על אף שהורים בטוחים שהתינוק לא יכול לקלוט בגילו הצעיר מצבים שונים כגון: מקרים שבהם אמא שלו במצב רוח ירוד, שהיא עצובה, מוטרדת או עייפה, חשוב מאוד לדעת כי תינוק מגיב למצב רוחה של האם. הוא אמנם זקוק לטיפול בצרכיו הבסיסיים כגון: השקטת הרעב שלו, שינה טובה, החלפת חיתולים, אך בשנים האחרונות מצטבר ידע רב על כך שגם תינוק קטן מאוד יכול לקלוט ולשדר מסרים רגשיים באמצעות: בכי, עיוות הפנים, תנועות גוף וכן, התינוק מאוד קשוב לקולות של ההורים שלו ואף מגיב אליהם. על כן, דיכאון לאחר לידה של האם, עלול להשפיע מאוד על התינוק.

כלים

 

מהו דיכאון לאחר לידה?

כל אישה חווה שינויים רבים לאחר לידת תינוק. בין אם מדובר על שינויים הורמונליים שגופה חווה ובין אם מדובר על שינויים שנובעים מהמצב החדש שהיא צריכה להסתגל אליו: הדאגה לתינוק החדש, חוסר שינה, חוסר יכולת לדאוג לעצמה כפי שהיא רגילה ועוד. נשים רבות יכולות להגיע למצב של דיכאון לאחר לידה, דבר שיכול לפגוע הן בהן עצמן, הן בתינוק והן בבן הזוג ובמקרה שיש עוד ילדים, גם בילדים האחרים. ניתן לחלק את הדיכאון המדובר ל3 רמות:

דכדוך או עצבות אחרי לידה הקרויים גם בייבי בלוז- מדובר על דכדוך קל וחולף המתבטא בתחושה של עצבות וחוסר אנרגיה. הדיכאון המדובר נחשב לסוג קל יחסית והתופעה אופיינית מהיום השלישי לאחר הלידה ועד היום העשירי. יולדות רבות מתלוננות על עצבנות ונטייה לפרוץ בבכי במהירות על דברים קטנים בימים הללו. התופעה המדוברת חולפת מאליה ואיננה דורשת התערבות או טיפול

רמה שניה הוא דיכאון אחרי לידה -  1 מכל עשר שנים תלקה בדיכאון לאחר לידה, מדובר על תופעה שמתפתחת כ4 עד 6 שבועות לאחר הלידה אך יתכן שהיא תתפתח גם בשלבים מאוחרים יותר.

רמה שלישית וקשה של דיכאון לאחר לידה הוא: פסיכוזה שלאחר לידה- מדובר על מצב נדיר וחמור. הפסיכוזה היא מצב נפשי שמאופיין על ידי מחשבות אובדניות, התנהגות בלתי הגיונות ובלבול. נשים במצב זה זקוקות לטיפול פסיכיאטרי צמוד.

סימפטומים של דיכאון אחרי לידה

הסימפטומים לתופעה הם רבים וכוללים בין היתר: תחושת עצבות, בכי רב, ייאוש, מועקה, תשישות, הפרעות אכילה, הפרעות שינה, תחושת ריקנות, חוסר אנרגיה, התקפי חרדה, חוסר חשק מיני, קושי לטפל בתינוק ובעצמן, חשש להישאר עם התינוק לבד ובמקרים קשים גם הפגנת רגשות שליליים כלפי התינוק לרבות מחשבות על פגיעה בו. עוצמת הדיכאון כאמור תשתנה מאישה לאישה.

כיצד עלול דיכאון אחרי לידה להשפיע על התינוק?

ככל שהאם סובלת מדיכאון אחרי לידה באופן עמוק יותר, ההשפעות השליליות על התינוק וההתפתחות שלו יהיו חזקות יותר וזאת משום שהתינוק משקיע את עצמו בחקירה ובלימוד תוך כדי התנסות רגשית נעימה, בסביבה שאמור לעורר בו רוגע ושמחה ועל כן, כאשר האם איננה מספקת לו בצורה הטובה ביותר את הצרכים הרגשיים שלו, הוא ישקיע פחות לתהליכי חקירה ולמידה, מה שיכול לפגוע בכישורי השפה שלו ובקוגניציה. התינוק עלול לסבול הן כילד והן כמבוגר מעיכוב ברכישת שפה ודיבור, עיכוב קוגניטיבי, הפרעות רגשיות והפרעות התנהגות.