adhd הפרעת קשב וריכוז הינה הפרעה התפתחותית שכיחה המופיעה בילדות וממנה סובלים כ10%- מכלל אוכלוסיית הילדים. היא הוגדרה לראשונה בשנת 1980 כהפרעה נוירו פסיכיאטרית התפתחותית. סימניה העיקריים: ליקויים ביכולת הקשב והריכוז, אי שקט, מוסחות גבוהה של תשומת הלב, אימפולסיביות והיפראקטיביות

כלים
ניתן לחלק את ההפרעה לשלושה תתי סוגים:
  1. בעיות ריכוז בעיקר.
  2. פעלתנות יתר ואימפולסיביות בעיקר.
  3. מעורב – בעיות ריכוז עם פעלתנות יתר.

לכל אחת משתי הקבוצות הראשונות, 9 קריטריונים. קיום של לפחות 6 מהם בחצי שנה, בדרגה הפוגעת בתפקוד היום יומי, או שאינה מתאימה לרמת ההתפתחות – תשקף אבחנה חיובית הדורשת אבחון מקיף וטיפול מקצועי.

"ספר הפסיכיאטריה הגדול" או כפי שנקרא בידי אנשי מקצוע בקיצור DSM IV הינו מורה הנבוכים, בתחום אבחון הפרעות הקשב והריכוז בילדים. היתרון בהגדרת 9 קריטריונים של ספר הפסיכיאטריה הגדול - סימנים קלים לאבחון הוא שבמידה ו-6 מתוכם מופיעים באופן תדיר בהתנהגותו של הילד/ה, האבחנה היא חיובית, וההפך.

סימנים אלו לאבחון משמשים מטפלים, מורים והורים לילדים. מי שאינו מכיר אותם יכול להסתייע בהם בכדי להבין את אופי הבעיה ובמידה ושאכן הילד/ה סובל/ת מהפרעת קשב, ריכוז או היפראקטיביות , ניתן להקל עליו על ידי פניה לאבחון מקצועי מקיף וטיפול תומך.

כיום בנוסף לטיפול התרופתי השכיח והמוכר, אך יחד עם זאת הטעון בעיקר בסוגיית הגיל הצעיר, מוצעות מגוון גישות ואמצעים טבעיים שכדאי להתנסות בהם.

אני מאמינה שיש לתת לכל ילד את ההזדמנות להיעזר באמצעים טבעיים שיתרונם במינימום (אם בכלל) תופעות לוואי, כדוגמת הטיפול באמצעות צמחי מרפא סיניים אשר הניב תוצאות מצוינות לאורך זמן ונוסה על אלפי ילדים ברחבי הארץ.

חשוב להדגיש שברב המקרים שילוב טיפול רגשי/התנהגותי וקוגניטיבי/דידקטי תומך ולרב המכלול מפיק את התוצאות החיוביות ביותר. התייעצות ועדכון אנשי המקצוע והרופא המטפל, הכרחי.

קריטריונים לאבחון בעיות ריכוז וקשב

במידה ו-6 או יותר מ-9 ההקריטריונים הבאים של פגיעה בריכוז וקשב קיימים, במהלך 6 חודשים לפחות, באופן הפוגע בתפקוד הילד/ה ואינם מתאימים לשלב ההתפתחותי של קבוצת הגיל – יש לפנות לאבחון מקצועי:

1.לעיתים קרובות הילד מתקשה לשים לב לפרטים או שעושה טעויות, מחוסר תשומת לב – אם בלימודים, במטלותיו או פעילויות אחרות.

2. לעתים קרובות מתקשה להתמיד בקשב, במטלות שונות או במשחק.

3. לעתים קרובות נראה שאינו מקשיב כשמדברים עמו.

4. לעתים קרובות אינו עוקב אחרי הנחיות או הוראות ומתקשה לסיים שיעוריו או חובותיו במטלותיו (לא נובע מהתנהגות אופוזיצייונלית – המתנגדת לסמכות לדוג', או קושי בהבנת ההנחיות).

5. קושי בארגון פעילויות ומטלות.

6. נמנע לעתים קרובות, לא אוהב או אתנגד לעשות מטלות הדורשות מאמץ מנטאלי - כמו הכנת שיעורי בית.

7. נוטה לאבד דברים הנדרשים למטלות או פעילויות כמו צעצועים, עפרונות, ספרים, מכשירים שונים.

8. מוסח בקלות ע"י גירויים חיצוניים.

9. שכחן בפעילויות יום יומיות.

קריטריונים לפעלתנות יתר – אימפולסיביות, היפראקטיביות:

במידה ו-6 או יותר מ-9 הקריטריונים הבאים של פעלתנות יתר – אימפולסיביות והיפר אקטיביות קיימים, במהלך 6 חודשים לפחות, באופן הפוגע בתפקוד הילד/ה ואינם מתאימים לשלב ההתפתחותי של קבוצת הגיל – יש לפנות לאבחון מקצועי:

1. לעתים קרובות מניע ידיים ורגליים או נע בכיסא.

2. עוזב את מקומו בכתה או במקומות אחרים בהם מצופה שיישאר ישוב.

3. מרבה לרוץ או לטפס במצבים שאינם מתאימים לכך (בהתבגרות או בבגרות תתכן תחושה של חוסר מנוחה בלבד).

4. מתקשה לשחק בצורה שקטה.

5. מתנהג כאילו : "מונע ע"י מנוע".

6. מרבה לדבר ללא הפסקה.

7. קופץ ועונה לשאלות לפני שסיימו לשאול אותן.

8. מתקשה לחכות לתורו.

9. מפריע או מתערב בפעילויות של אחרים כמו בשיחות או משחקים.

meirav_saberהכותבת היא מירב סבר, מטפלת ברפואה סינית ומומחית בטיפול בבעיות קשב וריכוז ממרפאת "רפואות קשב"