בריכת שחייה פרטית היא כנראה חלום של כל משפחה, מה שמשמח הוא שהיום לא מוכרחים להיות בעלים של מגרש ענק על מנת לממש חלום זה, כשלמעשה בכל חצר כמעט ניתן לבנות מאגר מים שמחליף את הבריכה ציבורית ובו אפשר להשתכשך במשך כל ימי הקיץ הלוהטים. חלום זה ניתן לממש באמצעות כמה אלפי שקלים עם בריכה ארעית או בעלות יותר משמעותית במידה ונרצה בריכת שחיה ביתית עמידה ואיכותית. בסופו של יום היא אמורה להיות שמישה ומעוצבת ועמידה לאורך שנים. במאמר זה נפרוש את כל המידע שתבקשו לדעת אודות בריכת שחיה ביתית – היתרים ותהליך הבנייה, כל האלמנטים שמתלווים להקמתה וכיצד היא משפיעה על כל הנוף והעיצוב סביבה.

כלים
 קרדיט לתמונה – אמנות הגינה הקסומה – עיצוב גינות והקמת בריכות שחיה ביתיות.
קרדיט לתמונה – אמנות הגינה הקסומה – עיצוב גינות והקמת בריכות שחיה ביתיות.

חושבים על טווח ארוך

כל זמן שאתם חושבים על עתיד הנכס שבו אתם מחזיקים, מוטב שכל השקעה שתוסיפו לחצר או לבית, תהיה מתוך בחירה שתעלה את ערך הנכס ותאפשר הנאה לאורך זמן. בריכות קבועות שעשויות מבטון, נחשבות לעמידות לאורך שנים, מעוצבות ,משדרות יוקרה וגם מאפשרות רחצה של כמות גדולה של אנשים. כמו כל מבנה קבע שצופן לו עתיד לטווח ארוך, נדרש יהיה להשיג היתר בנייה ולפעמים אישורים נוספים, זאת בהתאם לדרישות של הרשות המקומית או לעירייה בעיר בה מתגוררים.

בריכה שקועה מבטון

בריכת שחיה ביתית עמידה ואיכותיתבריכת שחיה ביתית עמידה ואיכותית נחשב למבנה קבע שמחייב מספר פעולות כגון  - עבודות עפר ,חפירה ופינוי של הקרקע באזור המיועד לבריכה , עד לעומק המתאים , ברוב המקרים גם נידרש לחפור ולצקת כלונסאות ( על פי הנחיות הקונסטרוקטור) שיהוו את הבסיס לבריכת הבטון.

לאחר מכן – עבודת טפסנות ובניית שלד הבריכה, בנייה של הקירות על ידי בטון וכולי. אך בטרם מתחילים את כל התהליך, יש להוציא היתר בנייה מהרשות המקומית וזה גם הזמן להסתייע באנשי מקצוע כמו מעצב גינות, מהנדס ואדריכל נוף, שיסייעו בתכנון המבנה, כשהם לוקחים בחשבון את כל התנאים בחלל (גודל ומידות, סוג אדמה, הצרכים של הדיירים, הנוף שמסביב ושיקולים טכניים נוספים). הקמה של בריכת בטון שקועה תארך לכל הפחות חמישה שבועות בהם החצר תראה כמו אתר בנייה עם חור ענק שפעור לו באמצע ועם לא מעט לכלוך ובלגן מסביב. אולם, בסופו של יום, התוצאה תהייה מרשימה ואיכותית למדי.

תהליך בניית בריכת שחיה מבטון

תהליך הבנייה יתחיל לאחר שיושג ההיתר ויתקבל אור ירוק להקמת המבנה. לאורך כל התהליך תהייה התייחסות לביטחון הרוחצים באמצעות תכנון מהודק ובחירה בחומרי גלם איכותיים. בתחילה יידרש להכשיר את האדמה כדי שניתן יהיה להטמין בה תשתית ראויה, לאחר מכן מבצעים חפירה ומציבים עמודי תמיכה. אחר כך מתחילים בבניה של הקירות (תוך הטמעת תשתיות על האביזרים שישולבו בשלב מאוחר יותר בבריכה) , כשדואגים במקביל לאטום כל חריץ ולהשטיח כל בטן. לאחר שהיסודות עומדים, יש לבצע בדיקת אטימות (כפולה) - בדיקה שהיא משמעותית על מנת שלא יידרש לחזור לשלבים מוקדמים ולהרוס את מה שיבנה בהמשך. לאחר שמוודאים שהכל כשורה ניתן להמשיך ולבצע עבודות גמר שכוללות טיוח, יישור והדבקה של אריחים מסוג פסיפס /קרמיקה. במקביל לעבודה על האבזור : על ידי תאורה ייעודית, התקנת חימום , ג'טים , כיסוי בריכה מתאים וכולי.

מה שלא חשבתם עליו

בכל בניית בריכה נדמה כי כל מה שצריך זה לבנות את התשתית ולמלא אותה במים והנה לנו מאגר מים צלול ומרהיב, אך לא כך הם פני הדברים ויש כמה דברים שלא מודעים אליהם אבל הם הכרחיים ובלעדיהם לא ניתן יהיה להמשיך את התהליך – כפי שהוזכר לעיל היתר בנייה הינו אחד מהם, עד שלא מקבלים אותו ועומדים בכל הדרישות של המועצה לא יהיה ניתן למעשה להתחיל בהליך. כמו כן, חדר מכונות של הבריכה הינו הלב של כל העסק הזה והוא מתניע את כל הסיפור ודואג לחיטוי וניקיון של המים שיהיו כשרים לרחצה. גם מערכת הניקוז של המים הינה משמעותית, משאבות שהן חלק מכל המערך הטכני וכולי. כמו כן, נדרש יהיה להתקין את כל האביזרים בפנים חלל הבריכה ובחדר המכונות בסיוע של חשמלאי שיתקין את לוח הפיקוד שמספק חשמל לכל אותן מערכות.

מה מסביב לבריכה?

כעת, כשאפשר להתרכז גם בכל מה שמסביב לבריכה, רצוי לקחת החלטה נבונה לגבי סוג הריצוף שמסביב וכדאי שישתלב עם הסגנון העיצובי של חלל החוץ והפנים גם יחד. יש שלושה סוגי ריצופים – דק, ריצוף או דשא סינטטי. בכל בחירה יש יתרונות וחסרונות  –

דק – מענה מרשים במיוחד, עם מגוון רחב של סוגי דק , החסרונות שלו שהוא דורש תחזוקה של העץ מדי מספר שנים ( למעט דק סינטטי שלא דורש תחזוקה) ונחשב לאופציה יקרה יותר.

ריצוף  - נחשבת לבחירה המועדפת ברוב המקרים, לא דורש תחזוקה רבה (למעט סילר פעם במספר שנים) , מגוון רחב של אבנים שמתאימות ומשתלבות עם סגנון הריצוף שמוביל עד לבית , ולרוב פתרון זול יותר מדק.

דשא סינטטי – היתרונות שלו שהוא חוסך במי השקיה ואינו דורש תחזוקה. החסרונות, שהוא יכול להיהרס עם הזמן ויש לו מראה מלאכותי.

היום, מעצבי בריכות נוהגים להציע תאורת פנים לבריכה, מה שמאפשר רחצה לילית ומראה זוהר וקסום לכל החלל. גם מקלחון בצמוד לבריכה הינו פריט נפוץ בימינו .

המאמר נכתב באדיבות אמנות הגינה הקסומה - ערן לוינסון – אדריכל נוף ומעצב גינות
054-5228882  mailto:eran@omanuthagina.co.il