משרד הפנים מפקח על כל הנושא של כניסת זרים לישראל, למטרות עבודה. יש תחומים שבהם יש אישורים להגעת עובדים זרים כמו בחקלאות או עובדים זירם לסיעוד ויש תחומים שבהם אין אישור לכך.

 

כלים

 

אשרות עבודה למומחים

במשרד הפנים יש הקפדה רוחבית על כניסתם של זרים בישראל. קו החשיבה הוא לא לאפשר למי שמגיע עם אשרת תייר, לעבוד בישראל, כי הוא עלול להישאר פה שנים רבות ללא אשרת כניסה המותאמת לעבודה.

אחת ההחרגות בנושא זה היא לאפשר למומחה בתחומו להיכנס לישראל ולעבוד בה על פי פרקי הזמן שנקבעו בחוק. מדובר בקבלת אשרות עבודה בישראל למומחים אשר לא קיימים בישראל. כמו לדוגמה מהנדסים בנישות ייחודיות של בניית גשרים או מנהרות, רופאים בעלי התמחות ספציפית ועוד.

התנהלות מול משרד הפנים

במקרים המיוחדים הללו, העובד הזר מגיש בקשה בשגרירות או בקונסוליה הישראלית במדינה שבה המומחה הוא תושב המדינה. לאחר הגעתו ארצה הוא מתחיל בהסדרת אשרות עבודה בישראל למומחים. מדובר בתהליך ארוך שכרוך בהרבה מאד בדיקות ואישורים, עד קבלת האישור הנכסף.

גם לאחר קבלת האישורים, נדרש העובד מעת לעת להאריך את תקופת השהייה שלו בישראל אם יש צורך בהמשך העבודה שלו בישראל. כמו כן האחראים עליו מוודאים שכל הנושא של אשרות עבודה בישראל למומחים הוא בתוקף, כאשר הוא יוצא לחופשה במדינה שלו וזאת כדי שלא יהיו בעיות בעת הכניסה שלו חזרה ארצה.

אישורים מיוחדים עבור העובדים הזרים

כדי להשלים את קבלת האישור הנדרש, על המומחה להעביר למשרד הפנים מסמכים שונים הקשורים למומחיות שלו ולמדינת המוצא שלו. על כל אחד מהאישורים הללו נדרשת חתימה של נוטריון אשר קרא את כל המסמכים, אימת את המידע במסמכים המתורגמים ורק לאחר שהכול תקין הוא מוסיף את החותמת המוטבעת של הנוטריון ואת הסרט האדום.

נציגי משרד הפנים בוחנים את כל המסמכים באופן מוקפד ביותר, לעיתים הם מבקשים מסמכים או אישורים נוספים על פי המקרה ויש מקרים שבהם כל המסמכים שנבדקו מספקים את נציגי משרד הפנים ולכן הם מנפיקים את אשרות עבודה בישראל למומחים.

התהליך הארוך והמייגע מוביל לא אחת למצב שבו המומחים מתייאשים מהדרך ומהבקשות הנוספות כיוון שהם שוב צריכים לבקש מסמכים מהמשפחה שלהם ובנוסף לכך הם צריכים לאחר מכן לתרגם את המסמכים הרלוונטיים ולהחתים שוב נוטריון, דבר שכרוך בעלויות כספיות שאינן תמיד בנמצא אצל המומחה.