בשנים האחרונות אחד הטרנדים שתופסים תאוצה יותר ויותר, והופכים למצרך מבוקש מאוד בקרב חברות הדברה שונות, זה – הדברה ירוקה. הפופולאריות הגואה של נושא ההדברה הירוקה נובעת מהמודעות המתגברת של בני האדם לצורך הקיומי בשמירה על הסביבה וההשפעות הישירות שיש לסביבה בטוחה וירוקה על אורח חיינו ובעיקר על הבריאות שלנו.

כלים
הדברה ירוקה למטבח - גור הדברות
הדברה ירוקה למטבח - גור הדברות

בני האדם הבינו כבר מזמן שהטבע הוא אנחנו ואנחנו זה הטבע! אנחנו משפיעים עליו, והוא משפיע עלינו חזרה. מדובר במערכת שלמה שמזינה את עצמה ומשפיעה בצורה מחזורית על המשך קיומה, ומאחר ואנחנו חלק חשוב ועיקרי במערכת סביבתית זו – הקיום שלנו תלוי בה ויש ביכולתנו לוודא שהיא מתקיימת על הצד הטוב ביותר, וכך בדרך ממילא גם אנחנו מתקיימים בצורה הטובה ביותר!

כל חברת הדברה שנפנה אליה בבקשה לביצוע הדברת מזיקים תציע לנו גם את השירות הפופולארי – "הדברה ירוקה", אך האם מדובר בהדברה ירוקה באמת? האם החומרי שבהם מדבירים משתמשים תחת ההגדרה של הדברה ירוקה הם ירוקים ב – 100% ?

נפרט ונחקור יחד מה זה אומר הדברה ירוקה ומה עליכם לדעת מראש כאשר אתם מזמינים מדבירים לבצע בביתכם הדברת מזיקים שמוצגת בפניכם כהדברה שנחשבת לירוקה.

ההגדרה על הנייר מול המעשה בפועל

ההגדרה היבשה (על הנייר) של הדברה ירוקה היא הדברת מזיקים שנעשית באמצעות חומרי הדברה אורגניים טבעיים שאין בהם כל שימוש שכולל חומרי הדברה כימיים בעלי ריכוז של רעל.

לדוגמא: הדברת מכרסמים, כגון חולדות ועכברים, שתיעשה באמצעות הימצאותו של חתול באזור אותו נרצה להדביר – זו הדברה ירוקה במלוא משמעות המונח "ירוקה" והדברה מסוג זה תימצא תחת ההגדרה של "הדברה ביולוגית", משמע – שינוי המערך הביולוגי הטבעי וכך הרחקת המזיקים אותם נרצה למגר מהאזור הנגוע. שימוש מסוג זה נמצא לרוב בהדברה של אזורים חקלאיים אותם נרצה להדביר ללא השימוש בחומרים רעילים שעלולים להיכנס לגידולים החקלאיים בשטח וכך להגיע גם אל גופנו כאשר נשתמש בהם כמזון.

הדברה עם מלכודות

סוג נוסף של הדברה ירוקה כולל את השימוש במלכודות לצרכי הדברת מזיקים, אך ישנם סוגים שונים של מזיקים שחלק מהמלכודות עלולות לפצוע אותם ולגרום להם למוות אכזרי! לא כל מלכודת מהווה פתרון של הדברה ירוקה נגד המזיקים אותם נרצה להדביר, בהנחה שהרצון שלנו בהדברה הנחשבת ירוקה נובע מחמלה על המזיקים ורצון ללכוד אותם ולשחרר אותם בשטח אחר בעודם חיים. במידה והצורך שלנו בהדברה ירוקה נובע אך ורק מהרצון שלא להשתמש בחומרים רעילים לסביבה ואין ברצוננו להתחשב במזיקים עצמם, גם מלכודות הדברה שפעמים רבות גורמות למזיקים מוות די אכזרי ייחשבו כאמצעי להדברה בשיטה ירוקה.

לדוגמא: כאשר נזמין לוכד חולדות או עכברים ונרצה שהוא יבצע "הדברה ירוקה" נגד המכרסמים במתחם – השימוש במלכודות רשת יאפשר את לכידת המכרסמים והרחקתם מהמתחם. אך השימוש במלכודת קפיץ או במלכודת דבק, יביא למותם או לפציעתם ללא היכולת להרחיק אותם בעודם חיים.

חומרים ירוקים לא חייבים להיות "לא רעילים"

ישנם חומרים "ירוקים" ואף חומרים "אורגניים" שבהחלט נחשבים לרעילים! השימוש בהגדרה של חומרים ירוקים או חומרים אורגניים לא מחייבת כלל וכלל את היותם "לא רעילים".

לדוגמא: האופן שבו מייצרים ציאניד הוא על ידי שימוש בנשירים וגלעינים מעץ השקד. לכל הדעות מדובר בחומר אורגני וירוק, אך כמו כן, לכל הדעות מדובר בחומר רעיל ומסוכן מאוד שאפילו כמות קטנה ממנו מסוגלת להביא למותו של אדם בוגר וחזק.

השימוש בהגדרה של "הדברה אורגנית" לא מחייב את החומר האורגני להיות חומר שאינו רעיל ומסוכן! דבר שאנשים רבים נוטים לחשוב ולקבל כמובן מאליו מאחר והמילה "אורגני" מתקשרת בדעתם כמשהו בריא ונטול סיכונים.. השימוש במינוח "אורגני" מעיד על דבר אחד בלבד – שהחומר הנ"ל מיוצר מחומרים טבעיים ולא מחומרים כימיים, אין זה אומר שהוא לא רעיל או מסוכן לבעלי חיים ולבני אדם שנמצאים בסביבה.

מה כדאי לבדוק מול מדבירים?

חומרי ההדברה שבהם מדבירים משתמשים לצרכי הדברה בבית פרטי או בעסק חייבים להיות רשומים ומורשים לשימוש על ידי המשרד להגנת הסביבה. הדבר הראשון שעליכם לוודא לפני הדברת מזיקים בבית זה הימצאותו של "היתר הדברה" בתוקף שמאשר לאותו מדביר לעסוק בהדברת מזיקים.

כאשר הוצעה לכם הדברה ירוקה עליכם לוודא מול חברת ההדברה פירוט מדויק בנוגע לחומרי ההדברה שבהם הם ישתמשו לביצוע ההדברה. תשאלו אותם ממה מורכב החומר שבו הם משתמשים ומה אחוז הרעלים שהוא מכיל. וודאו כי החומר הנ"ל מורשה לשימוש על ידי המשרד להגנת הסביבה וכמו כן וודאו מול חברת ההדברה מהי ההשפעה של חומר זה על בעלי החיים הביתיים שלכם. חומר שאינו מהווה סיכון לכלב או חתול לאו דווקא יהיה בטוח בעבור תוכי או אוגר. ככל שתרבו בשאלות ובקבלת מידע מפורט בנוגע לצרכים שלכם, כך תוכלו למנוע סכנה אפשרית שאולי לא לקחתם בחשבון רק בגלל שמדובר במוצר שמשווק כירוק ובטוח לסביבה.

המשרד להגנת הסביבה מגדיר בצורה מדויקת מהם החומרים שנכללים תחת ההגדרה "הדברה ירוקה" ולא כל חומר שמוגדר כחומר הדברה ידידותי לסביבה עומד בקריטריונים. המשרד להגנת הסביבה מנסה להניע ולעודד חברות הדברה לשימוש בחומרים כמה שיותר בטוחים וידידותיים לסביבה, אך מאחר וכל הנושא הפך לטרנד ולאקט שיווקי לצרכי מכירה, עליכם להפגין ידע מקדים בנושא ולשאול את השאלות הנכונות שימנעו מדבירים מלהטעות אתכם על ידי השימוש במונחים שנשמעים טוב לאקט המכירה אך לאו דווקא מייצגים את אמיתות הדברים בפועל.