העולם הפיננסי מלא במושגים ומונחים מסוגים שונים שכל אחד ואחת מאיתנו צריכים לדעת, בין אם אנחנו משקיעים רציניים ובין אם לאו, בין אם אנחנו שחקנים פעילים בשוק ההון או שחקנים פאסיביים, בין אם אנחנו עצמאים או שכירים.

כלים

עולם הכלכלה בכלל והעולם הפיננסי בפרט, משפיע על כל אחד ואחת היום. אין אדם שאיננו מושפע כך או אחרת מתהליכים כלכליים המתרחשים סביבו, בין אם זה ברמה הבינלאומית, בין אם זה ברמה הלאומית או ברמות אחרות, ברזולוציות יותר נמוכות וממוקדות.

איך זה משפיע עלינו באמת?

לפני שאנחנו נסביר שורה של מושגים פיננסיים חשובים ופופולאריים שכל אחד ואחת צריכים להכיר, נסביר בקצרה למה אנחנו באמת צריכים את זה. למה כל דבר בעולם הכלכלה והעולם הפיננסי משפיע עלינו.

נתחיל ברמה הבינלאומית. אם נניח יש משבר כלכלי בארה"ב, אז הוא מקרין לכל העולם וגם לישראל. בין אם זה בגלל שצרכנים אמריקאים לא יכולים לרכוש מוצרים ישראלים, מה שישפיע על חברות ישראליות ובין אם זה בגלל שאם חברות אמריקאיות נסגרות, אז היבואן או הצרכן הישראלי, לא יכולים לרכוש מוצרים שלהן ואז מחירי השוק מצד חברות מתחרות עלולים לעלות.

ברמה הלאומית, הרי שכל תהליך כלכלי או פיננסי יכול להשפיע על כל אחד מאיתנו. בטווח הקצר לדוגמא, אם ענף מסוים נכנס למשבר ונוצרת בו אבטלה, אז כוח הקנייה יורד, וזה מביא למשבר בענפים שקודם היו בטוחים אך כעת מתמודדים עם ירידה חדה בהכנסות. בטווח הארוך, ייתכן מאוד שזה ישפיע על חברות הנסחרות בבורסה, מה שיכול גם להשפיע על הפנסיות שלנו (שמושקעות בשוק ההון).

ברמה האישית, כל משבר כלכלי משפיע על חשבון ההוצאות וההכנסות שלנו, אנחנו מתמודדים שם שחיקה בשכר מחד ועלייה במחירים מאידך. זה משפיע על היכולת שלנו לספק לילדינו ולנו את איכות החיים שהיינו רגילים להם.

לכן חשוב מאוד להכיר מושגים מעולם הכלכלה, מהעולם הפיננסי, להבין אותם ולדעת איך הם יכולים להשפיע עלינו. אנחנו נתייחס לשורה של מושגים שחשוב מאוד להכיר, ולו ברמה השטחית.

מושגים פיננסיים חשובים שכולם צריכים להכיר

מדד המחירים לצרכן – מדי 15 לחודש, מפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה את מדד המחירים לצרכן. מדד זה מייצג את השינוי שחל בהוצאה הנדרשת עבור הוצאות קבועות שונות שהצרכנים מבצעים, למשל, מזון, ביגוד, הנעלה ועוד. אם המדד עולה, סימן שיש עלייה במחירים, אם המדד יורד, סימן שישנה ירידה. מכאן אפשר להסיק מסקנות שונות.

מה זה בכלל אינפלציה? אינפלציה היא תהליך הדרגתי וקבוע של עליית מחירים בהתאם לשווי ערך המטבע המקומי. בעיקרון, התהליך מתאר מצב בו המחירים עולים וערך המטבע המקומי נשחק, מה שאומר שלא משתלם להחזיק בו. במקרים קיצונים, כמו למשל ישראל בשנות השמונים, האינפלציה הגיע למספרים תלת ספרתיים, מה שהוביל לכך שלא היה שום ערך אמיתי לכסף הישראלי.

מיתון – הרבה פעמים אחרי אינפלציה מגיעים למצב של מיתון. מצב בו הפעילות הכלכלית מתמתנת באופן דרסטי. כלומר אין עסקאות. הסיבה לכך שאחרי אינפלציה יש מיתון, זה בגלל עליית המחירים שמונעת מאנשים לבצע עסקאות. במצב כזה, צריך לייצר מנועי צמיחה, לעודד אנשים להשקיע ולצרוך, למשל, במקום לחסוך כסף.

מדרגות מס – ישנם שני סוגים של מסים. מס רגרסיבי ומס דיפרנציאלי. מדרגות מס שייכות לסוג השני.

כוח קנייה – היכולת של הצרכנים לקנות דברים. ככל שהכח גדול יותר, כלומר יש להם יותר כסף לבזבז, כך תהיה צמיחה גדולה יותר, יהיו יותר מקומות עבודה, הכלכלה תצמח. אם הכוח קטן, הכלכלה קטנה בהתאם.

מס רגרסיבי הוא מס אחיד. כולם משלמים אותו דבר. הדוגמא הטובה לכך הוא מע"מ. כל הצרכנים משלמים את אותו סכום. מס דיפרנציאלי, הוא מבוסס על מדרגות כאשר משלמים אותו על פי הכנסות. ככל שההכנסה עולה כך עולים במעלה המדרגות ומשלמים אחוז גבוה יותר של מס. אתם יכולים לקבל עוד מידע על מדרגות מס רכישה - הסבר באתר מיסוי.

מה זה מס רכישה? מס רכישה הוא מס שאנחנו משלמים עבור מוצר שאנחנו רוכשים. זה לא קיים בכל מוצר אלא רק במקרים מסוימים, דוגמא דירות. כשאנחנו רוכשים דירה, מעבר לעלויות הנכס ישנם מסים מסוימים שעלינו לשלם. אחד המסים הוא מס רכישה. כך המדינה מרוויחה מעצם העסקה. זה מס שבנוי על מדרגות, הן נקבעות על פי ערך הנכס ופרמטרים אחרים.