מדרסים מותאמים אישית, הידועים גם בתור מדרסים אורטופדיים, הם מדרסים לנעליים שנועדו לתמוך בכף הרגל ולעזור לתקן או לשפר את יישור הגוף. הם עשויים בדרך כלל מתבנית של רגלי המשתמש, ומותאמים לצרכים ולדרישות הספציפיות שלו.

כלים
קרדיט תמונה FREEPIK
קרדיט תמונה FREEPIK

ניתן להשתמש במדרסים בהתאמה אישית לטיפול במגוון רחב של בעיות כף הרגל והגפיים התחתונות, כולל רגליים שטוחות, קשתות גבוהות, קריסה של כף הרגל ודלקת כף הרגל. הם יכולים לשמש גם כדי לעזור לשפר ביצועים אתלטיים ולמנוע פציעות.

ישנם מספר יתרונות לשימוש במדרסים מותאמים אישית

יישור משופר: מדרסים בהתאמה אישית יכולים לעזור ולשפר את יישור כפות הרגליים, הקרסוליים והגפיים התחתונות, מה שיכול לעזור להפחית את העומס על השרירים והמפרקים ולמנוע פציעות.

טיפול מיטבי בבעיה האורטופדית: מדרסים מותאמים אישית המיוצרים באופן מקצועי, מטפלים בבעיה שלשמה הם נוצרו, קיימים מדרסים הנמכרים כאורטופדיים, אך מטרתם היא בעיקר ליצירת נוחות ו/או בלימת זעזועים לכף הרגל, לעומת מדרסים שתפקידם לתת מענה לתיקון בעיה אורטופדית.

תמיכה רבה יותר: מדרסים בהתאמה אישית יספקו את רמת התמיכה הספציפית לה זקוק המשתמש, בין אם זה עבור מצב כף רגל מסוים או עבור ביצועים אתלטיים.

שיכוך כאבים: מדרסים מותאמים אישית יכולים לעזור להקל על כאב ואי נוחות הקשורים למצבי כף הרגל והגפיים התחתונות כגון פלנטר פאסייטיס (דורבן), רגליים שטוחות ופרונציית יתר (קריסה של כף הרגל).

נוחות מוגברת: מכיוון שהם מותאמים בצורה מושלמת לרגלי המשתמש, המדרסים מגבירים את הנוחות הכללית בהליכה, ריצה או עמידה לפרקי זמן ארוכים. יחד עם זאת, מכיוון שהם נעשים בהתאמה לצורה ולגודל הספציפיים של כפות הרגליים של המשתמש, הם יהיו נוחים יותר ויספקו תמיכה טובה יותר מאשר מדרסים מהמדף.

טיפים לבחירה ושימוש במדרסים מותאמים אישית

התייעצו עם איש מקצוע בתחום: עדיף להתייעץ עם איש מקצוע בתחום בריאות כף הרגל, כגון פודיאטר או אורטוטיסט, כדי לקבוע את סוג התמיכה הספציפי שאתם צריכים. הם יוכלו להעריך את יישור כף הרגל והגפיים התחתונות, אופי ההליכה והמצב הקיים, ולהמליץ ​​על סוג המדרסים המתאים.

התאמה נכונה: יש להקפיד ולקבל מדרסים מותאמים אישית לכפות הרגליים והנותנים מענה לבעיה הרפואית הספציפית הדורשת מדרסים.

הסתגלות הדרגתית: כמו בכל נעליים או תוספות אורטופדיות חדשות, חשוב להסתגל למדרסים המותאמים אישית בהדרגה כדי לאפשר לכפות הרגליים והגפיים התחתונות להתרגל לתמיכה החדשה.

נעילה עקבית: כדי להפיק את מלוא היתרונות של המדרסים המותאמים אישית, חשוב לנעול אותם בעקביות, במיוחד בעת השתתפות בפעילויות המעמיסות על כפות הרגליים והגפיים התחתונות.

החלפה לפי הצורך: יש להחליף מדרסים מותאמים כל שנה עד שנתיים, או מוקדם יותר אם הם נשחקים או נפגעים. מומלץ גם להגיע לביקורות עיתיות, על מנת לבדוק האם וכיצד מטופלת הבעיה האורטופדית ויחד עם זאת לוודא שהם עדיין מספקים את רמת התמיכה הנכונה.

עלויות המדרסים משפיעות לעיתים על הרכישה שלנו

המחיר של מדרסים יכול להשתנות מאוד, החל מעשרות שקלים ועד מאות בודדות עבור מוצר מדף בסיסי ומכמה מאות שקלים ועד אלפים עבור מדרסים מותאמים אישית ויוקרתיים.

כמובן שישנם יתרונות וחסרונות למדרסים יקרים וזולים כאחד.

מדרסים יקרים:

מיוצרים ונבנים על בסיס טכנולוגיה מתקדמת ומחומרים באיכות טובה יותר

מטפלים טוב יותר ובצורה מדויקת יותר בבעיה האורטופדית

עמידים יותר לאורך זמן

מספקים לרוב תכונות ותמיכה מתקדמות יותר

בעלי נוחות רבה יותר

תקופת משך אחריות גדולה יותר

עשויים להיות מכוסים על ידי ביטוח או תוכניות בריאות אחרות

מדרסים זולים:

מספקים לרוב לצרכי תמיכה בסיסיים בכף הרגל

זול יותר

קל יותר למצוא ולהחליף

בסופו של דבר, המדרס הטוב ביותר עבורך יהיה תלוי בצרכים ובתקציב הספציפיים. השיקול האם כדאי להשקיע במדרס יקר יותר, חייב להילקח בחשבון אם קיימות בעיות קשות בכף הרגל או בגפיים התחתונות, או אם קיימת השתתפות בפעילויות ספורט משפיעות.

עם זאת, במידה וקיימות בעיות קלות בכף הרגל או שמחפשים רק תמיכה בסיסית או נוחות יתר, מדרס זול יותר עשוי להספיק. מומלץ תמיד להתייעץ עם איש מקצוע בתחום בריאות כף הרגל, כדי להחליט מהי האפשרות הטובה ביותר עבורך.

המאמר נכתב באדיבות מכון אורטופדי יגאל, אבחון בעיות כף הרגל וייצור מדרסים אורטופדיים בהתאמה אישית.