בדיון שהתקיים אתמול במועצה הארצית הוחלט להמליץ לממשלה על הקמת שני יישובים חדשים בגולן – אורחה ומטר, במזרח ובצפון הרמה. רשות מקרקעי ישראל תתכנן את היישובים.

בשנתיים האחרונות קיימה המועצה האזורית גולן, ביחד עם רשות מקרקעי ישראל, חשיבה אסטרטגית בנוגע לעתידה. כתוצאה מכך נקבעה אוכלוסיית יעד של כ-60,000 נפש, פי שלוש מאוכלוסייתה כיום. יעד זה תואם להחלטת ממשלה 864, שעוסקת בעידוד הצמיחה הדמוגרפית בגולן, אשר התקבלה בדצמבר האחרון. לצורך עמידה ביעד זה נדרש גידול של היישובים הקיימים, ולצד זאת הקמה של יישובים חדשים.

יעקב קוינט, מנהל רשות מקרקעי ישראל, בירך על החלטת המועצה הארצית לאשר את הקמת שני הישובים החדשים. "הישובים החדשים יעניקו לאזור הגולן תנופה משמעותית של משפחות וצעירים, גם בני המקום וגם תושבים חדשים בגולן אשר יסייעו לצמצום הפערים בין המרכז לפריפריה, יתאימו למגמת הצמיחה ולצורך בפתרונות דיור מגוונים בפרישה ארצית רחבה, יחזקו ויגוונו את הקהילה הקיימת. תכנון הישובים יקח בחשבון את התנאים היחודיים של המקום, בהתאם לעקרונות תכנון מודרניים של אקולוגיה, סביבה, נוף, תרבות, נגישות, תשתיות מלאות, מוסדות ציבור, חינוך, דת, בריאות ועוד."

ראש המועצה האזורית גולן חיים רוקח: הקמת שני הישובים אורחה ומטר הם חלק משמעותי מיעד הכפלת האוכלוסייה שהצבתי עם כניסתי לתפקיד. הישובים החדשים הם בשורה אדירה לגולן והזדמנות יוצאת דופן. הישוב אורחה מתוכנן למזרח הגולן בין רמת מגשימים לאלוני הבשן והישוב מטר יקום בצפון הגולן בין צומת השריון לישוב שעל. הישובים החדשים יתמכו בישובים הסובבים אותם בשירותים רחבים מהקיים היום"

נפת הגולן מהווה כ-5% משטחה של מדינה ישראל, אך רק כ-0.5% מאוכלוסיית המדינה מתגוררת בה. אורכו של הגולן מצפון לדרום כ-73 ק"מ, מרחק דומה לזה שבין חדרה וגדרה. לגולן גבול יבשתי באורך של כ-112 ק"מ עם 3 מדינות, מתוכם כ-100 ק"מ בגבולות עם סוריה ולבנון. המטרות להגדלת האוכלוסייה הן מתן מענה לביקוש הגבוה הקיים למעבר לגולן, שיפור השירותים לתושבי המועצה, השתתפות במאמץ הלאומי למתן פתרונות דיור, וצמצום פערים בין המרכז לפריפריה. כל זאת, תוך שמירה על ערכי הטבע והנוף הקיימים בגולן.

מיקומו של היישוב החדש אורחה הוא במזרח הגולן, כ-5 ק"מ צפונית למושב רמת מגשימים. מיקומו של היישוב השני, מטר, הוא כקילומטר דרומית למושב שעל. בשל הפריסה הרחבה של היישובים במועצה, והמרחקים הגדולים ביניהם, המועצה האזורית הגדירה חמישה אשכולות תפקודיים של יישובים, כאשר בכל אחד מהם יישוב מרכזי שמספק להם שירותים.

מיקום היישובים החדשים הוא באשכולות היישובים המזרחי והצפוני, המיושבים בדלילות רבה של פחות מ-10 נפש לקמ"ר, וזאת על מנת לחזק את רמת השירותים ליישובים באשכולות האלו. לצורך הגדרת המיקום המדויק של היישובים נערכה בחינה של מספר רב של חלופות, בהיבטים שונים, וניתנה חשיבות גבוהה לפגיעה מזערית ככל הניתן בסביבה ובאקולוגיה, בנוף ובחקלאות. כמו כן, נבחרו מיקומים מרוחקים מקצרין, על מנת לא להוות לה תחרות.

היישובים מיועדים להיות יישובים קהילתיים בני כ-2,000 יחידות דיור, כלומר כ-8,000 תושבים בכל יישוב. המועצה מייעדת את היישובים להיות בעלי אוכלוסייה מעורבת של דתיים וחילוניים.

התוכניות יתוכננו ע"י א.ג. איזן אדריכלים ובוני ערים בע"מ, עבור רשות מקרקעי ישראל.