עשרות אלפי זוגות ישראלים מתחתנים במהלך הקיץ, וכמעט כולם מתחבטים באותה דילמה: איך נהפוך את החתונה שלנו למשתלמת כלכלית? "השוק התחרותי של החתונות רווי בפיתויים ובמלכודות מסחריות" אומר אלדד אהרוני מבעלי גלריית לורנס לאירועים ביפו העתיקה. "לצערי, הזול בתחום החתונות, יוצא פעמים רבות דווקא יקר, ויקר מאד"

כלים

לדבריו, מלכודות רבות בתחום מתאפשרות בשל חד פעמיות האירוע. "המיתוס של אורחים המממנים את החתונה מתפוצץ לזוגות רבים בפרצוף, פעמים רבות בשל אופטימיות וחוסר עירנות לפרטים הקטנים" אומר אהרוני. "הזוגות לא לומדים מטעויות, מפני שרובם לא מתחתנים פעם שנייה באותו עשור"

אז כיצד מתכננים חתונה כלכלית? במה להתרכז, ואת מה להשמיט? מה יחסוך עשרות אלפי שקלים לזוג, ומה עלול לבזבז את רוב כספי החתונה? עשרות אלפי ישראלים מתחתנים מדי שנה. רבים מהם רואים בחתונה אירוע משמח, שאף עשוי לממן להם דירה חדשה או את לימודי התואר.

"רוב הזוגות שמתחתנים בישראל לא צוברים סכום משמעותי בחתונה, ומשפחות של רבים מהם אף יוציאו יותר כסף מן המתוכנן " אומר אלדד אהרוני. לדברי אהרוני, הפער העצום בין ציפיות הזוג - למציאות בשטח - נובע משלוש סיבות עיקריות: חיפוש 'הזול והמשתלם' במקום 'הסביר והבטוח', אופטימיות חסרת בסיס של בני הזוג, והיסחפות רגשית חסרת אחריות אחר גימיקים וראוותנות יתר בגלל "שזה אירוע של פעם בחיים".

שוק החתונות – רווי במלכודות צרכניות

הדבר שהישראלים הכי שונאים הוא, כמובן, לצאת פראיירים. בתחום החתונות הדבר בא לידי ביטוי בצורה חריפה ובולטת.

המתחתנים הישראלים מחפשים כמעט תמיד את מחירי המציאה, את הדרך לחתוך פינות, לחסוך הוצאות ולהשיג דילים במחירי רצפה. לדברי אלדד אהרוני, הנטייה הזו אמנם חיובית מיסודה, אך הרת אסון. "בשום תחום בעולם, קל וחומר בישראל, אין ארוחות חינם, ואת העובדה המצערת הזו לומדים על בשרם עשרות אלפי זוגות צעירים שנה אחר שנה ביום חתונתם". תעשיה ענפה של בעלי מקצועות מתפרנסת מהתחום הנוצץ של החתונות – פעמים רבות - לא כל כך ביושר.

"היות והסיבה השכיחה של זוגות בפנייתם לספקי שירות הוא תג המחיר, משתדלים ספקי שירות רבים להציג מחיר כניסה נמוך ומפתה. את ההפתעות הם שומרים לזוג באותיות הקטנות, בתוספות, בשדרוגים ולעיתים גם באי כוונתם לעמוד בהתחייבויות שנטלו על עצמם". התוצאה, לדברי אלדד אהרוני – חריגה של עשרות אלפי שקלים מתקציב החתונה, המתגלה, על פי רוב, רק לאחר שהדי החתונה שוככים, ואדי האלכוהול מתפוגגים.

"זוגות החורגים מתקציב החתונה, ויוצאים בהפסד גדול מהאירוע אותו הפיקו הם לרוב הזוגות אשר התפתו לפחות להצעת מחיר אחת נמוכה מספק שרות, אם לא יותר". אומרת סמדר אהרוני מגלריית לורנס.

הבזבוז מסתתר בתוספות

כמו שלמדנו בצבא שלכל שבת יש מוצאי שבת, כך גם בתחום החתונות, שם לכל הצעת מחיר כמעט, קיימים נספחים ותוספות נסתרות, שאם לא תאתרו ותנטרלו אותם מבעוד מועד, אתם עלולים ליפול לבור כלכלי עמוק וכואב.

מה למשל? הקייטרינג לא כולל את מחיר המלצרים. מחיר המלצרים לא כולל שעות נוספות. על עיצוב האולם או הגן אותו ראיתם בחתונה המדהימה לפני חודש, תיאלצו לשלם הרבה יותר מהמצוין בהצעת המחיר שקיבלתם, מפני שסידורי הפרחים, המפות, הדקורציה, ועוד כל מיני סעיפונים קטנים ומעצבנים - ינפחו את הוצאותיכם הרבה מעבר למצופה.

הבר מגוון, המחיר נראה אטרקטיבי, אך מלוא חופן של טריקים מלוכלכים עלול לגרום למחיר המשקאות להרקיע שחקים.

מחירי הקייטרינג צוינו בחלקם בדולרים ובחלקם בשקלים – ואתם התבלבלתם בחשבון. אה, וגם את המע"מ הוסיפו לכם אחרי שכבר היה מאוחר מדי להחליף בעל מקצוע, וזה לא נגמר.

"הדבר דומה לקבלני בניין שזכו במכרז בגלל ההצעה הזולה שנתנו, אבל עלולים לעלות לנו הרבה הרבה כסף עד גמר הבית". "אז הם משתמשים בחומרים לא איכותיים, מזלזלים בתקנים, מאחרים ומתחילים לסחוט את הלקוחות".

"בישראל זה כבר הפך לנורמה – אם לא שמת לב לסעיף מסוים – זו בעיה שלך" אומר אלדד אהרוני. "כך אמנם לא בונים שם של מקום, אבל כפי שכולנו יודעים: פראיירים לא מתים, הם רק מתחלפים. ובתחום החתונות כמעט ואין לקוחות חוזרים".

אז מה עושים?

הפתרון לבעיית התוספות מורכב משלושה טיפים עיקריים:

א. הזול הוא היקר - מומלץ מאד שלא לנהות אחר הזול או 'המציאה' – כי שם מסתתרות המלכודות הכי גדולות."בבואכם לספק שירות כמו בר, די ג'יי, אולם או קייטרינג שמציעים לכם מחיר הנמוך ממחירי השוק, חפשו את הקאצ'". אומר אלדד אהרוני.

ב. החתימו על תקרת הוצאה - אל תתביישו לשאול על הוצאות נלוות ותוספות. הוסיפו להצעת המחיר הבטחה למחיר סופי, והחתימו את ספק השירות על המסמך החדש. אין דינה של הבטחה חתומה בכתב, כדין הבטחה בעל פה.

ג. עסקת חבילה - מומלץ למצוא גוף או אולם שייקח על עצמו את ניהול כלל אנשי המקצוע המשרתים אתכם בחתונה - וזאת תחת תקציב סגור שאין בו חריגות. הצעת המחיר שגופים כאלה מספקים עלולה להיראות לכם במבט ראשון מעט יקרה מול מחירי השוק, אך למעשה היא מבטיחה לכם שקט, בטחון ופעמים רבות גם חיסכון, ומונעת לחלוטין כל אפשרויות לחריגות תקציביות.

לדברי אהרוני, קיים יתרון משמעותי לאולם בעל מוניטין המספק תחתיו את כלל שירותי החתונה. אולמות שנוהגים כך מאפשרים לבני הזוג בחירה מאד מגוונת של בעלי מקצוע, אך זאת על פי רשימה סגורה של בעלי מקצוע שהוכיחו את איכותם והאולם כבר מכיר וסומך את ידו על אמינותם.

"בתחום אולמי החתונות הותיקים קיימת חשיבות עליונה למוניטין, ועסק שהוא לא קיקיוני יחשוב פעמיים אם להעסיק בעל מקצוע שמפשל ומסכן את שמו הטוב של האולם. אין ספק שמדובר במצב של WIN WIN מפני שבני הזוג נהנים מאיכות מובטחת, ובעלי האולם נהנים מהרחבת המוניטין".

יתרון נוסף לארגון גג של כלל ספקי השירות נובע מהתיאום הרב בין בעלי האולם לבין בעלי המקצוע השונים, תיאום הנרכש בניסיון עבודה של עשרות אירועים משותפים, ויכול לחסוך לבני הזוג הרבה זמן ועצבים, תוך הפיכת האירוע לזורם והרמוני.