיכשל. יושבים כאן נציגי המשרדים הממשלתיים ולצדם ראשי הרשויות הערביות מתוך מטרה שהצדדים השותפים בתכנית יפגשו. מימושה של התכנית הזאת תלוי גם במחויבות של הצדדים, היושבים כאן סביב השולחנות, לבסס את האמון ביניהם. אני מקווה ומצפה שהיום הזה יניב מפגשים נוספים, להעמקת הקשרים בין הצדדים ולטובת מימוש סעיפי התכנית"

בסיום דבריו ברך הנשיא את שר האוצר והשרה לשוויון חברתי, ואת כלל השותפים בבניית התכנית בהם איימן סייף, מנהל הרשות לפיתוח כלכלי של החברה הערבית, ואמיר לוי, הממונה על התקציבים באוצר, יושב ראש ועד ראשי הרשויות, מאזן ג'אניים, יושב ראש הרשימה הַמשתפת, ח"כ איימן עודה, חברי הכנסת, ראשי הרשויות ואנשי המקצוע שהיו שותפים לדיונים, והוסיף: "בעוד שלצערי הרב חברי כנסת בודדים, בוחרים לחבל בצורה כזו או אחרת ביכולת שלנו לבסס אמון בינינו, אנחנו כאן היום כי אנחנו מאמינים בדרכנו. אני מצפה לשמוע מכם, מנהיגי הציבור הערבי, קול ברור על כך שקצה נפשו של הציבור הערבי מניסיונות נואלים אלה. העמידה וההתמדה שלנו נבחנות בזמנים קשים. הן נבחנות עכשיו. אני מתפלל שנהיה איתנים מספיק, להתמיד בסלילת הדרך שלנו, לעתיד אחר. עבורנו, עבור ילדינו, עבור נכדינו."

מדברי שר האוצר משה כחלון: "ממשלה יודעת לתת- הרשויות צריכות לדעת לקחת. כשיש מי שרוצה לקחת ולפתח ואיכפת לו תמיד תימצא ממשלה שתרצה להושיט יד. כשראש הרשות המקומית טוב, התושבים נהנים, והרשות נהנית גם משיתוף פעולה מלא עם הממשלה. ראשי הרשויות במגזר הערבי איתם עמדתי בקשר, מבצעים את תפקידם באופן יוצא מן הכלל, ודואגים לתושבים שלהם בכוונה אמתית. אני רוצה לשבח את אמיר לוי, הממונה על התקציבים באוצר, על עבודתו. זהו פרויקט טוב, אמיתי, נקי עמוק ומקצועי. אם יהיו דרישות אפשר לדבר".

מדברי השרה לשוויון חברתי, ח"כ גילה גמליאל: "זהו צעד חשוב והיסטורי בדרך לצמצום פערים ולקידום השוויון החברתי בישראל. התכנית שאושרה בממשלה, מקיפה מאוד ומתייחסת לכלל התחומים הנוגעים לחיי הרשויות המקומיות ולאזרחי ישראל הערבים. יש כאן בשורה דרמטית, לראשונה ממשלת ישראל משנה את מנגנוני ההקצאה במשרדי הממשלה באופן כזה שאזרחי ישראל הערבים יקבלו את חלקם היחסי בתקציב המדינה. זו תכנית רחבה ומאוזנת המספקת מענה מידי לרשויות המקומיות לשיפור חיי התושבים ובמקביל תורמת משמעותית לתשתיות חינוך, תחבורה, תעסוקה ודיור אשר יהוו כר נרחב לצמיחה כלכלית ולצמצום פערים אמיתי. התכנית תקוים ללא התניות.״

מדברי יו"ר ועד ראשי הרשויות הערביות, מאזן גאניים: "אני מברך על התכנית, על המפגש הזה בזמן הזה ובמקום הזה, תודה לך נשיא המדינה. ללא התניות אני רוצה בשם כולם להודות לכם ללא התניות. תכנית החומש היא תכנית טובה, חובה עלינו ליישם אותה. אין אנשים רגישים יותר מכם לחסמים שעומדים בפני החברה הערבית כיום. ידנו מושטת לכל שיתוף פעולה."

מדברי הממונה על התקציבים במשרד האוצר, אמיר לוי: ״אנו מצויים בתחילתו של תהליך לפיתוח כלכלי של החברה הערבית. התכנית גובשה בשיתוף ראשי הרשויות, נציגי החברה האזרחית וכן גופים נוספים. התכנית קובעת יעדים ארוכי טווח וצעדים לצורך עמידה ביעדים אלו באמצעות תיקון מנגנוני התקצוב. אירוע זה מרגש אותי במיוחד והוא מתקיים הודות לתמיכתם המבורכת של נשיא המדינה ושר האוצר."

מדברי מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אלי גרונר: "ראש הממשלה מאמין בשילוב של החברה הערבית בחברה הישראלית, והממשלה ברשותו פעלה רבות בשנים האחרונות בכיוון הזה. אושרו ויושמו השקעות רבות בתחום זה בדיור והתעסוקה. התכניות האלו הניבו לא מעט שיפורים אך עדיין הפערים גדולים ומחייבים פעילות ממשלתית ממוקדת. ולכן התכנית שאושרה בדצמבר כוללת גם שינוי יסודי של מנגנוני ההקצאה וזוהי דרמה אמתית. הממשלה כמובן מחויבת באופן מלא ליישומם. Read my lips הממשלה כמובן מחויבת באופן מלא ליישומם".