חרף העובדה שישראל היא מדינה קטנה יש בה מעיינות רבים הנמצאים לצד מסלולי טיול , שמורות טבע או באזורים לא מוכרים או מרוחקים . המעיינות הללו המכונים מעיינות שכבה נמצאים בעיקר בצפון הארץ, ברמת הגולן ובאזור המרכז, בהרי ירושלים. אילו תולדה של סלעים שיש בהם נקבים והמים מחלחלים פנימה לתוכם מתחת לפני הקרקע., ממש כמו ספוג, הח חודרים אל שכבות הסלע שבתוך אזור ההר. עד שהם נקלעים לשכבת סלע אטומה. שם נאגרים המים והם יוצאים החוצה בעקבות לחץ טקטוני או פשוט גילוי בעקבות חפירות. מתוך אותם מאגרים תת קרקעיים נוצרות נביעות מים ,אשר כל ימות השנה , נובעות וממלאות בשפע בריכות מים שנבנו לצדן .

קרדיט תמונה :גיל אהרוני
קרדיט תמונה :גיל אהרוני

חלק מהנביעות נמצאו ע"י חובבי מעיינות שחפרו את הבריכה בסמוך לנביעה וחלק מהבריכות לצד המעיינות הם חציבות אדם עתיקות שנמצאו בטבע , כפי הנראה שימשו בעבר כמקור מים לשתייה וחקלאות.

בפוסט זה אסקור בפניכם מסלולי טיול ל-7  המעיינות והנחלים השווים בישראל שכדאי לכם מאוד לבקר בהם בקיץ הקרוב!!! והבשורה שאפשר להתרחץ בכולם.

נתחיל מאזור הצפון :

אזור הגלבוע נמצא בין שלושת העמקים : עמק בית שאן , עמק חרוד, ועמק המעיינות . אזור זה הוא מהעשירים במים בצפון וכך גם הבריכות שהוקמו לצדם .

אחד המעיינות היפים בארץ והמוצלחים ביותר באזור הוא עין מודע זהו מעיין ענק הכולל בריכה גדולה מאוד שבצידה התחתון יש גשר שמתחתיו זורמים ומגיעים מי הנביעה המזינים אותו. סביבת הבריכה מוצלת ברובה ע"י אקליפטוסים גדולים .

יש שולחנות ישיבה , פחי אשפה , הכניסה ללא תשלום .

איך מגיעים :בוויז: קטע חוף המעיינות. חונים במגרשים והולכים ברגל כ- 20 דקות עד שמגיעים למעיין. אפשרות נוספת להגיע מהצד השני בוויז: חניון עין מודע . הליכה של 10 דקות ומגיעים למעיין.

עוד באזור הוקם קטע חוף מרשים שעורר הרבה מחלוקות הרי הוא נחל האסי , זהו נחל יפהפה בצבע טורקיז העובר בתוך קיבוץ ניר דוד. באזור הנחל יש דשא סינטטי והצללה . המים יחסית רדודים . הכניסה מוגבלת לכמות אנשים מסוימת לכן מומלץ להגיע מוקדם.

איך מגיעים: בוויז :החוף הירוק נחל האסי.

נעלה קצת לרמת הגולן גם שם יש לא מעט מעיינות ומקורות מים סה"כ ברמה יש כ- 20 מעיינות מוכרים היפה והמוצלח שביניהם הוא הג'וחדר המכונה גם עין אורחה מדובר במעיין מלבני נמצא באזור מוצל , ניתן להגיע עד אליו עם הרכב. יש לצדו שולחן פיקניק והמים בו קרים מאוד, בטוח יגרום לכם לרעננות בקיץ הלוהט.

איך מגיעים : בוויז : עין אורחה.

עוד מעיין גדול ופופולרי מאוד הוא עין עלמין זוהי אחת מבריכות הקצינים הסורים שנמצאו ברמת הגולן מדובר במעיין מלבני וגדול מאוד שסביבו יש צל . הליכה של כ- 7 דקות מהרכב למעיין.
איך מגיעים : בוויז: עין עלמין.

רוצים מעיין הפונה לנוף פתוח מרשים ביופיו סעו לעין אי"ה .מדובר על מעיין הצופה על משולש הגבולות : ישראל ,סוריה, ירדן. המעיין עמוק ומרובע ויש מתחתיו בריכה קטנה אליה זורמים עודפי המים. ליד בריכת המעיין יש עץ ענקי בו ניתן לשבת לאכול ולשתות קפה.

איך מגיעים : בוויז :עין אי"ה.

אזור הרי ירושלים

נדרים לאזור הרי ירושלים שבמרכז גם בו יש לפחות 15-20 מעיינות המובילים והטובים מכולם הם שניים. הראשון עין לבן מדובר על בריכת מעיין ענקית עגולה בחלקה העליון וישרה בתחתון היא עמוקה ונמצאת ליד גן החיות התנכי. יש אפילו שביל מונגש למעיין. מעליו יש בריכה נוספת רדודה יותר לילדים. הנביעה נמצאת מעל שניהם בפינה הימנית.

איך מגיעים: בוויז: עין לבן.

המעיין השני נמצא אמנם בתוך שמורת טבע ומוגבל בשעות הכניסה אליו. בשנים האחרונות הוא עבר שיפוץ מקצה לקצה. ונחשב לאחד המבוקשים בקרב המטיילים מדובר על עין חניה. זוהי בריכה מרובעת ענקית בגובה של כמטר וקצת . מעלייה יש ניקבה אליה אפשר להיכנס.
בשטח המעיין יש גם מזרקת מים מהתקופה הרומית שהיא מאוד מרשימה.

איך מגיעים: בוויז :עין חניה.

לסיכום יש בישראל מעיינות רבים חלקם דורשים הליכה בשמש וחלקם ניתן להגיע עם הרכב. המצוינים פה ניתן להגיע עם רכב עד שפת המעיין.

הכי חשוב קחו אתכם מים וכובע כי חם שם בחוץ!!

כותב המאמר: גיל אהרוני בעל אתר הטיולים "בא לי לטייל".