ביטוח לווינים (יש דבר כזה) הינו עסק מכניס אשר מייצר בכל שנה הכנסות בסדר גודל של 600 עד 700 מליון דולרים מתשלומי פרמיות. חברות הביטוח, שסופגות הפסדים קטנים פה ושם, הצליחו להביא את ענף הלוויניות לרמה טכנולוגית כה גבוהה, שבחמש השנים האחרונות כמעט ולא היו תקלות

כלים

איך זה עובד?

לווין תקשורת ממוצע הוא למעשה פרויקט שנמשך שלוש שנים, בעלות של כ-250 מליון דולרים ומזכיר בהרבה מאוד פרמטרים פרויקט תשתית כגון כביש או בניית מחלף.

המימון לפרויקט (בניגוד לסטארט-אפ למשל) מובנה וסגור מראש ובדרך כלל ניתן על ידי גופים בעלי חוסן כלכלי כגון בנקים וממשלות, השירותים שהלווין יספק ידועים מראש וחלקם הגדול גם נמכר טרום השיגור.

אנליסטים בכל העולם העריכו שענף לוויני התקשורת הוא הענף היחידי כמעט שלא נפגע מתנודות שווקי ההון כבר למעלה מעשרים שנים, למעשה הענף המשיך לצמוח גם במהלך המשברים הגדולים בשנת 2001 ובשנת 2008.

מכיוון שמדובר בסכומים גבוהים, ובעלויות גבוהות, מנוהל ביטוח של לווין תקשורת על ידי חברות ברוקרים כגון Marsh, Willis, Lloyds וכדומה אשר מנהלות מכרז על גובה הפרמיה מול כ-30 חברות ביטוח לווינים.

תפקידו של הברוקר הוא פשוט להרכיב 100% ביטוח במינימום פרמיה ללקוח, ומכיוון שהשוק הפך כל כך רווחי וכל כך תחרותי, המשימה לא קשה במיוחד.

למעשה שוק מבטחי הלווינים הוא השוק היחידי אשר פועל בהיקפים של מיליארדי דולרים בשנה שבו חברות מתפצלות ונפרדות בניגוד למגמה העולמית של מיזוגים ושותפויות עסקיות.

חודש של אסונות

שנת 2010, היתה עד ממש לפני חודש, המשך ישיר למגמה שהתחילה בשנת 2002 של שנים בהם הרווח המצטבר של חברות הביטוח הגיע ל-2.35 מיליארד דולר אבל אז, משהו השתבש.

זה התחיל עם לווין של חברת Eutelsat בשם W2B, ששוגר ב-28/10 וכבר אחרי כמה דקות התגלתה בו דליפת מחמצן חמורה שהשביתה אותו לחלוטין.

הלווין (שבנתיים נתקע במסלול מעבר לחגורה הגיאוסטציונרית למשך 20 שנים לפחות) היה מיועד לספק שירותי תקשורת לאזור אפריקה, ושוויו מוערך ב-343 מליון דולר.

יצרנית הלווין Thales Alenia Space טוענת בתוקף שהבעיה נובעת מתנאי שיגור לא נומינאליים, אבל הנתונים שסופקו על ידי חברת אריאן, והעובדה שהלווין השני ששוגר באותו שיגור תקין לחלוטין, מטילים צל כבד על אמיתות הטענות. תקלה זו היתה רק הסנונית הראשונה כאמור, בחודש של בעיות ותקלות.

לווין התקשורת המתקדם בשם SkyTerra 1 מתוצרת חברת בואינג, שוגר בהצלחה בתאריך 14/11 נושא עליו את אנטנת התקשורת הגדולה ביותר ששוגרה עד כה, בקוטר של 22 מטרים.

הלווין היה אמור לספק שירותי אינטנרט מהיר וסלולאר ועלותו 268 מליוני דולרים היה צפוי לפרוש את אנטנת העכביש הענקית שלו ב-30/11. תהליך פרישה תקין היה נמשך כמה שעות, ועד לכתיבת מאמר זה האנטנה עדיין לא נפרשה.

למרות שמהנדסי בואינג עדיין לא אמרו נואש, מומחים בתחום צופים שבימים הקרובים יוכרז הלווין כבלתי כשיר ובעקבות הכרזה זו, תבוא תביעה ביטוחית.

במאמר מוסגר, מוסיף כותב מאמר זה שהיו גורמים בקרב חברות הביטוח שראו בפרישת אנטנה ענקית שכזאת, האנטנה המסחרית הגדולה ביותר ששוגרה, סיכון טכנולוגי גדול, שהיווה עילה לא להשתתף בביטוח הלווין בכלל (מה שהתברר כהחלטה שקולה ונבונה).

המכה האחרונה שספג שוק ביטוח הלווינים הגיע באופן מפתיע מפרויקט GLONASS, שקיבל תנופה ומימון מנשיא רוסיה בעצמו, שראה בהפיכת המערכת למערכת בעלת כיסוי עולמי מטרה בעלת חשיבות לאומית.

ביום ראשון 5/12/2010 שוגרו עוד שלושה לוויני GLONASS שנועדו להפוך את המערכת ממערכת לוקאלית, לאזור אסיה בלבד, למערכת עולמית.

כמה דקות לאחר השיגור, ובאופן מפתיע, צנחו השלב השלישי של טיל הפרוטון, הנקרא Briz-M ועימו שלושה לוויני GLONASS המחוברים אליו אל מימיו של האוקיינוס השקט.

אף אחד אינו יודע להסביר את העילה לכישלון המפתיע, אך העובדה שהשלב השלישי ועימו הלווינים סטה בשמונה מעלות מהמסלול המתוכנן מצביע כנראה על תקלה חמורה במערכת הניווט (חומרה או תוכנה).

באופן מפתיע, שכן פרויקטים בעלי אופי ממשלתי/צבאי בדרך כלל אינם מבוטחים, התברר ששלושת הלווינים היו מבוטחים בסכום כולל של כ-500 מליון דולר.

וכך, תוך כמה שבועות ספג שוק ביטוח הלווינים נזקים של למעלה ממיליארד דולר.

מה צופן העתיד?

למרות ההפסדים העצומים, רוב הגורמים בשוק הביטוח איתם דיבר הכותב מעריכים שאין לצפות לעליית הפרמיות לביטוחים עתידיים, אלא לעצירה של מגמת הירידה שהחלה ב-2002 ונמשכה עד היום.

כותב מאמר זה מסתייג ומוסיף בשלושת המקרים שהוזכרו לעיל ספגו החברות והמדינות מכה לא מתוכננת שמחייבת האצת פעילות. EutelSat כבר הודיע שהלווין המחליף W3C שתוכנן לספק שירות במקום אחר, יוסב למשימת W2B וישוגר עד אמצע 2011. חברת בואינג כבר הודיעה שבניית SkyTerra-2 תושלם בקרוב, וגם הוא ישוגר במהלך 2011.

ממשלת רוסיה אינה חוזרת בה מהיעד של הפיכת מערכת GLONASS למערכת גלובאלית עוד לפני מרץ 2011, מה שכנראה יוביל לשיגור מהיר של שלושה לווינים נוספים במהלך חודש פברואר הקרוב.

האם הלקחים נלמדו ? האם התקלות זוהו ותוקנו ? ימים יגידו.

אמש דיווחה חברת בואינג שבשעות הבוקר המוקדמות התקבלו אינדיקציות שהאנטנה הגדולה של לווין SkyTerra-1, בקוטר של 22 מטרים נפרשה במלואה. הדובר הרשמי של חברת בואינג שיבח את המהנדסים והמהנדסות של החברה שעבדו כחודש על פתרון הבעיה מאז שוגר הלווין.

לטעמי, מדובר בלא פחות מנס טכנולוגי, שכן תהליך הפרישה שהיה אמור להימשך שעות מספר נמשך כחודש ימים ואם מהנדסי בואינג לא ישקיעו מאמצים אדירים להבין את מנגון הכשל, אין שום הבטחה שבלווין הבא SkyTerra-2 האנטנה תיפרש.

הכותב הוא מידד פריינטא, מנכ"ל חברת SPACECIALIST המשמש כיועץ לחברות ביטוח לווינים באירופה