תלמידי בית ספר "יצחק שדה" בבת- ים שותפים בתכנון מתחם חדש בבית ספרם במסגרת תכנית ניסיונית - "למידה מבוססת פרויקטים", בשיתוף "מודל בת-ים לחינוך אישי" ומשרד החינוך

"אני פונה אליכם בזאת, אחרי שיקול דעת ובדיקה, על מנת להטיל עליכם להשתתף בתכנון חלק ממתחם בית הספר לקראת השנים הקרובות. אנחנו רואים אתכם לא רק כתלמידים, אלא גם כבעלי יכולת להיות משפיעים ושותפים על עיצוב הסביבה בה אתם לומדים ובה ילמדו חבריכם בשנים הבאות".

כך נפתח מכתב בלתי שגרתי שקיבלו לאחרונה תלמידי כיתה ו' בבי"ס "יצחק שדה" בבת-ים מהמנהלת ליאורה קשפיצקי, במסגרת התנסות בפדגוגיה חדשנית - "למידה מבוססת פרויקטים PBL ) LEARNING PROJECT BASED) - תלמידים חוקרים, מעצבים ומתכננים.

הפרויקט הראשון שנבחר הוא תיכנון חצר בית הספר העתידית שיישומו הסופי יהיה בביאנלה הבינלאומית השלישית שתתקיים בבת-ים בעוד כשנתיים. תוצרי תכנון ראשונים – דגמים מעוצבים, יוצגו בפני ראש העיר, שלומי לחיאני, וצוות התכנון האסטרטגי העירוני במהלך חודש יוני 2011.

תהליך התכנון מתבצע במסגרת לימודית של ארבע שעות תוך השראה וידע משיעורי המדע והטכנולוגיה הבית ספריים, מפגשים עם ארכיטקטים וסיורים באתרים שונים. בשלב ראשון משתתפים התלמידים במכינה בה יתנסו בעבודת האדריכל ומתכנן המוצרים. לשם כך הם יבחנו בצוותים פארק בבת-ים המשרת אוכלוסיה קטנה יחסית ופארק מרכזי ברמת גן המשרת אוכלוסיה גדולה בהרבה. התלמידים יסיירו בשני הפארקים, יכינו דו"ח כאנשי מקצוע ויפגשו במומחים בשלב הגשת הממצאים.

תהליך הלימידה בפרוייקט החדש שם דגש על הקניית כלים ומיומנויות ללמידה ושימוש מושכל בכמויות הידע העצומות אליהן נחשפים המשתתפים. התלמידים לא יסתפקו רק בספרי לימוד אלא יחפשו מידע בערוצים אחרים – ספריות, אינטרנט, סיורים, ראיונות וכדומה.

הפעילות התכנונית תטפח בקרב משתתפיה יכולת עבודה בקבוצה, כשרים מילוליים, תוך שילוב של נושאים מתחומי דעת השונים ולמידה אקטיבית - פיתוח לומד עצמאי, ביקורתי, ובעל אחריות על הידע והלימוד.

ההתנסות ב"למידה מבוססת פרוייקטים" קיימת במעט בתי ספר במדינת ישראל והיא מסמנת את הפרק הבא של הלמידה במערכת החינוך. כחלק מתפיסת הלימוד החדשניות של "מודל בת-ים לחינוך אישי" ובתמיכת משרד החינוך, מובילה מנהלת בית הספר, ליאורה קשפיצקי, את ההתנסות בבית ספרה. מנחה הפרוייקט הוא צבי לירז מעמותת חממ"ה, עמותה אשר מקדמת את הלמידה מבוססת הפרויקטים.