טכנולוג מזון הוא למעשה הכתובת העיקרית עבור כל אותם בעלי העסקים המתעסקים בתחום המזון, עסקים כמו מפעלים, דוכני קייטרינג וכיוצא בכך, אשר מעוניינים בייעוץ ועזרה מקצועית ומעמיקה בתעשיית המזון. בין אם מדובר בעסק שנמצא בצעדיו הראשונים ובין אם מדובר בעסק קיים ומבוסס הפועל בקיום בקרה ופיקוח אחר כלל ההתנהלויות בעסק ברחבי המחלקות השונות עד לאופן של הכנסת חידושים כאלו ואחרים כמו מוצרי מזון, מתכונים וכדומה.

כלים
קרדיט תמונה FREEPIK
קרדיט תמונה FREEPIK

אז מהו למעשה טכנולוג מזון?

טכנולוג מזון הינו איש מקצוע אשר מחזיק בהשכלה אקדמאית בתעשיית טכנולוגיית המזון. טכנולוג המזון הוא למעשה איש המקצוע שרואה את המזון באופן כימי, פיזיקלי וביולוגי. תחת סרגל כליו של טכנולוג המזון יהיה את הידע המעמיק עבור עריכת מחקר ופיתוח בתעשיית המזון וכמו גם, ביצוע של תכנון מפעלים ומטבחים בליווי ייעוץ המתקשר באופן ישיר לתחום הבריאות והתברואה. במידה ונצטרך לסכם זאת באמצעות כמה מילים, טכנולוג מזון הוא איש המקצוע אשר יודע איך לתכנן ולהתנהל בתעשיית המזון, מהשלב ההתחלתי שהמזון עדיין מוצג כחומר גלם עד לשלב הסופי מו הוא נמכר ברשתות השיווק המובילות. לאור העובדה כי מדובר בבן אדם שרכש מקצוע באמצעות למידה לתואר ראשון או שני של מדעי המזון, ניכר כי קיימת הכרות מעמיקה אשר מבוססת על ידע מקצועי נרחב הכל הנוגע לצורך האמיתי של בני האדם השונים בנוגע לתחום המזון. אי לכך, אחריותו של טכנולוג המזון לבחור את האמצע שבין שמירה על בריאות ואיכות המזון לבין ההצלחה הכלכלית עבור מעסיקיו.

מהי סמכותו של טכנולוג המזון?

טכנולוג המזון למעשה חייב להתייחס לכלל מרכיבי הייצור השונים של המזון אותו אתם רוכשים ברשתות השיווק השונות ברחבי הארץ וכמו גם, לצורת וכמות העיבוד שלו במידת הצורך. טכנולוג המזון מהווה שותף מלא לאורך כל תהליך הייצור והתכנון של מוצרי המזון או השתייה השונים. נוסף על האמור, לטכנולוג המזון ישנה האחריות על אלמנטים נוספים בתהליך ייצור המזון, אלמנטים כמו הנדסה חקלאית, שימוש בכימיקלים וכיוצא בכך. הוא גם אחראי ברוב המוחלט של המקרים על אופן העבודה של המכונות במפעלי המזון, עיצוב ויישום של אבטחת מזון וכמובן, אלמנטים של בקרת איכות, תהליכים ביוכימיים, עיצוב האריזה וכן הלאה וכן הלאה. נוסף לאמור, חשוב לציין כי כל הדברים הקשורים בניסויים במזון על בעלי חיים או לחילופין על בני אדם איננו חלק מהלך העבודה של טכנולוג המזון. מעט על סמכותו של טכנולוג המזון מאפשר ללמוד ללמוד מהיכולת שלו לשפר את הערכים התזונתיים של המזון אותו אנו צורכים. לדוגמא, מזון שכשל בייצור, עובר הסבה בליווי שיפור ולאחר מכן חוזר לשוק תחת אריזה, עיצוב ושם חדש.