מי מאתנו לא משתוקק להרגיש בנוח במרחב הביתי שלו? פלישה לסביבה האישית מלווה בחוסר נוחות ואף מהווה הטרדה.
אנשים רבים סבלו בשלב כזה או אחר בחייהם ממציצנות על ידי איש זר או שכן ואפילו קרוב משפחה וחוו השפלה ומצוקה כאשר גילו שמישהו מתבונן בהם בלי רשות או הפיץ תמונות שלהם ללא רשות.

כלים


מציצנות יכולה ללבוש צורות רבות כמו מציצנות באמצעות מצלמות, טלפונים, הצצה מהחלון.
מציצנות היא פגיעה בזכות לפרטיות בין אם מדובר במצבים אינטימיים או פשוט מציצנות לחיי היומיום ללא ידיעת או הסכמת מי שמציצים לו.
חוק הגנת הפרטיות תשמ"א 1981 אוסר על חדירה לרשות הפרט ולכן, במידה ויש חשד שבוצע אקט של מציצנות אפשר לפנות לעורכי דין ולהבין על פי הזכויות כיצד ניתן לפעול נגד המציצן.
בית המשפט יכול לבחון את עבירת מציצנות בדרכים שונות ובאילו נסיבות התרחשה כאשר גורמים כמו ההיסטוריה האישית של המציצן והרקע למעשה ואם המציצנות לוותה בעבירת מין או האם היתה פרונטאלית או וירטואלית, מהי תדירות (ישנם מציצנים סדרתיים) ואילו זכויות הופרו.
לפי כל הפרמטרים בית המשפט יגיע לפסק הדין או עוד קודם לכן אם המקרה הגיע לגישור וכדומה.

מהן הפעילויות המציצניות?


חשוב להבין שעבירת מציצנות יכולה לקבל ביטויים שונים, החל מקריאת מידע פרטי ועד צילום מישהו בלי רשותו. העבירה נתפסת חמורה יותר כאשר מדובר במציצנות לקטינים.
יש להבין מה נחשב לעבירת מציצנות, כדי להימנע מחדירה לפרטיות. למשל, בהתקנת אמצעי צילום בבית או בבית העסק כאשר יש מיקומים בהם מותר לצלם ואפילו התייחסויות לזוויות הצילום למניעת הפרת פרטיות כולל תיעוד קולי.
בעידן הדיגיטלי המציצנות הפכה לדומיננטית אפילו יותר באמצעי מעקב שונים ברשתות החברתיות וכדומה.
העבירה מחריפה נוכח שילוב של עבירת מין או ביצוע פריצה להשגת חומרים אינטימיים, לדוגמא.
כבר היינו עדים לפרשיות שונות בעולם בהן האקרים פרצו לתיקיות ואלבומים פרטיים ואף הפיצו צילומים אינטימיים ברחבי הרשת ו/או בוואטס אפ.

 

מה עושים ולמי פונים אם קיים חשש לעבירת מציצנות?


במידה ואתם חשים שהופרה פרטיותכם או שהוגשה נגדכם תלונה בדבר מציצנות ולדעתכם אין לכך בסיס ואולי אף מדובר בעוגמת נפש, יש לפנות לעורך דין.
עורך דיו בתחום יוכל לסייע לכם להבין לעומק מה נחשבת פגיעה בפרטיות הן במישור הפלילי והן במישור האזרחי. למשל, פרסום למטרות פוגעניות יכול להגיע לפיצויים בגובה אלפי שקלים ואף למאסר בפועל כאשר יש הבדלים בין הליך פלילי לאזרחי.
יש לקחת בחשבון שלעיתים כאשר מדובר בקטין שמבצע עבירת מציצנות במקרים מסוימים יתכן שאפילו הוריו יואשמו ברשלנות ועשויים לשלם פיצויים על הנזק שילדם גרם.
אל תתמודדו לבד עם בעיות של מציצנות. בשביל זה ישנם עורכי דין המתמחים בהגנת הפרטיות על מנת לקבל ייעוץ משפטי ולהבין כיצד לפעול לפי הנסיבות.
במקרים מסוימים, ניתן, למשל, להגיש תביעה אזרחית כנגד המציצן ולקבל פיצויים גבוהים גם אם לא הוכח נזק, אך כמובן שכל מקרה לגופו.
יתכנו גם מקרים בהם הוגשה תלונה בדבר מציצנות ואתם יכולים להוכיח שלא נעשתה מציצנות (אלא למשל המתלונן/ת חשפו את עצמם) ואפשר אף לפנות לבית דין לתביעות קטנות בנוגע לקבלת פיצוי על עוגמת נפש ורשלנות (לדוגמא אם הגיעה משטרה בנושא).
כך או כך, חשוב מאוד להקדים תרופה למכה ולפנות לעורך דין שהינו בעל ניסיון בתחום על מנת שהוא יידע כיצד לבסס את התלונה ולהגיש את התביעה ולנהל אסטרטגית את התיק כך שבאמת תוכלו לקבל פיצויים או לקדם תהליכים להגשת כתב אישום כנגד המציצן.