אובדן שיווי משקל שקורה ככה סתם באמצע החיים וללא בעיה רפואית נוירולוגית הוא מצב שמוכר לרבים, אבל יש לו פתרון. בין 20%-40% מהאנשים סובלים במהלך חייהם לפחות פעם אחת מהבעיה שנקראת ורטיגו כך שהיא מוכרת לרבים שאינם יודעים שגם יש מה לעשות במקרה כזה. טיפול בורטיגו הוא טיפול וסטיבולרי שמיועד להחזיר לאנשים את השליטה ביציבה שלהם ובשיווי המשקל, כדי שיוכלו לחזור ולעמוד על רגליהם, לתפקד ולהמשיך בחייהם כרגיל. זה מחייב ביצוע תרגילים שונים שיכולים לשפר את המצב משמעותית בתוך כמה ימים. במקרים חמורים יותר אפשר ללמוד לאמן את המוח מחדש כדי שיוכל להתגבר על הבעיה ובכל מקרה תוכלו לקבל פיזיותרפיה בבית שתעזור לכם בכך. זה משולב בשיתוף פעולה עם קופת החולים שלכם ומומלץ לבדוק את הזכאות שלכם לכך.

כלים
מקור:PIXAPAY
מקור:PIXAPAY

מהו ורטיגו ולמה זה קורה?

אנחנו לא חושבים בדרך כלל על הגוף המופלא שלנו כשהוא מתפקד כהלכה ולכן לא יודעים ששיווי המשקל שלנו הוא תוצאה של שיתוף פעולה בין כמה איברים וחלקים שמרכיבים את המערכת הפנימית שנקראת המערכת הווסטיבולרית. החלק הראשון מורכב מחלקים פנימיים באוזן הפנימית, החלק השני מורכב מהעצב הווסטיבולרי מופקד על שיווי המשקל אבל גם על שמיעה והחלק השלישי הוא חלקיקים וסטיבולריים שנמצאים בגזע המוח ומתקשרים עצבית. למעשה, המסרים העצביים האלה הם שאחראים לתחושת הוורטיגו. כשקורית התקלה שבגללה חלקיקים נודדים לתעלה שבה אינם אמורים להיות המסרים העצביים הסותרים גורמים לאנשים להרגיש שהם בתנועה למרות שהגוף שלהם במצב נייח לגמרי. כאן מתחילה התחושה הלא נעימה של סחרחורת ועולם שנע סביבכם ואתם לא יכולים לשלוט בו.

כיצד מטפלים בורטיגו?

יש כמה סיבות לוורטיגו ולכל אחת מהן מותאם טיפול ותיקון המצב. טיפול בורטיגו נעשה על ידי סדרת תרגילים שמטפלים בתנועת הראש על מנת להחזיר את החלקיקים למקום שבו הם היו אמורים להיות בשגרה, וזה לוקח כמה ימים עד שזה קורה. ההקלה היא מהירה יחסית ויש לתרגל זאת עד שהמצב מסתדר ונגמר הוורטיגו. במצבים חמורים יותר של ורטיגו כתוצאה מדלקת בעצב שגם גורמת לירידה בשמיעה יש פיזיותרפיה בבית שאפשר לקבל כדי לאמן את המוח מחדש לקרוא מסרים נוספים מלבד אלה שמקבלים מהאוזן הפנימית, כדי לייצב את הגוף ואת שיווי המשקל.