כלים

המחלקות ללימודי כלכלה באוניברסיטאות הולכות ומצטמקות. מתברר כי לימודי הכלכלה בעולם בכלל ובישראל בפרט עומדים אל מול קריאה לבחינה מחודשת. קריאה שגברה עם פרוץ המשבר הפיננסי האחרון. משבר שהעמיד את מדע הכלכלה באופן ביקורתי. במכון ון ליר בירושלים, בשיתוף עם התאחדות הסטודנטים בישראל, הוקמה קבוצת מחקר של מרצים וסטודנטים לכלכלה מחמש אוניברסיטאות שדנה בלימודי הכלכלה בארץ.הדו"ח כולל שורה של המלצות לשינוי לימודי הכלכלה בארץ. השבוע נערך במכון ון ליר בירושלים כנס בנושא בהשתתפות פרופ' מנואל טרכטנברג, ראש הות"ת, פרופ' צבי אקשטיין, המשנה לנגיד בנק ישראל, פרופסורים וסטודנטים לכלכלה

IMG_6181בכנס הציגו פרופ' נתן זוסמן וטל וולפסון מהתוכנית לכלכלה וחברה במכון ון ליר את הדו"ח "כלכלה למעשה, נייר עמדה בנושא לימודי הכלכלה בישראל", המתבסס על סקר ותשובות של 767 סטודנטים לתארים ראשון ושני בכלכלה באוניברסיטאות העברית, בן גוריון, ת"א, חיפה ובר אילן.

את הדו"ח כתבו בנוסף לשניים גם בוגרי הפקולטות לכלכלה: רוני הכהן ויובל אופק. לפי הדו"ח בלימודי הכלכלה היום חסרה ביקורתיות, קיים דגש מועט על בקיאות בכלכלת ישראל, אין היכרות עם ההיסטוריה והפילוסופיה של הכלכלה וקיימת התייחסות מועטה לאירועים כלכליים אקטואליים.

71% מהסטודנטים לכלכלה טענו כי צריך ללמוד יותר על המשק הישראלי ו-63% טענו כי יש ללמוד יותר כלכלה פוליטית. הסקר חשף כי בין הסטודנטים קיימת תחושה שהלימודים אינם מכינים אותם כראוי לשוק העבודה.

בין ההמלצות שהוצגו בכנס היה להוסיף ללימודי הכלכלה תכנים אקטואליים ותכנים אינטלקטואלים כקורס מחשבה והיסטוריה כלכלית, קורסים במימון וחשבונאות ובעצם להוסיף עומק ומעשה. עוד הוצע לשים דגש גם על מסלול מתוגבר ללימודי כלכלה ומסלול מעשי.

מחברי הדו"ח מציעים גם על שילוב מרכיבים ביקורתיים במסגרת הקורסים הקיימים, שילוב מטלות אקטיביות במהלך הלימודים בהן ידרשו הסטודנטים להתמודד עם שאלות כלכליות מרכזיות, וכן כי יש להזמין כלכלנים בעלי גישות ותפיסות מגוונות להרצאות אורח.

מהמחקר שהוצג בפני אולם מלא מפה לפה במכון ון ליר עלה כי לימודי הכלכלה בישראל תיאורטיים ביחס לעולם. נתון זה מחזק את דוח המל"ג מלפני שנתיים, שטוען שסטודנטים לכלכלה יודעים הרבה תיאוריה כלכלית אך יש להם ידע מועט כיצד להשתמש בתיאוריה כדי לנתח בעיות מהעולם האמיתי.