מאז החלה הרכבת הקלה בירושלים לפעול, התקבלו תלונות רבות של נוסעים על דו"חות שקיבלו במהלך הנסיעה קנסות מפקחי חברת 'סיטיפס' שמפעילה את הרכבת הקלה בירושלים, וזאת למרות ששילמו על הכרטיס

כלים

בעקבות התלונות הרבות החושפות השפלות של נוסעים ע"י פקחי סיטיפס, אגרסיביות של פקחים כלפי נוסעים והסתרת מידע בנוגע לנהלי תשלום על כרטיס הנסיעה, הגיש חבר הכנסת דב חנין שאילתה לשר התחבורה, ישראל כ"ץ, ובו הוא דורש מהשר לענות, בין השאר, על השאלה: מה נעשה על מנת לעמוד בהתחייבויות החוק בנושא שילוט ברור ופשוט בתחנות ובתוך הרכבת המתריע על נהלי התשלום, בכדי למנוע מתן דו"חות לנוסעים ששילמו?

בשאילתא מציין ח"כ חנין, כי ההודעה לציבור הנוסעים על הצורך בהעברת הכרטיס במכונה נמצאת בתחנה בלבד, וזאת באופן לא ברור ופשוט, כמתחייב על פי חוק.

יוכי גבסון, דוברת עמותת מגמה ירוקה, שביום-יום עוסקת בקידום התחבורה הציבורית במסגרת פעילות הארגון, נפלה בעצמה כנוסעת קורבן ליחס משפיל מצד פקחי סיטיפס, למרות ששילמה על כרטיסה.

"בשבוע שעבר נסעתי לראשונה בחיי ברכבת הקלה בירושלים", מספרת גבסון. "שילמתי 6.60 ש"ח במכונה וקיבלתי כרטיס, ומיד לאחר מכן עליתי לרכבת. לאחר זמן מה, ניגשו אליי 3 פקחים של חברת סיטיפס. הגשתי לפקחית את הכרטיס שרכשתי, היא העבירה אותו במכונה שבידה ואז דרשה ממני להוציא תעודת זהות- משום שהיא מתכוונת לתת לי דו"ח של 180 שקלים! שאלתי מדוע, והיא ענתה שזה מפני שלא העברתי את הכרטיס גם במכונה קטנה (שניצבת במקום בלתי בולט לחלוטין) בתוך הרכבת עצמה."

"אמרתי ל-3 הפקחים שכבר שילמתי על הכרטיס בחוץ, והראיתי להם את הקבלה על הכרטיס. אך הם עמדו בסירובם. שאלתי את הפקח הבכיר מביניהם היכן כתוב שצריך להחתים את הכרטיס במכונה הקטנה, והוא ענה לי שבתוך הרכבת ההוראה אינה כתובה, אך מחוצה לה כן. ביקשתי לראות היכן בתחנה ההוראה כתובה- מפני שאני לא ראיתי אותה, ואפילו במערכת הכריזה לא השמיעו הוראה כזו." מספרת גבסון.

"סירבתי בנימוס להוציא את תעודת הזהות- והפקחים בתגובה הזמינו למקום ניידת משטרה. ירדנו בתחנה והפקח הראה לי פוסטר ענק- שכתובה עליו מגילה עם עשרות סעיפים עם הוראות, ובאמצע, באותיות קטנות- הדרישה להחתים שוב את הכרטיס לאחר שמשלמים."

"שאלתי את הפקח הבכיר כמה זמן לדעתו לוקח לנוסע הממוצע למצוא את ההוראה הזו בתוך הפוסטר? ומה קורה למי ששילם במכונה והרכבת הגיעה מיד לאחר התשלום והוא לא הספיק לעמוד ולקרוא את כל הוראות ההפעלה? ומה עם תיירים, ערבים או עולים חדשים שאינם קוראי עברית? (המסמך כתוב בעברית בלבד) ומה עם אנשים דיסלקטים? הפקח ענה שאני צודקת ושרבים מקבלים דו"חות כי לא ראו את ההוראה המוסתרת. הפקח הוסיף: "אסור לי להגיד, אבל תעשי הרבה רעש עם זה, כי לוקחים מכם כסף סתם." מספרת גבסון. "לבסוף הזדהיתי וקיבלתי דו"ח ע"ס 180 ש"ח, וזאת לאחר שהפקח איים שכאשר הניידת תגיע- עלולים לכעוס ולתת לי דו"ח גבוה יותר."

חבר בכיר בוועד עובדי הרכבת הקלה כתב לאחר האירוע: "ההתנהלות שלהם זוועתית וההסברה הייתה חלשה מאד, ולי זה נראה שהם רוצים לכסות את התקופה שהרכבת הייתה בחינם... אני בתור נהג ברכבת רגיל לראות את זה כל יום.. המבקרים עושים את עבודתם כפי שדורשים מהם, חלקם באים ואומרים לי שהמצפון הורג אותם, וחלקם מתלהבים מהסמכות שקיבלו.. אני שם לב שהם נותנים דוחות רק לתמימים ולאנשים הטובים."

בעבר פורסם שמנכ"ל סיטיפס התחייב כי החברה לא תקנוס נוסעים עקב חוסר סנכרון. למרות הצהרתו- הדו"חות ממשיכים להינתן. בנוסף, יש לציין כי ע"פ חוק המידע החדש שנכנס לתוקף ב1 בינואר 2012 מפעילות התחבורה הציבורית מחויבות לתת את כל המידע לנוסע באופן ברור ופשוט בתחנות- מה שלא נעשה כלל במקרה זה.

"הפקחים נהגו באגרסיביות רבה כלפיי. זהו יחס שמבריח את נוסעי התחבורה הציבורית- אל הרכב הפרטי, למי שידו משגת. ומי שאינו- שבוי כאזרח סוג ג' בידי מפעילות התחבורה הציבורית. פניתי לפני שבוע לחברת סיטיפס כמו גם למנכ"ל הרכבת הקלה, יהודה שושני, בדרישה לקבל פירוט האם, מתי וכיצד מתכוונת סיטיפס לשפר משמעותית את הנראות בתחנות ובתוך הרכבות בנוגע לנוהלי רכישת כרטיס נסיעה. עד כה טרם זכיתי לתגובתם."

ח"כ דב חנין אומר: "אסור שהפיקוח על כרטיסי הנסיעה יהפוך למנגנון להטעיית אזרחים ולשאיבת כספים מהם. צריך להבהיר את מנגנוני וצורות התשלום ולהימנע מהכשלה מיותרת של הנוסעים".