במדינת ישראל מודל 2021, בשל הריבית במשק המצויה בשפל שלא ידעה בתולדותיה, הותרת כסף פנוי בבנק דומה להנחתו אל מתחת למזרון, כאשר נוסחות פשוטות בכלכלה בסיסית מוכיחות כי לא רק שמדובר בכסף שאינו מרוויח דבר, כי אם מפחית מערכו בפועל. אם ברשותכם הון זמין, ראוי כי תנסו לבחון מספר אפיקי השקעה שאולי יניבו עבורכם בעתיד תשואה – הנה כמה הערות מרכזיות בנושא.

קרדיט תמונה FREEPIK
קרדיט תמונה FREEPIK

בשנים האחרונות, ובעיקר בתקופת הקורונה המתמשכת עלינו, חדר לשיח הישראלי מונח כלכלי נפוץ ושכיח בפי רבים, "הכנסה פאסיבית" - משמע הכנסה קבועה אשר מקורה אינו מעבודה. הכנסה פאסיבית בימנו היא יעד נחשק לישראלים רבים השואפים לביטחון וחופש כלכלי. כאשר הצורך במיצוי כסף/הון פנוי וביצירת מקורות הכנסה נוספים הם ברורים במציאות הישראלית החונקת לעתים, ראוי כאמור לנסות ולבחון מוקדי השקעה אפשריים כאשר במדינת ישראל ההשקעות הנהוגות לרוב הן סולידיות, בזמן שמרבית הישראלים אינם מחבבים סיכונים גדולים ומחפשים אחר "קרקע בטוחה" ונוחה יחסית להשקעה. שני אפיקי ההשקעה הבולטים כיום בישראל ועונים לכאורה על הגדרות אלו הם השקעות בשוק ההון לצד השקעה בנדל"ן. ריכזנו עבורכם מספר נקודות שחשוב להכיר בכל תחום:

השקעות בשוק ההון

השקעה בתיק הון נשענת על תנודות במשק והצלחות של חברות שונות – השקעות אלו מצריכות ידע והיכרות עם השוק, כלים לחיזוי ירידות ועליות של תחומים שונים, מעקב תמידי ויד על הדופק, באמצעות בניה וניהול של תיק השקעות מותאם אישית. למי שאינו בקיא בשוק המניות אך בכל זאת מעוניין לנסות ולהשקיע את הונו שם, מומלץ לפנות לגורמי מקצוע מוסמכים אשר מספקים ליווי אישי וייעוץ בתחום, ומעמידים לרשות המתעניין מנהל תיק השקעות בעל ניסיון. ניהול נכון וחכם של תיק השקעות יכול להניב תשואה קבועה ולהגדיל את סכום ההשקעה הראשוני לאורך זמן בצורה משמעותית.

השקעה בנדל"ן

שוק הנדל"ן החם בישראל משקף לא רק את צרכי הדיור של האוכלוסייה ההולכת וגדלה כי אם גם את ההבנה בחוק הבסיסי ביותר בכלכלה: ביקוש והיצע. על בסיס היצע הקרקעות המוגבלות בישראל שמיועדות לצרכי מגורים, מסחר, תעשייה, חקלאות ועוד, מתקיימת הבניה ומכאן נגזרים נכסי הנדל"ן.

השקעה בנכס נדל"ן היא השקעה הנחשבת לרוב כמניבה באמצעות אחת משתי תצורות הכנסה:

  1. הכנסה קבועה משכירות ודמי שימוש.
  2. השקעה הונית המתקבלת כתוצאה מרכישה במחיר נמוך ומכירה בסכום גבוה.

בעוד ששוק הדירות ונכסי המגורים הוא חם במיוחד, ולרוב קשה למצוא נכסים איכותיים במחירים נמוכים, לאחרונה משקיעים רבים מתמקדים דווקא בשטחי מסחר ונכסים ייחודיים, מהם קיים מחסור יחסי וביקוש גובר. כך למשל בין הנכסים המסחריים שנראה כי גובר בהם העניין בשנים האחרונות ניתן למנות:

  1. מתחמי משרדים - מבנים המספקים שטח משרדי וארגוני ומבוקשים במיוחד על ידי חברות הייטק וארגונים גדולים בישראל.
  2. מתחמים לוגיסטיים - מתחמים הנקראים בשפה המקצועית מרלו"ג (מרכז לוגיסטיקה) מיועדים עבור פתרונות לוגיסטיים ומאגדים שירותים שונים בניהם קליטת  סחורות, ניהול מלאי, אריזה, משלוחים וכו'. בעידן של ריבוי מכירות אונליין ברשת, המרכזים הלוגיסטיים מאפשרים תהליכי עבודה גדולים של ייצור, מכירה ושילוח   ביעילות ותוך חיסכון בעלויות תפעוליות.
  3. שטחי מסחר - חנויות ומרחבים מסחריים באזורי ביקוש, מניבים לרוב שכירות משתלמת לאורך שנים וידועים בביקוש גבוה.

כך או כך, בכל הנוגע להשקעות נדל"ן, בין אם מדובר בנכסים מסחריים או נכסים למגורים, ובדומה להשקעה בשוק ההון, מומלץ להיעזר בגוף מקצועי ומנוסה בתחום דוגמת חברה מוכרת בעלת שם ורזומה המציעה בין היתר נכסי נדל"ן מניב באזורי ביקוש בישראל. כניסה לעולם ההשקעות עשויה להיות מאיימת ומאתגרת עבור רבים, וחשוב ללמוד ולהכיר את הסיכונים בתחום לצד הסיכויים והזדמנויות, ולהיעזר בייעוץ וליווי של אנשי מקצוע מובילים ומנוסים.

* האמור במאמר זה אינו מהווה ייעוץ / שיווק השקעות ו/או תחליף לייעוץ/שיווק כאמור המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.