דמיינו שאתם עומדים בחדר מלא אנשים ומנסים להציג את עצמכם, או את העסק שלכם. החדר מלא באנשים רלוונטיים שחשוב לכם שיכירו אתכם, אתם בטוחים שאם הם היו מכירים אתכם, הם היו מוכנים להשתמש בשירותיכם המקצועיים, או לקנות את המוצרים שלכם

כלים

אז אתם עומדים שם, ומנסים להציג את עצמכם, לספר על הכישורים והיכולות שלכם, על לקוחות מרוצים, על מוצרים ושירותים שאתם יכולים לספק, ולא מצליחים. אתם לא מצליחים להעביר את המסר כי כל פעם שאתם מנסים לדבר מישהו אחר קוטע אתכם ומפריע לכם לדבר. אנחנו מכירים את זה ממקומות אחרים, ראינו את זה בכנסת, בתוכניות טלביזיה וברדיו, ולא מעט פעמים ברחוב ובמשרד בין אנשים, מכרים, חברים, עמיתים ובני משפחה.

פשוט, תרבות שיחה "עצבנית" חסרת סבלנות וסובלנות, שבה יותר חשוב לכל אחד להשמיע את דבריו ופחות לשמוע את דבריו של האחר. והנה עכשיו זה קורה לנו. ההפרעות לפעמים הן מאנשים שלעיתים רוצים להגיד משהו חיובי עלינו, אבל, זה מפריע כמעט באותה מידה כמו אלה שיש להם משהו פחות חיובי להגיד לנו.

זו הרגשה מתסכלת של מחנק, חוסר אונים ומעל לכל תחושה של החמצה אדירה, שהנה אתם עומדים פנים מול פנים מול כאלה שאתם משוכנעים שהיו מפיקים תועלת מלהכיר אתכם ואתם לא מצליחים להעביר את המסר.

בקיצור, ממש מתאים לנו לפעמים "במה" מעליה נוכל לדבר ללא הפרעות, מעליה נוכל לומר את מה שחשוב לנו להגיד, להעביר מסר ברור ללא הפרעות, ובעיקר לתת למי שחשוב ורלוונטי בעינינו הזדמנות להכיר אותנו כמו שהיינו רוצים באמת ולא כמו שהנסיבות מאפשרות לנו לעיתים.

ההפרעות, זה מה שקורה לנו לפעמים ברשתות החברתיות, וזו הסיבה מדוע אתר אינטרנט טוב עדיין רלוונטי.

על היתרונות של השיווק ברשתות החברתיות כבר דיברנו לא מעט. הזירה החברתית היא זירה מצוינת לכל העסקים, אבל לעסקים הקטנים והבינוניים זו הזדמנות מצוינת, המאפשרת במינימום זמן ועלות "לגעת" ישירות בלקוחות רלוונטיים, שייתכן ולא ניתן היה להגיע בשום צורה אחרת בגלל מגבלת המשאבים שיש לעסקים קטנים. ברשתות החברתיות מתנהל בד"כ דו-שיח, דו-שיח שכמעט ואי אפשר ל"הכתיב", או ל"נהל" אותו בזירות האלה מבחינת המשתתפים או התכנים, ולכן, אנחנו צריכים להיות מוכנים ולקבל באהבה את העובדה שיהיו שם הפתעות מכל הסוגים. ניסיון לנהל או לצנזר זירות כאלה בד"כ מוביל לעזיבה של גולשים.

לעיתים עושה רושם שכל שאר ערוצי השיווק עברו לחיות בצל מה שקורה ברשתות החברתיות. עובדתית אין ספק שהרשתות צוברות נפח גלישה וחשיפה הולכים וגדלים. השבוע כבר התבשרנו כי באנגליה מספר הגולשים ברשתות כבר עבר בכמה שברי אחוזים את מספר הגולשים במנועי החיפוש (ופייסבוק סוחפת כ 55% מהתעבורה הזו), והמגמה תלך ותגבר באנגליה ובעולם כולו.

עם זאת חשוב לזכור כי שאר ערוצי השיווק באינטרנט לא נעלמו ולא בוטלו. יש להם משקל וחשיבות, והתרומה שלהם למערך השיווק של העסק עדיין מדידה ומשמעותית. מחוץ לרשתות החברתיות לאתר אינטרנט טוב עדיין יש תרומה מכרעת ליכולת של עסק להציג את עצמו ואת יתרונותיו ללקוחות פוטנציאליים. גם ברשתות החברתיות כאשר גולש רוצה ללמוד יותר על העסק הוא גולש לאתר החברה. נכון הדבר שבעתיים כאשר מדובר בשיווק באמצעות מנועי החיפוש, פרסום מבוסס חיפוש כדוגמת הקישורים הממומנים ושיווק באמצעות תוכן כמו מאמרים. בחלק גדול מהמקרים, כאשר פועלים באחד מערוצי השיווק האחרים שהזכרנו באינטרנט, ההפניה תהיה לאתר החברה. אבל תרומתו של אתר טוב יכולה להיות הרבה מעבר למקור מידע. אתר אינטרנט יכול לתרום לפעילות של העסק באינטרנט בכמה אופנים. מידע, כבר אמרנו, מכירות, ערוץ תקשורת דו-סיטרי עם לקוחות, ספקים ושותפים, וכן, "מוקד תמיכה">מוקד תמיכה ושירות לקוחות 24/7.

אתר אינטרנט טוב לא חייב לחקות בצורה מלאה את פעילות החברה במימד הפיזי, הוא יכול להיות שירות, או מוצר משלים ומרחיב לפעילות הזו. אתר אינטרנט יכול להיות פעילות נוספת ונפרדת ללקוחות אחרים ולשווקים נוספים מעבר למה שהחברה עושה בפיזי. לדוגמה, אתר של חנות מכולת או מעדנייה יכול להיות מוקד להזמנות ומשלוחים, ואתר של מסעדה יכול להיות ספריית מתכונים.

בכל המקרים האלה אתר החברה חשוב לתמהיל השיווק של החברה באינטרנט כי זהו המקום היחידי בו יש לחברה שליטה מלאה באיכות המסר ובתכנים שלו. אם החברה יודעת להוסיף לתכונות האלה גם ערכים מוספים בתקשורת עם לקוחות ובביצוע פעולות, הרי שלא ניתן יהיה לוותר על אתר האינטרנט מהר כל-כך ולא משנה כמה גולשים ביקרו קודם בפרופיל החברה בפייסבוק ורק אח"כ גלשו לאתר האינטרנט של החברה.

ולכן, כאשר אנחנו בוחנים ושוקלים את אופי אתר האינטרנט שלנו, כדאי לבחון את השיקולים הבאים בכדי לקבל את ההחלטה הטובה והנכונה יותר מבחינתנו לגבי מה ואיך אתר האינטרנט שלנו יתנהל:

  1. מיהו הלקוח שלנו באינטרנט? האם אלו אותם לקוחות שאנו פונים אליהם בערוצים המסורתיים, או שעכשיו ישנה הזדמנות לפנות לסוגי לקוחות חדשים בשווקים שלא פעלנו בהם קודם כמו חו"ל לדוגמה.
  2. אם נצליח להביא את הלקוחות אליהם אנו מכוונים אל האתר מה היינו רוצים שהם יעשו בו? מה מטרת הביקור שלהם באתר וכיצד נבטיח את ההצלחה שלו? צריך להגדיר תוצרים ותוצאות לאתר. האם אנו מבקשים מהם להצטרף לרשימת תפוצה, לענות על סקר, אולי לבצע קנייה? הגדרת התוצרים והתוצאות מאפשרים הגדרה של מדדי הצלחה לפעילות באתר ומכאן נגזרים גם חווית המשתמש הנכונה ותסריטי הגלישה היעילים יותר עבור האתר.
  3. מהי חווית המשתמש הנכונה לגולשים באתר? האתר פונה לסוג לקוח אחד, כמה סוגי לקוחות? מה הפרופיל שלהם? נשים, גברים, או אולי ילדים? הם משתמשים מיומנים או לא?
  4. מה עושים המתחרים? צריך להבין קודם כל מהי התחרות של העסק באינטרנט, היא לא בהכרח זהה לזו במציאות. כיצד הם פועלים באינטרנט? מה הבידול שלהם, ומה יכול להיות הבידול שלי?
  5. באיזו פעילות באינטרנט יכול העסק לתמוך באמת, וכיצד צריך להיערך לה? בהנחה שאנחנו מציעים פעילות שיווקית או מסחרית כלשהיא באינטרנט, האם אנחנו ערוכים לתמוך בה. מה אנחנו מבטיחים? תמיכה טכנית, לדוגמה, כיצד זה נעשה, באמצעות שאלות במייל? באמצעות ספריית שאלות ותשובות נפוצות? אם מייל, מי עונה? תוך כמה זמן. וכן הלאה. חשוב לקחת משימות שהארגון יודע ויכול לעמוד בהן, אחרת ניצור אכזבה אצל הגולשים.

ועוד כלל חשוב, רצוי לעדכן את האתר בתדירות של אחת לחודש לפחות מבחינת תכנים. אתר "עומד" משדר מסר לא טוב של קיפאון לכולם. נסו לחשוב אם הייתם נכנסים לחנות שחלון הראווה שלה נראה ארכאי ומאובק.

לא נס ליחו של אתר אינטרנט טוב וכוחו עדיין במותניו, אז, אל תמהרו לארוז את החפצים ולעבור לגור שיווקית רק ברשתות החברתיות, צפוף שם.

הבנתם? אז למה אתם מחכים? לכו לשפץ את אתר האינטרנט שלכם. בהצלחה.

הכותב, "דניאל צוקרמן">דניאל צוקרמן , הוא יועץ מומחה לשיווק באינטרנט ומייסד אדריכלות תוצאות באינטרנט www.wms.co.il .