שר החינוך, גדעון סער, הציג הבוקר (א') בישיבת הממשלה סקירה של המהלכים המרכזיים במערכת החינוך לקראת פתיחת שנת הלימודים, תשע"ב, השבוע

בין המהלכים שהוצגו: הרפורמה "עוז לתמורה" בחטיבות העליונות שתיושם החל משנת הלימודים הנוכחית; יישום אופק חדש בבתי הספר ובגני הילדים; שנת הלימודים הקרובה בסימן שנת הבריאות, המשך יישום התכנית הלאומית להתאמת מערכת החינוך למאה ה21; התכנית לביטול החסם הכלכלי ביציאת תלמידים לפולין; הרחבת התכנית "מורשת ותרבות ישראל" בבתי הספר הממלכתיים החל מכיתות ה; הצגת נתוני העלייה בהישגי הזכאות לבגרות ובמבחני המיצ"ב ומהלכים נוספים.

רה"מ בנימין נתניהו בירך את שר החינוך ואמר: "יש שינוי כיוון במערכת החינוך. יש להמשיך ולהוביל את הדגשים המרכזיים שראשיתם בהצבת יעדים ברורים, הדגש על ציונות ומורשת ועידוד המשמעת."

שר הביטחון, אהוד ברק, אמר: "שר החינוך מוביל כיוונים נכונים וטובים במערכת החינוך. החינוך הוא תנאי הכרחי להשתלבות בשוק העבודה ויש להמשיך ולהשקיע משאבים נוספים." שר הביטחון הצביע על חשיבות התכניות לשיפור איכות ההוראה, תכנית התקשוב וחיזוק החינוך הטכנולוגי והמקצועי.

לקראת פתיחת שנת הלימודים, מזהיר שר החינוך לשעבר, ח"כ מאיר שטרית (קדימה), כי היעדר לימודי ליבה במגזרים החרדים והערבים יעמיקו את הקרע בעם. "מערכת החינוך יוצרת 2 זרמים שיש ביניהם מחלוקת איומה שיכולה להתפוצץ מחר", אומר שטרית.

"יש להתנות את התיקצוב הציבורי למוסדות חינוך בכך שילמדו מקצועות ליבה", אומר היום ח"כ שטרית. "בשבוע הבא תיפתח שנת לימודים נוספת ותלמידי מוסדות החינוך בזרם החרדי והערבי לא ילמדו אנגלית, מתמטיקה, מדעים, עברית, הסטוריה ואזרחות. מקצועות אלו צריכים להיות חוליה מקשרת בין כל פלגי העם וכל מגזריו כדי ליצור מכנה משותף בסיסי. דווקא עכשיו בזמן של משבר חברתי הממשלה צריכה לפעול כדי שהתלמידים האלה יקבלו כלים להשתלב בשוק העבודה ולא יהפכו לנטל על החברה"

"מרכז טאוב מצביע שכיום 52% מהתלמידים הם בזרם החרדי והערבי, ורק 36% בזרם הממלכתי. על פי נתונים אלה, אם המגמה תימשך, בשנת 2040 נגיע למצב שיהיו רק 14% מהתלמידים בזרם הממלכתי, ו-78% יהיו בזרם החרדי והערבי. מציאות זו, של מוסדות חינוך שאינם מקנים ידע, ומיומנויות בסיס לבוגריהם, בחסות המדינה פוגעת הן באוכלוסיות הפוטרות עצמן מלימודי ליבה, והן בחוסנה האזרחי של מדינת ישראל לאורך זמן. לימודי הליבה הם המטען הערכי, התרבותי והאינטלקטואלי שעל כל תלמיד לשאת איתו בדרך להיותו אזרח בוגר ותורם לחברה הישראלית", דברי שטרית