פצעים כרוניים עלולים להימשך שבועות, אפילו חודשים, ובמקרים רבים פצע שלא מתרפא אינו משתפר ללא התערבות רפואית רצינית ומקיפה.

קרדיט תמונה PIXABAY
קרדיט תמונה PIXABAY

פצע מוגדר כרוני במצב בו ההחלמה אינה מתרחשת באופן משמעותי או לחלוטין בתוך חודש או חודשיים. אם אתם סובלים ממצב של פצע שלא מתרפא, ללא כל סימני ריפוי, יש להתייעץ עם רופאים במרפאה פרטית, כי ללא טיפול, פצעים כרוניים עלולים לגרום לסיבוכים מסוכנים.

תסמיני פצע שלא מתרפא

הסימנים הברורים לזיהוי פצע חדש הם גוון אדום שמופיע על הפצע, גירוי עור ולעתים נפיחות, אבל פצע שלא מתרפא מתבטא בתסמינים ייחודיים, שכוללים:

העדר סימני ריפוי בפרק זמן של חודש, כגון גלדים או רקמה חדשה. העדר תחושה סביב אזור הפצע. שינוי בצבע הפצע. ריח רע. הפרשה מהפצע. נפיחות ניכרת.

במקרה של פצע שלא מתרפא, יש ברוב המקרים מצב רפואי בסיסי אחד או יותר שיש לטפל בהם כדי לאפשר לתהליך הריפוי להתחדש. עם הבנת הסיבות, ניתן לנקוט בצעדים לטיפול בבעיות שמונעות את ריפוי הפצע ולהתחיל את תהליך ההחלמה. הנה ארבע סיבות שעשויות לעכב או אפילו לעצור את תהליך הריפוי.

1. התפתחות זיהום

העור הוא קו ההגנה הראשון של הגוף מפני זיהום. כשהעור פצוע, חיידקים חודרים לגוף דרך הפצע הפתוח. זיהומים על פצע שלא מתרפא עשויים לעצור כמעט לחלוטין את תהליך הריפוי, כי הגוף נלחם בזיהום, במקום לרפא את הפצע.

במצב של פצע מזוהם, עלולים להתרחש תסמיני אדמומיות, נפיחות וכאב סביב הפצע, כמו גם התפתחות מוגלה או נוזל עם ריח רע. צוות רפואי במרכז טיפול פרטי ירשום טיפול אנטיביוטי על מנת להילחם בזיהום.

2. זרימת דם לקוי

במהלך תהליך הריפוי, תאי הדם האדומים בגוף נושאים תאים חדשים לאזור הפצע כדי להתחיל בבניה מחודשת של רקמות. זרימת דם לקויה עשויה להאט את התהליך של פצע שלא מתרפא, ולגרום להאטה משמעותית בתהליך הריפוי.

מצבים כרוניים, כמו סוכרת והשמנת יתר, עלולים לגרום לזרימת דם לקויה. טיפול פיזיותרפיה או טיפול מקיף בפצע על ידי מומחי מרפאה פרטית מסייעים לשיפור זרימת הדם.

3. תזונה לקויה

הגוף זקוק לאספקה נאותה של חלבון לבניית רקמות חדשות, עד פי שלושה מהדרישה היומית הרגילה. הידרציה נכונה נחשבת גם היא למפתח בסיוע להחלמת פצעים כרוניים.

אבל למרבה הצער, במקרים רבים אנשים מתעלמים מגורם התזונה הלקויה כסיבה למצב של פצע שלא מתרפא.

4. סוכרת

עלייה ברמת הסוכר בדם עלולה להאט את זרימת הדם של חולה סוכרת ולהשפיע באופן שלילי על מערכת החיסון שלו, במצב שמציב אותו בסיכון גבוה לזיהום.

חוץ מזה, לחולה סוכרת עשוי להיות נזק עצבי, כך שהוא עלול שלא לחוש תחושת כאב, מה שגורם להעדר זיהוי פצע שלא מתרפא.