לא כל הורה נולד להיות הורה, על כך העידו חכמים מאתנו. לא כל הורה מצליח למצוא בעצמו את הכישורים המתאימים להורות נכונה. נכון, זה בהחלט עניין של ניסוי וטעייה, אבל למה לעשות את כל הטעויות הנוראיות האלו על חשבון הילדים שלכם? גם אתם מתעצבנים השכם וערב, וגם הם אינם מתחנכים כראוי, וסובלים מכל מיני חסכים. כל מה שקשור לענייני משפחה, הוא מסובך למדי, כך אף אפשרויות הלימוד שלו. בכל מה שקשור לקורס של מאמני הורים, אשר המיקוד שלו מתבטא בחיזוק הסמכות ההורית, כל ההיבט של לימודי הדרכת הורים, עוסק במנעד רב של התמודדויות, כמו למשל – בעיות ברובד הרגשי בקרב ילדים, שלא מתקשרים להצבה של גבולות, כי אם אף למצבים משפחתיים ספציפיים, שמחייבים יחס רגיש להיבט מסוים.

כלים
קרדיט תמונה FREEPIK
קרדיט תמונה FREEPIK

באיזה שלב יש לבחור בנתיב של לימודי הדרכת הורים?

על השאלה המשמעותית – "באיזה שלב יש לבחור בנתיב של לימודי הדרכת הורים"?, נענה מיד. על מנת לתפקד כהורה לא נדרש להוציא באמת רישיון, אין כל ספר הדרכות אותנטי, ואין מי שהכין אתכם למצבי קיצון ייחודיים, כמו גם לאתגרים שבחינוך ילדים. הורים לילדים חושבים שחינוך ילדיהם יהא אינטואיטיבי, שברור מאליו שמרגע צאתו של היילוד – תדעו בוודאות איך לתפקד בכל רגע נתון. אבל לנו יש תכנונים, ולאלוהים יש את שלו... באם אתם מתקשים בחינוך הילד שלכם, אף במידה והוא קטן מאוד, ואף במידה והוא כבר נער מתבגר, כי אז תיהנו מאוד מלימודי הדרכת הורים. בוודאי שחוויתם אי אלו משברים, במסגרת הניסיון שלכם לחנך את ילדכם, ופה זה המקום לנסות ליישר את ההדורים. במסגרת הלימודים של הדרכת הורים, בוודאי שתרצו ללמוד יותר על הנושא החשוב של עונשים לילדים. זה הוא תחום מאוד טעון, שיש לו המון אינטרפרטציות. אומנם המלה עונש לילדים מעוררת קונוטציה שלילית, אבל עם קצת יותר העמקה בתחום, תבינו שכל ילד חייב גבולות, ולעתים העונשים לילדים הם אלו שיוצרים את הגבולות הכה מתבקשים מאליהם.

מדוע לימודי הדרכת הורים כה מומלצים?

שאלה חשובה למדי – "מדוע לימודי הדרכת הורים כה מומלצים"?, הסיבות לכך הן רבות. נתחיל באמירה, מעניין מה קורה אצלם בבית. כל מצב בעייתי עם הילד שלכם, לא רק מלבה תחושה של חוסר אונים ומרגיז, כי אם בד בבד הוא משתרש אצל ילדכם, תוך כדי כך שהיד למד דברים שאינם מומלצים. באופן הזה, ילדים סוררים, יכולים ללמוד שלא חייבים להשקיע יותר מדי בחיים, כדי להשיג דברים. שההורים שלו מתפקדים על תקן של חברי הילדות שלהם, שהם היחידים שחשובים בעולם הזה, ואין מי שיעז לצאת אל מולם, וכיוצא בזאת. המכה הגדולה תחול כשילדים אלו יצאו לעולם האמתי, וכאן בא לידי ביטוי החינוך הקלוקל, בשביל כל המעורבים בדבר. ונחזור למושא השאלה – הלימודים של הדרכה הורים כה מומלצים מכיוון שמתקיימת אינטראקציה משפחתית של תמיכה, אינטראקציה מאוד חיובית ובריאה. כמו כן, משתפים פעולה עם הילדים. ולסיום, נהנים מתחושה סימפטית, באווירה משפחתית.

האם זה נכון לתת עונשים לילדים?

אם יש שאלה, שהרבה הורים לילדים תוהים לגביה – "האם זה נכון לתת עונשים לילדים?", ועל כך נמהר לענות לכם. נתחיל בהבנה ההדדית, כי יש לשמור על משמעת באופן עקבי, וזאת כדי לקדם התנהגות טובה בקרב הילדים. את הסוג של העונשים לילדים יש לשנות, על פי הגילאים שלהם. ברגע שתענישו את הילדים שלכם, אתם בעצם אומרים להם בכך, שאתם ההורה המבוגר והאחראי בחדר, ואתם ממש עכשיו מציבים את הגבולות, שיסייעו לילדים לכם ללמוד כישורי חיים ערכיים למדי. לפעמים, כאשר ילדים מבצעים דבר מה שלילי, הם חשים רגשות אשמה, ומכינים את עצמם לקראת עונש, שהם מאמינים שמגיע להם. בחירה בעונש לילדים עשויה להקל על תחושות האשמה שלהם, וללמד אותם איך להימנע מהישנות של סיטואציות זהות בעתיד.